نمودار (۴-۲۸) محل زندگی پاسخ دهندگان لاهیجان ۸۱
نمودار(۴-۲۹) دلیل مسافرت پاسخ دهندگان به لاهیجان ۸۱
نمودار(۴-۳۰) فصل سفر از نظر پاسخ دهندگان لاهیجان ۸۲
نمودار(۴-۳۱) مدت اقامت پاسخ دهندگان لاهیجان ۸۲
نمودار(۴-۳۲) رضایتمندی از امکانات اقامتی بام سبز لاهیجان ۸۳
نمودار(۴-۳۳) تمایل گردشگران لاهیجان به انواع جاذبه های طبیعی ۸۳
نمودار(۴-۳۴) تمایل پاسخ دهندگان لاهیجان به انواع دیگر جاذبه ها ۸۴
نمودار(۴-۳۵) تمایل گردشگران به نوع جاده در تفرجگاه بام سبز لاهیجان ۸۴
نمودار(۴-۳۶) نوع تهیه غذا توسط پاسخ دهندگان در بام سبزلاهیجان ۸۵
نمودار(۴-۳۷) محل اقامت پاسخ دهندگان در بام سبز لاهیجان ۸۵
نمودار(۴-۳۸) میزان رضایت گردشگران به عناصر طبیعی شهرلاهیجان ۸۶
نمودار(۴-۳۹) انگیزه پاسخ دهندگان از حضور در بام سبزلاهیجان ۸۶
نمودار(۴-۴۰) میزان رضایت پاسخ دهنگان از امکانات رفاهی و زیر ساختها لاهیجان ۸۷
نمودار(۴-۴۱) نوع آشنایی پاسخ دهندگان با بام سبزلاهیجان ۸۷
نمودار(۴-۴۲) میزان تمایل پاسخ دهندگان لاهیجان به انواع فعالیتهای گردشگری ۸۸
نمودار(۴-۴۳) تمایل پاسخ دهندگان لاهیجان به انواع فعالیت های گردشگری طبیعت گردی ۸۸
نمودار(۴-۴۴) تمایل پاسخ دهندگان به انواع فعالیت های گردشگری ورزشی در لاهیجان ۸۹
۸۹
نمودار(۴-۴۶) ضعف حوزه گردشگری لاهیجان از دیدگاه گردشگران ۹۰
فهرست اشکال
عنوان صفحه
تصویر (۳-۱) تالاب امیرکلایه لاهیجان (شیخ علی کل) ۴۴
تصویر(۳-۲) شیطان کوه لاهیجان ۴۵
تصویر(۳-۳) استخر لاهیجان ۴۵
تصویر(۳-۴) استخر طبیعی حاجی آباد لاهیجان ۴۶
تصویر(۳-۵) مرداب سوستان لاهیجان ۴۶
تصویر(۳-۶) مسجد جامع لاهیجان ۴۷
تصویر(۳-۷) آرامگاه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان ۴۸
تصویر(۳-۸) آرامگاه میرشمس الدین لاهیجی ۴۸
تصویر(۳-۱۰) موزه تاریخ چای ایران در لاهیجان ۴۹
تصویر(۳-۱۱) بقعه چهار پادشاهان در لاهیجان ۴۹
تصویر(۳-۱۲) بقعه پیر علی ۵۰
تصویر(۳-۱۳) بقعه آقا میرابراهیم بن موسی الکاظم(ع) ۵۰
تصویر(۳-۱۴) پل خشتی لاهیجان ۵۱
تصویر (۳-۱۵) بام سبز و آبشار شاه نشین کوه ۵۱
تصویر (۳-۱۶) تله کابین بام سبز لاهیجان ۵۲
تصویر (۳-۱۷) نمای شهر از فراز شیطان کوه ۵۲
تصویر(۳-۱۸) بلوار لاهیجان ۵۳
تصویر(۳-۱۹) باغ ملی لاهیجان ۵۳
تصویر (۳-۲۰) نمای ماسال از فراز پارک جنگلی ریزه مندان(بام سبز) ۵۵
تصویر (۳-۲۱) نمای ماسال از فراز پارک جنگلی ریزه مندان(بام سبز) ۵۵
تصویر(۳-۲۲) جنگلهای ماسال ۵۶
تصویر (۳-۲۳) ییلاقات ماسال ۵۷
چکیده
محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته در وسط شهر لاهیجان در ۴۰کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این بام سبز در قله شیطان کوه و در ارتفاع ۶۰متری ساخته شده است. بنظر می رسد این مکان توریستی زیبا میتواند به عنوان الگویی_ البته نه چندان کامل_ برای بام سبز ماسال قرار گیرد. بام سبز یا پارک جنگلی ریزه مندان با وسعت تقریبی ۳۰۰هکتار که در ارتفاعات شهرستان ماسال و در ۵۵ کیلومتری مرکز استان گیلان واقع شده با داشتن مناظری زیبا و بدیع می تواند در آینده نزدیک یکی از بی نظیر ترین مناطق گردشگری شهرستان و حتی استان محسوب شود زیرا از این ارتفاعات علاوه بر جلگه شهر ماسال بخشهایی از شهرستان صومعه سرا و بندر انزلی نیز قابل رویت می باشد. ارتفاعات گردشگری معروف در گیلان که در دو شهر ماسال و لاهیجان قرار دارند و هر کدام به تنهایی موجب جذب توریست می باشند و یکی از نقاط گردشگری شهرهای مذکور هستند، در کنار سایر جاذبه های طبیعی و مصنوع این مناطق توان بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارند و از آنجا که در مناطق شهری قرار گرفته اند، می توانند باعث افزایش تعداد گردشگران شهری شوند. در این پایان نامه ابتدا تلاش شده که به معرفی و بررسی شرایط اکولوژیکی دو منطقه بر اساس شرایط محیطی پرداخته شود و سپس عملکرد بام سبز لاهیجان و ماسال بر اساس شرایط انسانی و محیطی را در توسعه گردشگری این نواحی مورد مقایسه قرار داده و تفاوتهای کارکردی این دو بام سبز مشخص شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
واژگان کلیدی: گردشگری شهری، بام سبز، لاهیجان، ماسال
مقدمه
گردشگری شهری به عنوان یکی از پرمخاطب ترین انواع گردشگری امروزه نقش مهمی در وضعیت اجتماعی- اقتصادی شهرها به عهده دارد. وجود جاذبه های طبیعی و مصنوع منطبق بر طبیعت در شهرها میتواند به جذب بیشتر گردشگران کمک نماید.
نزدیک بودن جاذبه های طبیعی به مراکز شهری می تواند جاذب دو نوع گردشگر به این مناطق باشد یعنی علاوه بر گردشگران شهری می تواند گردشگران طبیعت گرا را نیز به سوی چنین مراکزی رهسپار کند.
وجو مراکز خرید، مکانهایی برای تفریح و گذران اوقات فراغت در کنار امکانات زندگی شهری و همچنین وجود مراکزی برای بازی و تفریح کودکان، سایتهای اقامتی، غذاخوری ها، دسترسی به شبکه های اینترنتی، شبکه های ماهواره ای، تلفن همراه و… بر اساس فرم اکولوژیکی، اقلیمی و محیطی که خصیصه منحصر به فرد بودن را نیز در نظر گرفته باشد به عنوان جاذبه های شهری در مجاورت کوه، آبشار، دریاچه و رودخانه و سایر جاذبه های طبیعی می تواند مکانی بسیار جذاب برای گردشگران باشد و با ارائه این خدمات به گردشگران و مردم محلی باعث رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه شود.
همچنین وجود چنین مراکز گردشگری باعث نزدیکی بیشتر انسان با طبیعت می شود. البته نکته ای که نباید در این میان فراموش شود این است که باید با برنامه ریزی مناسب و دقیق از آسیب رسیدن به طبیعت بر اثر استفاده زیاد و یا نادرست جلوگیری کرد.
فصل اول