ب ) پژوهش های خارجی اضطراب
هالیون [۸۱]و روسکیو [۸۲]( ۲۰۱۱ ) در پژوهشی فرا تحلیل با عنوان « اثر اصلاحات تعصب شناختی بر اضطراب و افسردگی » که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است نتیجه گرفتند که اصلاحات تعصب شناختی([۸۳] CBM ) تاثیر متوسطی بر تعصب و تاثیری قوی بر تفسیر و نگرش تعصبی داشته است . این تحقیقات نشان داد که درمان CBM تاثیر کمی بر اضطراب و افسردگی داشته است. در بررسی های جداگانه مشخص شد CBM بر اضطراب مؤثر تر بوده است.
هافمن[۸۴] ، سوایر[۸۵] ، ویت[۸۶] و اوه[۸۷] ( ۲۰۱۰ ) در پژوهشی فراتحلیل با عنوان ” تاثیر درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی ” که در آمریکا انجام شده است نتیجه گرفتند که در مان مبتنی بر ذهن آگاهی ۶۸% ( تاثیر متوسط ) بر اضطراب مؤثر بوده است . این نتیجه در بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی و خلقی ۹۹% و ۹۵% ( تاثیر زیاد ) بوده است که این تاثیر قوی به سال نشر یا تعداد جلسات و جلسات پیگیری ارتباطی نداشته است
لیردان ، لین فلدنر و هیوارد ( ۲۰۰۹ ) در پژوهشی با عنوان « نقد ادبیات تجربی در رابطه با اضطراب و بلوغ » که در گروه روانشناسی دانشگاه آرکانزاس انجام شده است نتیجه گرفتند که در میان دختران بین بلوغ زودرس و نمره اضطراب بالا رابطه وجود دارد اما در مورد تاثیر بلوغ زودرسبر اضطراب یا تاثیر اضطراب بر بلوغ زودرس اطلاعاتی به دست نیامده. همچنین در رابطه با تاثیر هورمون ها بر اضطراب زمان بلوغ در دختران اقدامات خاصی صورت نگرفته است.
فصل سوم
روش پژوهش
جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان پایه پنجم و ششم دبستان شهرستان قدس بوده است.
نمونه ها و روش نمونه گیری
نمونه پژوهش حاضر تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان قدس بوده است که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند به این صورت که محقق پس از مراجعه به اداره آموزش و پرورش ، لیستی از مدارس ابتدایی موجود در این شهرستان را تهیه کرد سپس به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای مدرسه ی مورد نظر( دبستان زینب ۲ ) انتخاب شد. در مرحله بعد از بین لیست اعضای کلاس های پنجم و ششم این دبستان تعداد ۴۰ نفر( ۱۰ نفر بیشتر از تعداد مورد نظر انتخاب شد تا مسئله ریزش احتمالی افراد جبران شود) به صورت منظم انتخاب شد. به این صورت که لیست تمام دانش آموزان پایه پنجم و ششم مدرسه در اختیار محقق قرار گرفت و محقق با روش نمونه گیری منظم تعداد ۴۰ دانش آموز را از مجموع لیستها انتخاب کرد. در گام سوم اعضای لیست ۴۰نفره به روش تصادفی ساده ( با روش قرعه کشی ) دردو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش میانگین سنی مادران دانش آموزان گروه نمونه ۳۰ سال ، میانگین تحصیلات آن ها سیکل و بود.
طرح پژوهش
طرح پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل میباشد . در این طرح آزمودنی ها به صورت تصادفی انتخاب شده و باز به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزینی میشوند. سپس قبل از اجرای متغیر مستقل ( X ) آزمودنی های انتخاب شده در هر دو گروه به وسیله پیش آزمون مورد اندازه گیری قرار می گیرند. نقش پیش آزمون در این طرح ، اعمال کنترل و مقایسه است. یعنی نشانگر این است که تغییرات ایجاد شده ناشی از اعمال متغیر مستقل بوده نه عوامل دیگر. نگاره طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل به صورت زیر میباشد:
RG1 T1 X T2
RG2 T1 __ T2
خلاصه شیوه ی اجرای آموزش تربیت جنسی به مادران
در گام نخست با هماهنگی مسئولین مدرسه پیش تست ( پرسش نامه اضطراب استرنبرگ ) بر روی تمام ۴۰ نفر اجرا شد.. بعد از جمع آوری پرسش نامه ها به دانش آموزان گروه آزمایش ( ۲۰نفر ) دعوت نامه های برای شرکت مادران در کلاس آموزشی داده شد. در سپس ۶ جلسه ی هفتگی آموزش تربیت جنسی به مادران طی ۶ هفته در روزهای دوشنبه در مدرسه اجرا شد. شرح کامل جلسات اجرا شده در پیوست این پژوهش آورده شده است . حضور مادران در جلسه اول ۱۸ نفر و در جلسات دوم تا ششم ۱۶ نفر بود.یک هفته پس از آخرین جلسه آموزش ، با هماهنگی با مسئولین مدرسه از ۴۰ دانش آموز پس تست گرفته شد. خلاصه کوتاه از برنامه آموزشی به شرح جدول ذیل بوده است:
جلسه موضوع هدف کلی اهداف جزیی زمان اول آموزش لزوم پرداختن به تربیت جنسی با تأکید بر اهداف تربیت جنسی در سن بلوغ در روانشناسی و توضیح دیدگاه دین اسلام در بحث تربیت جنسی آشنایی اعضا
مؤلفه های بلوغ تغییرات جنسی
معرفی اعضا
آشنایی با تربیت جنسی و اهداف آن
دیدگاه های اسلام در مورد تربیت جنسی
۱:۳۰ دوم آموزش تغییرات جسمی و روانی دوره بلوغ بر اساس اصول روانشناسی رشد دوره نوجوانی آموزش تغییرات جسمی و روانی دوره بلوغ آموزش تغییرات فیزیکی دوره بلوغ در دختران
آموزش تغییرات روانی دوره بلوغ در دختران
۱:۳۰ سوم آموزش روش های صحیح برقراری ارتباط با نوجوان با توجه به ویژگیهای روانی این دوره بر اساس اصول روانشناسی رشد آموزش نحوه صحیح ارتباط با نوجوانان آموزش نحوه صحیح مواجهه با تغییرات جسمی دختران در دوره بلوغ
آموزش نحوه صحیح مواجهه با تغییرات روانی دختران در دوره بلوغ
آموزش نحوه صحیح مواجهه با تغییرات رفتاری دختران در دوره بلوغ
۱:۳۰ چهارم آموزش بهداشت جنسی در دوره بلوغ آموزش بهداشت جنسی و پیشگیری از انواع مشکلات ناشی از تغییرات بلوغ آموزش بهداشت دوره قاعدگی
آموزش تغذیه صحیح دوره بلوغ
آموزش ورزش برای کاهش مشکلات تغییرات دوره بلوغ
۱:۳۰ پنجم آموزش چگونگی گفتگو با نوجوان در خصوص عشق و هیجانات آموزش مفهوم عشق و عشق ورزی در دوره نوجوانی آموزش لزوم پرداختن به عشق و عشق ورزی
آموزش توضیح عشق و شیوه های صحیح عشق ورزی به دختران توسط مادران
۱:۳۰ ششم جمع بندی و پرسش و پاسخ جمع بندی مباحث و ارزیابی میزان سودمندی جلسات برای مادران ۱:۳۰
زمان و مکان برگزاری جلسات آموزشی
زمان جلسات آموزشی از تاریخ ۲۴/۰۱/۱۳۹۴ به صورت هفته ای یک جلسه در روز های دوشنبه بود که آموزش به مدت ۹۰ دقیقه در نمازخانه مدرسه اجرا می شد. به دلیل اینکه مدرسه دوشیفت بود و شیفهای چرخشی داشت ، در هفته هایی که مدرسه شیفت صبح بود آموزش رأس ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲ و در هفته هایی که مدرسه شیفت عصر بود آموزش رأس ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ برگزار شد. مکان جلسات آموزشی نیز نمازخانه مدرسه حضرت زینب واقع در شهرستان قدس بود که به دلیل داشتن ویدئو پروجکشن و فضا برای بازی کودکانی که همراه مادر ها در کلاس حاضر بودند فضای مناسبی بود ، البته دو جلسه به دلیل وجود برنامه های خاصی در نمازخانه کلاس آموزشی در یکی از کلاس های هوشمند مدرسه برگزار شد.
ابزار پژوهش
“