۹
چان[۵۸]
۲۰۰۶
تحلیلی از ارزشهای مصرف در کتابهای درسی دبستان در چین انجام داده است که در این مطالعه ۷۲ درس تحلیلشده است و نتایج نشان میدهد که ۸ درس از ۷۲ درس به ارزشهای مصرف پرداختهاند.
۱۰
لامبانتوبنگ[۵۹]
۲۰۰۵
مقایسه از محتوای کتابهای درسی دبستان در مورد مهارتهای فرایندی در اندونزی و ژاپن ارائه میدهند. نتایج نشان میدهد که مواد درسی اندونزی به این مقوله نپرداخته است و در تمام سطوح به مهارتهای پایه پرداخته شده است اما در ژاپن بر مهارتهای پایه در کلاس سوم و مهارتهای تجمعی در کلاسهای چهارم و پنجم و ششم تأکید شده است.
۱۱
رازینو[۶۰]
۲۰۰۳
تحلیلی محتوایی از کتابهای دبستان در مکزیک در رابطه با میزان تغییر محتوای کتابها، قبل و بعد از تمرکززدایی در آموزش عمومی در ۱۹۹۳ انجامشده و نتایج نشاندهنده افزایش توجه به محتوای محیطی در این کتابها است
۱۲
ویلیام[۶۱]
۲۰۰۱
تحلیلی از محتوایی کتابهای درسی اجتماعی طی سه سال در ایلات آلبرتا در رابطه با حقوق انسانی انجامشده که نتایج نشان میدهد کتابهای درسی بهتنهایی نمیتوانند برای دانشآموزان و معلمان بهعنوان منبع آموزش حقوق انسانی تلقی شده و باید از منابع کمکی بهره ببرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱۱-۲ پژوهشهای انجام شده داخل ایران
جدول ۲-۳ پژوهشهای صورت گرفته داخلی
شماره
نام پژوهشگر
سال پژوهش
نتیجه
۱
نسرین میانجی و دکتر پروین صمدی
۱۳۹۲
در پژوهشی باهدف تحلیل میزان توجه کتابهای درسی دوره متوسطه شاخه کاردانش کشور به انواع مؤلفههای فرهنگ کار و ابعاد سهگانه نگرش مذکور (شناختی، عاطفی و رفتاری) سه سؤال اصلی پژوهش موردبررسی واقعشده است. عمدهترین یافتههای پژوهش ازاینقرار است: در کتاب بهداشت و ایمنی کار از تعداد کل ۹۸ مرتبه توجه به مؤلفههای اساسی فرهنگ کار در بعد شناختی (۱۰۰) درصد، ۵۱ مرتبه (۴/۵۲) درصد آن همراه با ملاحظات بعد عاطفی و ۵ مرتبه (۱/۵) درصد مؤلفههای فرهنگ کار همراه با ملاحظات بعد رفتاری بوده است. در کتاب کارآفرینی از تعداد کل ۱۷ مرتبه توجه به مؤلفههای فرهنگ کار در بعد شناختی (۱۰۰ درصد)، ۵ مرتبه (۴/۲۹ درصد) بعد عاطفی بوده و در هیچ مؤلفهای به بعد رفتاری اشارهای نشده است. در کتاب قانون کار از تعداد کل ۳۰ مرتبه توجه به مؤلفههای فرهنگ کار در بعد شناختی (۱۰۰) درصد، تنها در ۲ مورد (۶/۶ درصد) بعد عاطفی بوده و ۱ مرتبه (۳/۳) درصد همراه با ملاحظات بعد رفتاری بوده است. میتوان گفت کتابهای مذکور عمدتاً شناختی و اشاره از نوع مستقیم بوده است؛ بنابراین در طراحی و تدوین کتابهای مذکور به ابعاد سهگانه نگرش فرهنگ کار در حد قابلتوجه اعتنا نشده است.
۲
مهدی سبحانی نژاد و مینا مقدم
۱۳۹۲
(۱۳۹۲) در پژوهشی درصدد تبیین ابعاد و مؤلفههای نگرش کارآفرینی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی عمومی و تکمیل مهارت دوره متوسطه کار و دانش بوده است. نتایج نشان داده است که در کتابهای عمومی، بیشترین میزان توجه به مؤلفه نگرش جامع کارآفرینی در کتب دین وزندگی و کمترین میزان توجه در کتاب زبان فارسی بوده بهعلاوه بیشترین توجه به بعد عاطفی و کمترین توجه به بعد شناختی نگرش جامع کارآفرینی بوده است در کتابهای تکمیل مهارت بیشترین میزان توجه به مؤلفههای نگرش جامع کارآفرینی در کتاب کارآفرینی و کمترین میزان توجه در کتاب بهداشت و ایمنی کار بوده است بهعلاوه بیشترین توجه به بعد شناختی و کمترین توجه نیز به مؤلفههای بعد عاطفی نگرش جامع کارآفرینی بوده است
۳