- GATT, “Basic Intruments and Selected Documents”, vol. Iv (op.cit)P.41. ↑
-YILC 1969, vol. II, p. 181, doc. A/CN.4/ 213, annex II. ↑
- Ibid., pp. (178 and 179), annex I. ↑
- Basdevant, “Clause de la Nation la Plus Favarisee”, op.cit., p. 476. ↑
- Snyder, op.cit., p. 157. ↑
- Article 13 League of Nations, Treaty Series, vol. XLIV, p.21. ↑
-YILC 1975, vol. II, p. 137, doc. A/10010/Rev. I, chap, IV, Sect. B, Article 14, paras. 9 and 10 of the Commentary. ↑
- “Official Records of the United Nations Conference on the Representation of the Sea”, vol. VII, Fifth Committee (Question of Free Access to the Sea of Land – Locked Countries) United Nations Publicalion Sales No. 58. v. 4, vol. VII, p. 77, doc. A/CONF.13/C.5/ L.1, annex VI. ↑
- “Proceedings of the United Nations Conference on Trade and Development”, vol. 1, Final Act and Report (op.cit), p. 25 ↑
- United Nations, Treaty Series, vol. 897, p. 42. ↑
- Official Records of Third United Nations Conference on the Law of the Sea, vol. VIII (United Nations Publication, sales No, E. 78. v. 4), P, 22, doc. A/CONF. 62/ WP. 10. ↑
- Caflisch, L.C., “ The Access of Land locked to the Sea ” in Iranian Review of International Relations, Teheran, Nos. 5-6 (winter 1975- 76), p. 53. ↑
- United Nations, Treaty Series, vol. 40, p. 82. ↑
-YILC 1978, vol. II, p. 71. ↑
- Official Records of Third United Nations Conference on the Law of the Sea, vol. VIII (op.cit). p. 22, doc. A/CONF. 62/0. ↑
- Vanden Bossche, Peter, “The Law and Policy of the World Trade Organization, Text, Cases and Materials”, Maastricht University, Cambridge, University press, p. cm., 2005, Reprinted 2006 in United Kingdom of the University Press, p. 308. ↑
- Ibidem. ↑
-YILC, 1958, vol. II, p. 105, doc. A/3859, chap III, sect. II, Art. 44, para. (1) of the Commentary. ↑
-YILC, 1961, vol. II, p. 128, doc. A/4843, chap II, sect. IV, Art. 70, para. (1) of the Commentary. ↑
- “Case Concerning rights of nationals of the United States of America in Moroco” (Judgment), I.C.J. Reports 1952, p. 192. ↑
- United Nations, Treaty Series, vol 500, p. 95. ↑
- Ibid, vol. 596, p. 261 ↑
- General Assmebly Resolution 2530 (XXIV) of 8 December 1969, annex. ↑
- Official Records of the United Nations Conference on the Representation of States in their Relations with International Organizations, vol. II, Documents of the Conference (United Nations Publication, sales No. E. 75. v. 12), p. 207. ↑
- YILC 1978, vol. II, part TWO, p. 12. ↑
- Yanai, Akiko, “The Function of the MFN clause in the Global Trading System”, op.cit., p.14. ↑
- Vanden Bossche, Peter, op.cit., p.308. ↑
- GATT Driector – General, L/3149, dated 11 November 1968 (Quoted in Vanden Bossche, peter, op.cit. p. 308). ↑
- موافقتنامه ۱۹۴۲ میان ایالات متحده و مکزیک به عنوان الگویی برای طرح اولیه موافقتنامه گات از سوی ایالات متحده در ۱۹۴۶ ارائه شد ↑
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- در مقدمه موافقتنامه گات و مادهی ۲۸ مکرر تأکید بر نیاز به انجام مذاکرات مبتنی بر مزایای متقابل و دو طرفه شده است که هدفش کاهش واقعی تعرفهها میباشد. هرچند تقابل در گات تعریف نشده است، اما مدیر کل گات از آن به عنوان “تعادل یا همسانی امتیازات” یاد نموده است.
Keohane, Roberto, “Reciprocity in International Relations”, International Organization, vol. 40, No.1, Winter 1986, p.8. ↑
- Milner, Helen v., Interests, “Institutions, and Information: Domestic Politics and International Relations”., Princeton: Princeton University Press.1997, p.138. ↑
- مذاکرات اولیه گات در خصوص تعرفه فقط اسماً چند جانبه بود در واقع آنها به شکل دو جانبه میان دول عمده تولید کننده و دول عمده مصرف کننده بر مبنای تقابل مورد مذاکره قرار میگرفتند. نتایج چنین مذاکراتی نسبت به تمامی اطراف متعاهد گات بر مبنای شروط ملت کاملهالوداد غیر مشروط اعطا میشد و اعمال صریح شرط ملت کاملهالوداد غیر مشروط بنحو گریزناپذیری موجب استیفای بلاعوض میگردید.
Winham, Gilbert R., “The Evolution of International Trade Agreements”, Torontos: University of Toronto Press.1992, p. 53. ↑
- “Diffuse Reciprocity” ↑
- Krasner, Stephen D., “Asymmetries in Japanese – American Trade“, Berleeley: the University of California Press. 1987, p.1. ↑
- Yanai, Akiko, op.cit., p.16. ↑
- “Package deal”. ↑
- “Non – Tariff Measures” (NTBs) ↑
- “Codes” ↑
- Yanai, Akiko, op.cit., p.18. ↑
- Ibidem. ↑
- Jackson, Jone H., “GATT Machinary and The Tokyo Round Agreements”, in Cline, William R. (ed.) (1983), Trade Policy in the 1980 s, Washington, D.C.: Institute for International Economics, p. 85. ↑
- Though Cline (1982:19) Quoted in Yanai, Akiko, op.cit., p. 18. ↑
- Hafbauer, Erb and starr (1980), “The GATT Codes and the UN Conditional MFN Principle”, Law and Policy in International Business, vol. 12, No. 1, p.66. ↑
- Yanai, Akiko, op.cit., p.21. ↑
- Ibid, p.19. ↑
- ماده (۲)۱ تا (۴)۱ گات ۱۹۹۴، ترجیحات مستعمراتی را بررسی میکند و اجازه تداوم چنین ترجیحاتی را هر چند با اعمال محدودیتهای خاصی میدهد. این ترجیحات در زمانی که گات ۱۹۴۷ در حال مذاکره بود، مهم و مشاجره برانگیز بودند. اما امروزه این ترجیحات مستعمراتی اهمیت بسیار کمی داشته و لذا مورد بحث قرار نخواهند گرفت. ↑
- این تعهد مطابق موافقتنامه تابع استثنائاتی است، نظیر مقررهای که ترتیبات ترجیحی خاص را در زمان اجرایی شدن موافقتنامه مجاز میداند. استثنا مهم دیگر مقرره ماده یک در ماده ۲۴ اتحادیههای گمرکی و مناطق تجارت آزاد است. استثنائات بیشتری نیز در دسترس کشورهای در حال توسعه مطابق گات / سازمان تجارت جهانی میباشد که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.
Davidson and Paul J., “The Legal Framework for International Economic Singapore”: Institue of Southeast Asian Studies, 1997, p.(42-3). ↑
- “EC – Tariff Preference Appellate bodies Reports”: http://www.World trade law. net/reports/wto appellate bodies/EC – Tariff Preferences, (appellate body). pdf, para. 82. visited on 5.2.2008. ↑
- Ibid, para. 101. ↑