مدل مفهومی تحقیق یکی از جدیدترین مدلها درباره پذیرش فناوری است که آن را میتوان حاصل تلفیق سازه های اصلی چندین مدل مشهور درزمینه پذیرش فناوری دانست. سازههای اصلی تحقیق عملکرد مورد انتظار، تلاش مورد انتظار، تأثیرات اجتماعی، اعتماد و تسهیل شرایط است که با قصد رفتاری و بهتبع آن رفتار استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه رابطه دارد. روش تحقیق در این تحقیق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه است. با ترجمه پرسشنامههای استاندارد در این حوزه و انجام تحقیقات پیشآزمون و بهرهگیری از روشهای میدانی نظرات مدیران مورد ارزیابی قرار گرفت.
در این فصل که نخستین فصل تحقیق بوده و طرح و شالودهی اصلی آن تبیین می شود؛ نخست مساله تحقیق بیان می شود. همچنین مهمترین مدلهای ارائه شده در مورد موضوع تحقیق معرفی می شود؛ و از میان مدلها مدل مفهومی که اساس تحقیق بر پایه ان انجام شده انتخاب شده و به طور مفصل تر تشریح میگردد. برای توجیه علل انجام تحقیق اهمیت ضرورت و نتایج احتمالی تحقیق بیان میگردد. همچنین مهمترین مشکلات احتمالی در انجام تحقیق ذکر شده و اهداف سوالات و فرضیات تحقیق بیان میگردد. در پایان روش تحقیق از نظر شیوه انجام تحقیق ذکر گردیده و متغییر های مستقل و وابسته تحقیق و دامنه زمانی و مکانی آن تعریف می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
-
- بیان مساله
-
-
امروزه رقابت براي ارائه ی خدماتي كه بهینهسازی و تسريع فرايندها را شامل میشوند، بهعنوان يك مسئله راهبردي كليدي براي سازمانها مطرح است. با توجه به رشد چشمگير و سرعت تحولات تكنولوژي در جهان حركت به سمت بهینهسازی و مكانيزه نمودن فرايندها در سازمانها را بهعنوان مقدمهای براي دستيابي به مزيت رقابتي پايدار میتوان قلمداد كرد.
ازآنجاکه کاربران سیستمهای اطلاعاتی بهنوعی مصرف کننده تلقی میشوند پذیرش یا عدم پذیرش فناوری در حوزه رفتار مصرفکننده مطرح میشود؛ و با توجه به ماهیت آنها میتوان پذیرش آن را در حوزهی سیستم های اطلاعاتی مطرح نمود.
فناوری بهعنوان یکی از کلیدیترین عواملی است که کسبوکارها را دچار دگرگونی بنیادین ساخته است. سیستمهای اطلاعاتي بهویژه سیستمهای مديريت اطلاعات پروژه نیز از این امر مستثنا نبوده و در جهت تسريع و مديريت فرايند پروژه و مستندسازي دقيق آن كاربرد قبال توجهي را دارا میباشند.
علیرغم سرمایهگذاریهای فراوان انجامشده درزمینه کاربری فناوریهای اطلاعاتی در عرصهی مديريت اطلاعات پروژه میزان استفاده از این فناوریها چندان بالا نیست. این موضوع نیاز به انجام پژوهش برای شناسایی عوامل تعیینکننده پذیرش سیستمهای مديريت اطلاعات پروژه توسط کاربران را آشکار میسازد.
ازاینرو درک عواملی که موجب پذیرش فناوریهای جدید میشود و ایجاد شرایطی که تحت آن، فناوریهای اطلاعاتی موردنظر پذیرفته شود از پژوهشهای مهم درزمینه فناوری اطلاعات و شناسایی و تبیین رفتار مصرفکننده است. بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان در استفاده از خدمات الکترونیکی برای افزايش اثربخشي فرايندهاي سازماني امری ضروری است.
بنابراین پژوهش حاضر در پی شناسايي عوامل تعیینکننده پذيرش فناوري سیستمهای اطلاعات پروژه توسط كاربران ميباشد. بهعبارتدیگر این پژوهش درپی درک عواملی میباشد که موجب پذیرش فناوریهای جدید شده و ایجاد شرایطی که تحت آن، فناوریهای اطلاعاتی موردنظر پذیرفته شوند.
-
-
-
- مدل مفهومی پژوهش
-
-
محققین حوزه های سیستم های اطلاعاتی یا فناوری اطلاعات با مدل های متعددی در حوزه ی پذیرش فناوری مواجه هستند که از این مدل ها می توان به مدل های تئوری رفتار منطقی، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، مدل پذیرش فناوری، مدل پذیرش فناوری 2، مدل تناسب بین وظیفه و فناوری و غیره اشاره نمود که یکپارچه کردن مدل ها در قالب تئوری یکپارچه پذیرش و بهکارگیری فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاینرو مدل نهایی این تحقیق نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری است که آن را میتوان حاصل تلفیق چندین مدل مشهور درزمینه پذیرش فناوری دانست. هدف این نظریه دست یافتن به دیدگاه واحد درباره پذیرش کاربران است. شکل 1-1 نمونه ای از این مدل را نشان میدهد.
شکل 1 1. مدل مفهومی تحقیق
استفاده واقعی
قصد استفاده
عملکردمورد انتظار
تلاش مورد انتظار
تاثیرات اجتماعی
اعتماد
تسهیل شرایط
-
-
-
- اهمیت و ضرورت تحقیق
-
-
در عصر حاضر نمیتوان از فناوری های نوین بهعنوان عاملی کلیدی در کسب مزیت رقابتی غافل شد. چرخه های پیدایش، رشد، بلوغ، انحطاط و مرگ شرکتهای تجاری را مجموعه ای از تعاملهای پیچیده بین فناوری و اقتصاد ایجاد میکند. فناوری های جدید برهم زننده ی نظم گذشته جایگزین فناوری های قدیمی شدهاند. شرکتها با نقاط عطفی مواجه شدهاند که در آنها رشد بهطور ناگهانی تغییر مییابد. ازاینرو مؤسسات و مراکزی که میخواهند در عرصه ی رقابت برنده شوند و یا تاثیر گذار باشند نباید در حاشیه بنشینند. آنان باید آینده نگر باشند. اگر کاری نکنند رقبا دست به اقدام خواهند زد و یا اثرگذاری آنها کاهش می یابد و آنان در محاصره ی رویدادهای حاصل از این اقدام قرار میگیرند. به روز بودن و توجه به این موارد، امکان اتخاذ راهبردهای متناسب را افزایش خواهد داد.
در حوزهی مؤسسات مختلف خواه تولیدی یا خدماتی، باید اذعان نمود که سازمانها تنها مجموعهای از افراد نیستند. هر سازمان قوانین و فرهنگ خاص خود را به وجود میآورد که بر افراد شاغل در آن سازمان تأثیر میگذارد (هاوکینز، بست و کانی، 1385, ص. 578). ازاینرو ارزیابی رفتار مؤسسات مختلف حائز اهمیت و ارزش است. این امر به بهبود تصمیم گیری در جنبه های اجرایی مدیریت در بخش های مختلف منجر شده و به مخاطبان اين بخشها در اتخاذ تصمیمات مناسبتر کمک شایانی میکند.
در این زمینه نمی توان از فناوریهای نوین و به تبع آن ها پذیرششان به عنوان عاملی کلیدی در کسب مزیت رقابتی و اثرگذاری غافل شد. چرخههای پیدایش، رشد، بلوغ، انحطاط و مرگ شرکتهای تجاری را مجموعه ای از تعاملهای پیچیده بین فناوری و اقتصاد ایجاد می کند. فناوریهای جدید برهم زنندهی نظم گذشته جایگزین فناوریهای قدیمی شده اند. شرکتها با نقاط عطفی مواجه شدهاندکه در آنها رشد به طور ناگهانی تغییر می یابد.
-
-
اهداف، سوالات و فرضیات تحقیق
-
- هدف انجام پژوهش
-
-