جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده در این تحقیق از دو روش آمار توصیفی و تحلیلی استفاده گردید. با توجه به نوع تحقیق در مرحله توصیفی ابتدا از آمار توصیفی شامل فراوانی(مطلق و تراکمی) شاخص های گرایش به مرکز (میانگین، نما، میانه) و پراکندگی (واریانس و انحراف معیار) در مورد هر یک از متغیرهای تحقیق استفاده شد. در قسمت آمار تحلیلی برای تبیین ارتباط متغیرها و علل تغییرات و نقش متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از آمار استنباطی نظیر ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون مقایسه میانگین، تجزیه واریانس، F-test و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. در ضمن برای اولویت بندی متغیرهای مورد مطالعه از شاخص ضریب تغییرات (C.V) استفاده شد و داده های تحقیق با بهره گرفتن از نرم افزار spss19 تجزیه و تحلیل گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۸- ابزار تحقیق (پرسشنامه)
در تحقیق حاضر برای کسب نظرات و دیدگاه های جامعه آماری تحقیق یعنی سربازان تعاون یار وزارت تعاون از پرسشنامه استفاده شده است. همچنین از اسناد و مدارک برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پیشینه و ادبیات استفاده شد. پرسشنامه تحقیق شامل:
۱- سؤالات مربوط به ویژگی های شخصی ( ۳ سوال )
۲- سؤالات مربوط به اطلاعات و توانایی ها ( ۱۷ سوال )
۳- سؤالات مربوط به عوامل تاثیر گذار ( ۱۹ سوال )
۴- سؤالات مربوط به کیفیت دوره ها( ۱۹ سوال )
۵- سؤالات مربوط به نگرش سربازان به دوره های آموزشی( ۱۱ سوال )
-
- سؤالات مربوط به موانع و مشکلات دوره های آموزشی( ۱۳ سوال )
۳-۹- روایی پرسشنامه
روایی مربوط به این است که آیا سؤال واقعاً آنچه را که باید اندازه بگیرد، اندازه میگیرد یا خیر؟ در واقع سوالمربوط به روایی توجه ما را به این نکته جلب میکند که تا چه حد وسیله سنجش و ابزار اندازه گیری واقعاً مفهوم موردنظر را سنجیده است نه چیزهای دیگر را(پاشا شریفی، ۱۳۷۹).
در این تحقیق برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی شکلی و محتوایی استفاده شده است. بدین معنی که با ارائه آن به صاحب نظران و متخصصان، نظرات آنها در خصوص رواییشکلی پرسشنامه اخذ شد. همچنین در مرحله پیشآزموننیز نسبت به بررسی روایی محتوایی پرسشنامه اقدام شد. اصلاحات شکلی برای مفهوم سازی جملات و عبارات و اصلاحات محتوایی برای سنجش ارتباط پرسش ها با هدف های تحقیق انجام شد.
۳-۱۰- پایایی پرسشنامهها
منظور از پایایی یک وسیله اندازهگیری آن است که اگر شناسهها و متغیرهای مورد سنجش با همان وسیله (پرسشها)تحت شرایط مشابه کراراً اندازهگیری شوند، نتایج یکسانی حاصل شود. در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامهها ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای هر قسمت از پرسشنامه به طور جداگانه اقدام به محاسبه ضریب پایایی شد و نتایج حاضر به شرح زیر بدست آمد. الفای کرونباخ کل نیز ۸۹ درصد می باشد .
جدول ۳-۱٫ درصد سوالات پرسشنامه بر اساس میزان الفای کرونباخ
ردیف | قسمت های تشکیل دهنده پرسشنامه | میزان الفای کرونباخ |
۱ | سؤالات مربوط به اطلاعات و توانایی ها | ۹۲ درصد |
۲ | سؤالات مربوط به عوامل تاثیر گذار | ۹۲ درصد |
۳ | سؤالات مربوط به کیفیت دوره ها | ۹۱ درصد |
۴ | سؤالات مربوط به نگرش سربازان به دوره های آموزشی | ۸۶ درصد |