سطح تجزیه و تحلیل
بوردیو ۱۹۹۳
منابعی هستند که منافع عمومی را مورد ارزیابی قرار میدهند.
رسیدن به سرمایه اقتصادی
افراد در حال رقابت با هم (فرد با فرد)
کلمن۱۹۹۸
جنبههایی از ساختار اجتماعی است که اعضاء از آن بهعنوان منبعی برای رسیدن به منافع خود استفاده میکنند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
رسیدن به سرمایه انسانی
افراد در گروههای فامیلی و اجتماعی (فرد با گروه)
پوتنام۲۰۰۰
اعتماد، هنجارها و شبکههایی که تسهیل کننده همکاری اعضاء برای رسیدن به منافع مشترک است.
رسیدن به دموکراسی و توسعه اقتصادی
حکومت های سیاسی در سطح ملی (گروه با حکومت محلی)
۲-۱-۵-۳ سرمایه ساختاری
سرمایه ساختاری عبارتست از دانایی ضمنی مربوط به فرآیندهای داخلی سازمان در زمینه توزیع، ارتباطات و مدیریت دانش علمی و فنی (شیرانی، ۱۳۸۸، ۶). این سرمایه شامل سختافزار، نرمافزار، پایگاههای داده، ساختار سازمانی، حق انحصارى اختراع، علامتهای تجاری و دیگر قابلیتهای سازمانی به منظور پشتیبانی از بهرهوری میباشد. بهعبارتی دیگر، سرمایه ساختاری شامل دانش نهادینه شده و تجربه کدبندی شدهای است که در داخل پایگاههای دادهها، ساختارها، سیستمها و فرآیندهای سازمان بوده و مورد اسـتـفـاده قـرار میگیرد (یوندت و همکاران، ۲۰۰۴، ص ۳۶۲-۳۳۵). سرمایه ساختاری عبارت از هر چیزی است که زمانی که کارکنان به منزل میروند در شرکت باقی میماند. سرمایه ساختاری همچنین فراهم کننده سرمایه مشتری و ارتباطات توسعه داده شده با مشتریان کلیدی است. برخلاف سرمایه انسانی، شرکت میتواند مالک سرمایه ساختاری بوده و به تجارت آن بپردازد .سرمایه ساختاری تابعی از سرمایه انسانی نیز میباشد. بنابراین، سرمایه ساختاری و سرمایه انسانی در تعامل با یکدیگر به سازمانها کمک میکنند تا بهطور هماهنگ، سرمایه مشتریان را شکل و توسعه داده و بهکارگیرند .
سرمایه ساختاری سازمان اگر به کاهش هزینه و یا بهبود خدمات یا ویژگیهای کالاهای ارائه شده به مشتریان کمک کند، میتواند ارزش افزایی کند. ( رمضان ،۱۳۹۰،۳۷)
۲-۳-۵-۴ سرمایه رابطه ای
سرمایه رابطهای، شامل همه روابطی است که بین سازمان با هر فرد یا سازمان دیگری وجود دارد. این افراد و سازمانها میتوانند شامل مشتریان، واسطهها، کارکنان، تأمین کنندگان، مقامات قانونی، جوامع، اعتباردهندگان، سرمایهگذاران و…. باشند. روابط براساس هدفشان به دو گروه کلی تقسیم میشوند:
۲-۱٫ گروه اول روابطی هستند که از طریق قرارداد و تعهدات با مشتریان و تأمینکنندگان یا شرکای اصلی، رسمی میشوند،
۲-۲٫ گروه دوم، بیشتر شامل روابط غیررسمی است.
۲-۱-۶ مزایای سنجش سرمایه فکری
سنجش ارزش داراییهای دانشی سازمانها به توجیه سرمایهگذاری در زمینه سرمایه فکری کمک میکند. یک دلیل اصلی برای سنجش سرمایه فکری، شناسایی داراییهای پنهان و توسعه آنها به شیوهای راهبردی میباشد تا اهداف سازمانی کسب شود. مزایای سنجش سرمایههای فکری عبارتند از:
♦ شناسایی و طرح ریزی داراییهای دانشی؛
♦ شناسایی الگوهای دانش در داخل سازمان؛
♦ اولویتبندی مباحث حیاتی دانش؛
♦ سرعت بخشیدن به یادگیری در داخل سازمان؛
♦ شناسایی بهترین اقدام[۴۰] و نشر آن در داخل سازمان از طریق ارائه یک مورد سازمانی قوی[۴۱] برای بهترین اقدام؛
♦ پایش منظم ارزش داراییها و یافتن روشهایی برای افزایش ارزش؛
♦ افزایش آگاهی و درک افراد در زمینه اینکه دانش چگونه روابط بین فردی را ایجاد میکند؛
♦ ایجاد درک و آگاهی در زمینه شبکههای اجتماعی سازمانی و شناسایی عاملان تغییر؛
♦ افزایش میزان نوآوری در سازمان؛
♦ افزایش فعالیتهای مشارکتی و ایجاد یک فرهنگ تسهیم دانش (که نتیجه افزایش آگاهی از مزایای مدیریت دانش میباشد)؛
♦ افزایش ادراک شخصی کارکنان از سازمان و بالا رفتن انگیزه آنها؛
♦ ایجاد یک فرهنگ عملکرد محور.
سنجش سرمایه فکری و اقدامات مربوط به مدیریت دانش منجر به ایجاد مزایایی برای سازمان خواهد شد که به تعیین راهبرد سازمان و طراحی فرایند کمک میکند و در نهایت، ایجاد مزیت رقابتی کمک خواهد کرد. ( رمضان ، مجید،۱۳۹۰،۹۳)
۲-۱-۷ محدودیتهای سیستمهای سنجش سرمایه فکری
مطالعه گسترده ادبیات تحقیق (Bontis, 2001) نشان میدهد که در سیستمهای سنجش سرمایه فکری که هم اکنون استفاده میشود، محدودیتهایی وجود دارد. برخی از این محدودیتها عبارتند از: