بنابراین علم و آگاهی مدیران از نظارت و کنترل ، نحوه تصمیم گیری آنان را در این زمینه دگرگون خواهد ساخت و اگر ایجاد یک سیستم نظارت و کنترل صحیح و منطقی همراه با الگوی تصمیم گیری صحیح عقلانی مطلوب ما باشد لاجرم ، باید علم و دانش مدیران را از نظارت و کنترل بیفزاییم .
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
یافته های مربوط به فرضیه پنجم
۶-۲-۵- فرضیه جزیی پنجم که در خصوص رهبری طرح گردیده با انجام آزمون آماری مناسب تجزیه وتحلیل ونتیجه حاصله همبستگی وهمخوانی بین دو متغیر تحقیق را تایید نموده است . در دنیای امروزی رهبری نقش اساسی وتعیین کننده ای در بقا وتعالی جوامع وسازمانها دارد بطوریکه موفقیتهای سازماندهی بزرگ را مرهون هدایت ورهبری شایسته مدیران می داند هرسی بلانچارد نیز رهبری پویا وموثر را مشخصه مهم سازمانهای موفق می دانند.مدیرانی که از فراگرد رهبری اطلاع وآکاهی داشته باشند چگونگی نفوذ در زیر دستان را بدانند وآنها را به تلاش گروهی به منظور تحقق اهداف سازمان وادار می سازد واز تئوریهای انگیزش وچگونگی برانگیختن نیروی کار وپیاده کردن طرحهای مختلف انگیزش با توجه به شناختی که از نیازهای کارکنان دارند در سازمان بهره می برند.
همچنین این مدیران با کسب شناخت وآگاهی کامل از تئوریها و سبکهای رهبری با توجه به اقتضای زمان وشرایط ، سبک رهبری مناسب را در سازمان بکار می گیرند . چون بواسطه علم و آگاهی از فرایند هدایت ورهبری مطرح است همواره مد نظر قرار داده وبه مثابه دستورالعمل هائی از آنها استفاده می کنند که نتیجه آن بهبود تصمیم گیری در زمینه رهبری است بنابراین نتیجه می گیریم که افزایش اطلاعات و معلومات مدیران در خصوص هدایت ورهبری با تصمیم گیری آنان در این زمینه رابطه دارد . پس هدایت ورهبری موثر زمانی واقع می شود که مدیرانی در راس سازمان باشند که از فرایند رهبری و تصمیم گیری علم و آگاهی کامل داشته باشند
۴-۵- پیشنهادات
۱-۴-۵- با توجه به وجود ارتباط بین آگاهی مدیران با نحوه تصمیم گیری آنان از دید کارکنان در مدارس شهرستان سیرجان توصیه می شود مدیرانی در سازمان ، بکار گماشته شوند ، که از آگاهی خوبی در زمینه وظایف مدیریت برخوردار باشند تا نحوه تصمیم گیری آنها در سازمان مطلوب باشد .
۲-۴-۵- توصیه می شود به منظور افزایش آگاهی های مدیران و نظر به اینکه افزایش در میزان آگاهی مدیران ، نحوه تصمیم گیری آنان بهبود می بخشد لذا آموزش مدیران فعلی تصمیم گیری موثر و مطلوب آنان را باعث خواهد شد چون تصمیم گیری موثر ومطلوب نتیجه منطقی آگاهی بالای مدیران از فراگردهای مدیریت است .
۳-۴-۵- پیشنهاد می شود که علاوه بر آموزش نظری به مدیران راه های عملی آنها نیزدر سازمان تدریس شود تا مدیران بتوانند اندوخته های خود را در زمینه های مذکور عملا در سازمان پیاده کنند .
۴-۴-۵- آموزش های ضمن خدمت به مدیران فراموش نشود.
۵-۴-۵- انتخاب مدیران بر حسب تحصیلات علمی.
۶-۴-۵-داشتن برنامه مدون از طرف مدیران که حاکی از اطلاعات علمی می باشد.
۷-۴-۵-استفاده از مدیرانی که در سازمان توانایی گرفتن تصمیمات عقلایی در شرایط گوناگون را داشته باشند که حاکی از توان مدیریتی آنها می باشد.
۸-۴-۵-توصیه می شود این پژوهش در سازمانهای صنعتی ودولتی نیز انجام تا شاید تعمیم یافته های آن بتواند در رشد وتعالی سازمانها وشرکتهای تولیدی وتجاری موثر وارتقاء سطح بهره وری کمک نمایند.
خلاصه
در این فصل ابتدا نتایج تحقیق ذکر گردید وسپس بحث وبررسی ونقد یافته های تحقیق انجام وضمن بحث وبررسی توضیح داده شد که آگاهی و اطلاعات مدیران چگونه می تواند در نحوه تصمیم گیری آنها در مدارس نقش ایفا نماید . ومدیری موفق است تصمیمات عقلائی بگیرد که از وظایف مدیریت آگاهی داشته باشد .همچنین بر اساس یافته های تحقیق پیشنهاداتی نیز ارائه شد .
منابع وماخذ:
۱- احمدی ،مسعود؛۱۳۸۸، مبانی سازمان ومدیریت (مدیریت عمومی )انتشارات پژوهشهای فرهنگی ،چاپ یازدهم،
۲- احمدی ، مصطفی، ۱۳۸۶، تصمیم گیری ،رویکردهاوتکنیکها، دوماه نامه توسعه انسانی پلیس ، سال چهارم ، شماره ۱۱ ، ص۲۱
۳- استیفن پی رابینز؛ترجمه پاسائیان علی واعرابی سید محمد ،۱۳۸۸ ،مبانی رفتار سازمانی،انتشارات رسام،چاپبیست وپنجم،
۴- استیفن پی رابینز؛ترجمه الوانی سیدمهدی ودانایی فرد حسن،۱۳۸۸،تئوری سازمان ساختار وطرح سازمانی،انتشارات صفار،چاپ ششم
۵- افشانی ، سید علی رضا ،۱۳۸۸، مرجع کاربردی SPSS 17 ،انتشارات بیشه ، چاپ دوم
۶- اقتداری ، علی محمد؛۱۳۶۹،سازمان ومدیریت،انتشارات مولوی،چاپ بیست ودوم
۷- الوانی ،سید مهدی ودانایی فرد حسن ؛گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی،انتشارات صفار،چاپ ششم،
۸- الوانی،سیدمهدی؛۱۳۷۶،مدیریت عمومی،انتشارات نشرنی تهران،چاپ دهم،
۹- الوانی،سیدمهدی؛۱۳۸۹،مدیریت عمومی ،انتشارات نشرنی تهران،چاپ چهل ویک
۱۰- اله قلی زاده آذری ،مهرداد ، ۱۳۸۹ ، تاثیر فناوری اطلاعات بر وظایف وفعالیتهای مدیران منابع انسانی ،نشریه منابع انسانی ،شماره هفتم ،ص۱
۱۱- ایرانزاده ،سلیمان ؛۱۳۸۱،مدیریت تطبیقی در چهارچوب پارادایم های جدید،انتشاراتمرکزمدیریت دولتی،چاپ اول،ص۱۰۱
۱۲- بهرنگی ،محمدرضا؛۱۳۷۴،مدیریت آموزشی وآموزشگاهی،انتشارات کمال تربیت تهران،چاپ دوم ، ص۶۸
۱۳- پال هرسی کنت بلانچارد؛ترجمه علاقه بند علی ،۱۳۸۹،مدیریت رفتار سازمانی(کاربردمنابع انسانی،انتشارات امیرکبیر،چاپ سی ودوم
۱۴- پایمرد ،بهناز؛۱۳۸۴،اصول ومبانی برنامه ریزی ،ماهنامه توسعه انسانی پلیس،سال سوم، شماره هفتم، ص۳
۱۵- پیری ، رمضان ؛ تصمیم گیری و مراحل آن در مدیریت ، فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش ،۱۳۷۳،سال سوم ، شماره ۲ ، صفحه ۳۷
۱۶- تورانی ،حیدر ؛ ۱۳۸۵ ،نیروی انسانی استراتژیست ومدار توسعه نیافتگی ،فصلنامه مدیریت مدرسه ، دوره پنجم ، شماره ۴۳ ، صفحه ۸
-۱۷ تورانی ،حیدر؛۱۳۸۷،اصول ومبانی مدیریت وسرپرستی،انتشارات آتیه،چاپ اول
۱۸- تورانی، حیدر ؛۱۳۸۹،مبانی واصول مدیریت مدرسه،فصلنامه مدیریت مدرسه،دوره نهم،شماره هفتادو سه، ص۲۰
۱۹- جاسبی ، عبدالله ؛ ۱۳۷۹ ، اصول ومبانی مدیریت ، انتشارات مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،چاپ دهم،
۲۰- جاسبی ، عبدالله ؛۱۳۷۶،اصول ومبانی مدیریت،انتشارات مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی،تهران
۲۱- رئوف ؛ علی ؛ فرایند تصمیم گیری ، رشد مدیریت مدرسه ، ۱۳۸۳ ، دوره ششم، شماره ۴، صفحه۲۳
۲۲- رحمانی ،باقرونصرت آبادی،باقر؛۱۳۷۹،مدیرموفق،انتشارات لوح محفوظ،چاپ اول
۲۳- رضائیان،علی؛۱۳۸۶،مبانی سازمان ومدیریت،انتشارات سمت ،چاپ دهم
۲۴- رضائیان ،علی؛ ۱۳۷۹،اصول مدیریت،انتشارات سمت،چاپ یازدهم
۲۵- رضایی نژاد ، عبدالرضا ؛ ۱۳۷۵ ، دست نامه مدیران ،موسسه خدمات فرهنگی رسا تهران،شماره چهارده، ص۵۶
۲۶- سرافرازی ،مهرزادوهمکاران ؛ ۱۳۸۹ ، تاثیر خلاقیت بر بهبود تصمیم گیری مدیران ((مطالعه موردی))،ابتکار وخلاقیت در علوم،سال اول ، شماره یک،ص۸۶
۲۷- سید جوادین ،سید رضا؛۱۳۸۷،مبانی مدیریت منابع انسانی،انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،چاپ چهارم
۲۸- سید جوادین ، سید رضا ، مروری جامع بر نظریه های مدیریت وسازمان ، ۱۳۸۸، جلد اول ، انتشارات نگاه دانش ، چاپ دوم
۲۹- شیخ نظامی ، زهرا ؛ تخصص وتجربه در مدیریت ،فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش ، ۱۳۸۱ ، دوره هشتم ، شماره ۳۲ ، صفحه ۶۴
۳۰- شیرازی،علی؛۱۳۷۳ ،مدیریت آموزشی ،اتنشارات جهاددانشگاهی مشهد، چاپ دهم
۳۱- صافی ، احمد ؛جایگاه پژوهش در تصمیم گیری مدیران عالی میانی واجرایی آموزش وپرورش ، مدیریت در آموزش وپرورش ،۱۳۷۱ ؛ سال اول ، شماره ۲ ، صفحه ۱۵
۳۲ - صافی ، احمد ؛ ۱۳۷۵ ، مدیریت آموزشی،چاپ دوم ، مشهد ، جهاد دانشگاهی
۳۳- صافی ،احمد؛ ۱۳۸۳ ، سازمان واداره امور مدارس ،چاپ سوم ، تهران ، رشد
۳۴- طولابی، زینب ؛ مشارکت و تصمیم گیری ، فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش ، ۱۳۸۱ ، دوره هشتم ،بهار وتابستان ، شماره ۲۹-۳۰ ، صفحه ۵۷