۲-۲-۴-عوامل مؤثر بر جو سازمانی:
عوامل زیادی وجود دارد که بر جو سازمانی موثر می باشند که بر اساس مطالعات انجام شده از طریق دانشمندان مختلف در قالب جدول شماره (۲-۲) جمع آوری گشته است . در هر یک از مطالعات صورت گرفته شده ، عواملی شناسایی شده است که در هر یک به صورت اجمالی به آنان اشاره شده است که از یکی از عوامل مشترک در بین دیدگاه صاحبنظران سبک رهبری را می توان اشاره داشت که خود ، موثر از عوامل مختلف از قبیل سبک تفکر آنان می باشد. جدول شماره (۲-۲) عوامل موثر بر جو سازمانی را از دیدگاه تعدادی از صاحبنظران بیان می دارد :
جدول شماره (۲-۲) : عوامل مؤثر بر جو سازمانی
محقق | عوامل |
شرینگتون[۱۳۳] (۱۹۹۹، ۴۹۴) | ۱ ـ ارزشهای مدیریتی: چون این ارزشها به فعالیتهایی منجر می شوند که بر تصمیمات موثر هستند این ارزشها یا درک کارکنان از این ارزشها، تاثیر به سزایی بر اینکه سازمان رسمی یا غیر رسمی، عمومی یا غیر عمومی و تعاونی یا غیر تعاونی باشد، دارد. ۲ ـ سبک رهبری: رهبرانی که بر مرئوسان خود اطمینان دارند و از آنان می خواهند که در تصمیمات سازمانی شرکت کنند در مقایسه با مدیرانی که اصرار بر تصمیمات متمرکز دارند و کنترل و نظارت شدید را اعمال می کنند، جو متفاوتی را ایجاد می کنند. ۳ ـ شرایط اقتصادی: اگر اقتصاد در حال رشد بوده و وضع سازمانی مساعد باشد مدیران ریسک پذیری بالایی دارند اما در دوران رکود اقتصادی بودجه و منابع مالی محدود می شود و مدیران مجبور می شوند، برنامه های جدید را پیشنهاد نکنند و از ایده های نو، مبتکرانه و خلاق چشم پوشی نمایند. ۴ ـ خصوصیات اعضاء: شخصیت اعضای سازمان بر جو سازمانی اثر می گذارد. جو سازمانی که از نیروی انسانی مسن و با تحصیلات کم برخوردار است با سازمانی که کارکنان آن بیشتر جوان بوده و از تحصیلات بالایی برخوردارند، جو کاملا متفاوتی دارند. ۵ ـ اندازه سازمان: سازمانهای بزرگ نسبت به سازمانهای کوچکتر تمایل بیشتری به جدی بودن و ساختار بوروکراتیک دارند از سوی دیگر در سازمانهای کوچک ایجاد جو خلاق که توام با نوآوری و ابتکار باشد نسبت به سازمانهای بزرگ به مراتب آسان تر است. ۶ ـ ساختار سازمانی: چندین ویژگی ساختار سازمانی بر جو سازمانی تاثیر می گذارد به عنوان مثال سازمان با توسل به گزارشات، قوانین و رویه ها به ایجاد جو بروکراتیک تمایل دارند گرچه ممکن است به ظاهر مطلوب نباشد ولی کارا به نظر می رسد. ۷ ـ ماهیت کار و شغل: انواع مشاغل و نوع کار و حرفه در ایجاد جو سازمانی خاص سهم بسزایی دارند. کشاورزی و زراعت در جوامع روستایی در جوی کاملا متفاوت از موسسات بانکداری و فعالیتهای اداری صورت می گیرد. |
دسلر ( ۱۳۶۸، ۱۱۵ ـ ۹۱) |
۱ ـ ساختار سازمانی : ساختار سازمانی در تعیین و شیوه فرایندها در بین افراد موثر می باشد. ۲ ـ سیاستهای و روشها : روش های گوناگون باعث شکل گیری جریان کار و در نتیجه به وجود آمدن فضای کلی از سازمان می شود . ۳ ـ شیوه رهبری : رهبرانی با شیوه ی رهبری گوناگون از قبیل حمایتگرا و با اقتدار گرا باعث ایجاد جوی متفاوت در سازمان می گردد. ۴ ـ روش ارزشیابی : شیوه ی ارزشیابی باعث شکل گیری احساسات متفاوت در کارکنان و در نتیجه می تواند در شکل گیری جو خاصی در سازمان تاثیر گذار باشد. |
عسگریان ( ۱۳۷۸، ۱۸۳) |
۱ ـ آمادگی تکنولوژی : بر این فرض استوار است که سازمان به منظور انجام امور خود ، به چه میزان توانایی تغییر از شرایط سنتی به مدرن را دارد. (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )) ۷ ـ حمایت و پشتیبانی مسئولان سازمان: سبک های حمایتگرایانه مدیران باعث بروز جو مثبتی بر روابط حاکم بر سازمان می شود. |
منبع : (هاشمی طاری ، ۱۳۷۸،۲۴)
۲-۲-۵-ویژگی های جو سازمانی:
از آنجایی که جو سازمانی از عوامل مشخصی حاصل می گردد ، خود نیز باعث تاثیر گذاری بر پدیده های مختلفی در سازمان می باشد. این تاثیر گذاری در ناشی از ویژگی های درونی و بیرونی ای می باشد که جو سازمانی در خود جای داده است . اغلب این ویژگی ها ، نوع جو سازمانی را تعیین می نماید و نیز باعث تاثیر گذاری بر ادراک افراد و کارکنان از سازمان می شود . بر اساس این ویژگی ها می توان جو سازمانی یک سازمان را شناخت و آن را به بوته ی آزمایش قرار داد. جدول (۲-۳) ، ویژگی های جو سازمانی را از دیدگاه تعدادی از صاحبنظران بیان می دارد :
جدول شماره (۲-۳) : ویژگی های جو سازمانی از دیدگاه صاحبنظران