دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی
پایاننامهی کارشناسی ارشد در رشته
مدیریت آموزشی
بررسی رابطه بین جهان بینی رهبری، توان پاسخگویی به محیط و تصویر بیرونی در موسسه آموزش عالی مهر اروند.
به کوشش
آمنه براتی
استاد راهنما
دکتر جعفر ترک زاده
شهریور ماه ۱۳۹۴
به نام خدا
اظهار نامه
اینجانب آمنه براتی، دانشجوی رشته مدیریت آموزشی دانشکده
علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز اظهار می کنم که این پایان نامه حاصل پژوهش خودم بوده و در جاهایی که از منابع دیگران استفاده
کرده ام، نشانی دقیق و مشخصات کامل آن ها را نوشته ام . همچنین اظهار می نمایم که تحقیق و موضوع پایان نامه ام تکراری نیست و تعهد می نمایم که بدون مجوز دانشگاه دستاوردهای آن را منتشر ننموده و یا در اختیار غیر قرار ندهم. کلیه حقوق این اثر مطابق با آئین نامه مالکیت فکری و معنوی متعلق به دانشگاه شیراز است.
نام و نام خانوادگی: آمنه براتی
امضاء و تاریخ:
تقدیم به
روح پاک مادرم دریای بی کران فداکاری و عشق که وجودم همه برایش رنج بود و وجودش همه برایم مهر
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
و تقدیم به پدرم
که عالمانه به من آموخت تا چگونه در عرصه زندگی ایستادگی را تجربه کنم.
سپاسگزاری
اکنون که این رساله به پایان رسیده است بر خود لازم میدانم که از استاد ارجمند و بزرگوارم جناب آقای دکتر جعفر ترک زاده که با راهنماییهای ارزنده خود مرا در پیشبرد این پایان نامه صمیمانه یاری رساندند، تشکر و قدردانی نمایم.
همچنین از اساتید ارجمند جناب آقای دکتر مهدی محمدی و سرکار خانم دکتر مریم شفیعی که زحمت مشاوره و داوری این رساله را بر عهده گرفتند و در این راه مرا یاری دادند، تشکر ویژه دارم.
از پدر و مادر عزیزم که در طول زندگی همیشه بهترین دوست و پشتیبان من بوده اند با کمال احترام قدردانی و تشکر مینمایم.
چکیده
رابطه بین جهان بینی رهبری، توان پاسخگویی به محیط و تصویر بیرونی در موسسه آموزش عالی مهر اروند
به کوشش
آمنه براتی
هدف پژوهش بررسی رابطه بین جهان بینی رهبری، توان پاسخگویی به محیط و تصویر بیرونی در موسسه آموزش عالی مهر اروند بود. جامعه آماری در محیط درونی موسسه شامل کلیه اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان سال آخر موسسه که ۱۴۵ نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. و همچنین در قلمرو محیط تعاملی موسسه از مجموعه عوامل موجود ۱۴۵ نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه مقیاس جهان بینی رهبری (ترک زاده و جعفری، ۱۳۹۱)، توان پاسخگویی به محیط (ترک زاده ونکومند، ۲۰۱۵) و تصویر بیرونی (ترک زاده و تقی زاده، ۱۳۹۱) بود، که پس از محاسبه روایی و پایایی آن، داده ها با بهره گرفتن از آزمونهای تحلیل واریانس اندازه گیریهای مکرر، تی تک نمونه ای، ماتریس همبستگی، مدل معادله ساختاری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که نوع غالب جهان بینی رهبری در موسسه، جهان بینی شبکه ای می باشد. توان پاسخگویی به محیط و تصویر بیرونی موسسه هر دو در سطح متوسط می باشند. جهان بینی رهبری تنظیمی و کارآفرینی پیش بینی کننده مثبت و معنادار تصویر بیرونی می باشند، و جهان بینی رهبری اجتماعی و شبکه ای پیش بینی کننده منفی و معنادار تصویر بیرونی موسسه می باشند. همچنین جهان بینی رهبری اجتماعی و تنظیمی پیش بینی کننده مثبت و معنادار توان پاسخگویی به محیط می باشند،و جهان بینی کارآفرینی و شبکه ای پیش بینی کننده منفی و معنادار توان پاسخگویی موسسه به محیط می باشند. نهایتا نوع جهان بینی رهبری با واسطه توان پاسخگویی به محیط پیش بینی کننده مثبت و معنادار تصویربیرونی موسسه می باشد.
کلمات کلیدی: جهان بینی رهبری، توان پاسخگویی به محیط، تصویر بیرونی، آموزش عالی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۱-۱ مقدمه ۲
۱-۲ بیان مساله ۵
۱-۳ ضرورت و اهمیت ۹
۱-۴ اهداف پژوهش ۱۱
۱-۵ سوالات پژوهش ۱۱
۱-۶ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ۱۲
۱-۶-۱ تعاریف مفهومی ۱۲
۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی متغیرها ۱۴
مقدمه ۱۶
۲-۱ جهان بینی رهبری ۱۶
۲-۱-۱ تعاریف رهبری ۱۶
۲-۱-۲ تئوری های رهبری ۱۷
۲-۱-۲-۱ نظریه های سنتی رهبری ۱۷
۲-۱-۲-۱-۱ نظریه خصوصیات فردی رهبر ۱۸
۲-۱-۲-۱-۲ رویکرد رفتاری رهبری ۱۸