۳-۱۱ جمعآوری داده های لازم برای تجزیه و تحلیل توسط تکنیکهای SAW و TOPSIS
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پس از شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی یافته های پژوهشی ، نوبت آن است که به اولویت بندی این عوامل از حیث میزان تاثیر آن ها بر فرایند تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی بپردازیم. بدین منظور ۵۲ پرسشنامه تحویل گرفته شده مورد بررسی قرار گرفت به طوری که هر خبره به عنوان یک معیار در نظر گرفته شد.ماتریس تصمیم اولیه کیفی در جدول(۳-۶ ) در پیوست ب نشان داده شده است همان طور که در قبل نیز گفته شد برای اختصار از متغیرهای A1 تا A26 به جای عوامل تاثیر گذار استفاده شده است.این ماتریس شامل ۲۶ گزینه و ۵۲ معیار میباشد.
۳-۱۲ آمار توصیفی
در این بخش آمار مربوط به پاسخگویان از نظر جنسیت ، سابقه فعالیت در حوزه تجاری سازی و میزان تحصیلات در قالب فراوانی و درصد فراوانی آورده شده است.
۳-۱۲-۱ جنسیت پاسخگویان :
در جدول (۳-۲) فراوانی و در صد فراوانی مربوط به هر دسته آورده شده است.
جدول ۳- ۲ :آمار توصیفی مربوط به جنسیت پاسخگویان
درصد فراوانی پاسخگویان از نظر جنسیت در نمودار (۳-۱) آمده است.
شکل ۳- ۱ :نمودار دایره ای درصد فراوانی پاسخگویان از نظر جنسیت
۳-۱۲-۲ سطح تحصیلات پاسخگویان
نمونه پژوهش حاضر ۵۲ نفر بوده است که در جدول (۳-۳) فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات آورده شده است.
جدول ۳- ۳: آمار توصیفی مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان
همچنین برای نشان دادن درصد فراوانی پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات از نمودار دایره ای (۳-۲) کمک گرفته شده است که در زیر آمده است.
شکل ۳- ۲: نمودار دایره ای درصد فراوانی پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات
۳-۱۲-۳ سابقه فعالیت پاسخگویان در حوزه تجاری سازی
در میان پاسخگویان سابقه کاری متفاوتی دیده شد که برای نشان دادن آمار مربوط به سابقه کاری پاسخگویان ۴ طبقه در نظر گرفته شد که در جدول (۳-۴) فراوانی و درصد فراوانی هر طبقه ، آورده شده است.
جدول ۳- ۴: آمار توصیفی مربوط به سابقه فعالیت پاسخگویان
در شکل (۳-۳) درصد فراوانی پاسخگویان از نظر سابقع فعالیت در ۴ طبقه آورده شده است.
شکل ۳- ۳ :نمودار دایره ای درصد فراوانی پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات
فصل چهار
تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل اطلاعات یکی از پایه های اصلی مطالعه و بررسی است.حال که عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی شناسایی شد و اطلاعات در خصوص آنها از طریق پرسشنامه به دست آمد نوبت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده است. در این فصل از تحقیق ابتدا با بهره گرفتن از آزمون t به تائید و یا رد فرضیات پرداخته و سپس بوسیله تکنیک های TOPSIS و SAW که شرح عملیات آن ها در فصل قبل آورده شد به اولویت بندی این عوامل می پردازیم.
۴-۱آزمون فرضیه ها:
در این قسمت فرضیات تحقیق که در زیر به آنها اشاره شده است مورد آزمون قرار گرفت.
فرضیه اول:. رفع نیاز مشتری از طریق تجاری سازی از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی است.
فرضیه دوم: درآمد سازمان از تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی است.
جهت انجام این آزمون ، دو عامل در نظر گرفته شده در فرضیات تحقیق به عنوان عوامل موثر در تجاری سازی در پرسشنامه گنجانده شد و از پاسخ دهندگان خواسته شد تا در طیف لیکرت میزان تاثیر آنها را بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی مشخص نمایند.بنابراین اگر این دو عامل از جمله عوامل تاثیرگذار باشند شامل گروه های (زیاد و بسیار زیاد) و اگر از جمله عوامل تاثیرگذار به حساب نیایند شامل گروه های(متوسط،کم،بسیار کم) می شوند و همچنین عدد ۳ به عنوان عدد وسط در نظر گرفته شده است.
در این آزمون ، فرضیه مطرح شده در مورد میانگین جامعه در سطح خطای مورد بررسی قرار می گیرد. آماره در این آزمون دارای درجه آزادی n-1 بوده و به کمک رابطه محاسبه می شود. در این پژوهش چون ادعا ممکن است صحیح و یا غلط باشد ، بنابراین دو فرض مکمل وجود دارد.
۴-۱-۱آزمون فرض اول:
H0 = رفع نیاز مشتری از طریق تجاری سازی از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی نیست.
H1= رفع نیاز مشتری از طریق تجاری سازی از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی است.
برای بررسی فرضیه مطرح شده از نرم افزار SPSS کمک گرفته شده است
در جدول (۴-۱) آمار توصیفی مربوط به آزمون فرض آورده شده است.
جدول۴- ۱: آمار توصیفی برای آزمون فرض اول
جدول۴- ۲: خروجی SPSS برای آزمون فرض اول
از آنجایی که نرم افزار spss فقط می تواند ادعای برابری را مورد آزمون قرار دهد . برای قضاوت درباره ادعاهایی که به صورت به صورت نامساوی هستند، می توان :با توجه به مقادیر حد بالا و حد پائین می توان گفت :
هرگاه حد پائین و بالا مثبت باشد ، میانگین از مقدار مورد آزمون بزرگتر است.( رد فرض)
هرگاه حد پائین و بالا منفی باشد ، میانگین از مقدار مورد آزمون کوچک تر است.( قبول )
هرگاه پائینی منفی و حد بالای مثبت باشد ، میانگین با مقدار مورد آزمون تفاوت معنی داری ندارد. ( قبول )
با در نظر گرفتن منطقی که پیش تر ذکر شد ، مبنای بررسی فرضیه حد بالا و پائین و مقدار میانگین آنها قرار گرفت و با توجه به خروجی SPSS در مورد آزمون فرض اول جدول(۴-۲) فرض رد و فرض پذیرفته می شود یعنی بیان می کند رفع نیاز مشتری از طریق تجاری سازی از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی است و فرضیه اول تأیید شد.
۴-۱-۲آزمون فرض دوم
H0 = درآمد سازمان از تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی نیست.
H1= درآمد سازمان از تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی از جمله عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی است.
که آمار توصیفی مربوط به این فرض در جدول ۴-۳ آمده است
جدول۴- ۳: آمار توصیفی برای آزمون فرض دوم