بازدیدازمراکزصنعتی تاچه اندازه درکسب مهارتهای شغلی هنرجویان موثر است؟
۶۰
۴۹.۲
۴۰
۳۲.۸
۲۰
۴/۱۶
۲
۶/۱
۰
۰
۳۰/۴
۰.۸۰۰
نمودار شماره ( ۱۹-۴ )
فراوانی هنرجویان افراد تحت بررسی(۱۶۸ نفر) بر حسب رده های پنجگانه و براساس اطلاعات پرسشنامه دسته بندی گردید.با توجه به جدول شماره ۱۹-۴ ، بالاترین میانگین مربوط به گویه های ۲۹و۳۰با میانگین ۴.۳۳شامل افرادیکه اذعان داشته اند تطابق بین محتوای آموزشی کار کارگاهی وزمان اختصاص داده شده برای آموزش وبازدید ازمراکزصنعتی ، بیشتر ین نقش را درفرایند آموزش جهت توسعه خود اشتغالی داشته است. وکمترین میانگین مربط به گویه ۳۱با میانگین ۳.۹۸ درمورد نقش واحد کار آموزی درکسب مهارتهای شغلی می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
آزمون فرضیه:
برای آزمون فرضیه فوق فرض Hº و H1 را به صورت زیر بیان می نماییم :
۳= `m
۳≠ m
با توجه به نتایج به دست آمده میانگین نمرات معیار برای نمونه مورد مطالعه برابر است با :
و که در نتیجه
۳-۱۹/۴
۱۹/۴
۱۹/۰
۲
۱۲۲
۶.۲۶
۱۹/۰
با درنظر گرفتن توضیح به هنجار برای z ارزش مورد نیاز معناداری برای یک آزمون بدون جهت با ۹۹% اطمینان برابر۲.۵۸می باشد.بنابراین با دقت به مقدار ۶.۲۶ = z به نظر می رسد که فرایند آموزش دارای نقض مثبت در توسعه خوداشتغالی می باشد اما این نقش با احتمال ۹۹% معنادار است.
۵
فصل پنجم:
بحث ونتیجه گیری
۱-۵. مقدمه
دراین فصل ابتدا خلاصه ای از موضوع و روشها ی تحقیق ارائه می شود و سپس یافته های پژوهش با توجه به اهداف تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس این یافته ها پیشنهادات لازم برای مسئولان و محققان بعدی ارائه می گردد.
۲-۵. خلاصه
هدف پژوهش حاضر ” بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی ازدیدگاه هنرجویان و هنرآموزان استان سمنان برای یک دوره چهارساله (۱۳۸۲لغایت۱۳۸۵ ) ” بود. فرضیه های تحقیق با درنظر گرفتن مجموعه عوامل موثردر فرایند آموزش هنرجویان با استفاده ازدیدگاه ها و نظرات اساتید و صاحب نظران تدوین وروایی وپایایی آن موردبررسی قرار گرفت.
الف)هنرجویان
در این پژوهش از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کشاورزی آموزش و پرورش استان سمنان در شهرستان های دامغان، گرمسار، سمنان، شاهرود، مهدیشهرومنطقه امیر آباد که بین سال های۱۳۸۲لغایت ۱۳۸۵فارغ التحصیل شداند،.با تعداد حجم نمونه ۱۶۸ نفرهنرجو تعیین گردید ، که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم هنرستان ها نفرات مورد نیاز نمونه انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل پرسشنامه محقق ساخته جمعیت شناختی شامل ۵ سئوال بسته پاسخ، و ۳۱ سئوال بسته پاسخ برمبنای مقیاس درجه بندی لیکرت با ضریب اعتبار۰.۸۹۶ استفاده شد.
ب)هنرآموزان
در این پژوهش از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هنرآموزان هنرستان های فنی و حرفه ای و کشاورزی آموزش و پرورش استان سمنان در شهرستان های دامغان، گرمسار، سمنان، شاهرود، مهدیشهرومنطقه امیر آباد که بین سال های۱۳۸۲لغایت ۱۳۸۵هنرآموزان مشغول خدمت بودند،.با تعداد حجم نمونه تعداد۱۲۲نفرهنرآموز تعیین گردید ، که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم هنرستان ها نفرات مورد نیاز نمونه انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل پرسشنامه استاندارد هنرآموزان مشتمل بر۳۱ سئوال بسته پاسخ بر مبنای مقیاس درجه بندی لیکرت با ضریب اعتبار ۰.۹۰۸ بود وروایی پرسشنامه ها نیز با بهره گرفتن از نظرات اساتید محترم و راهنما و مشاورو سایر اسا تید صاحب نظرو سرگروه های آموزشی استان مورد تایید قرار گرفته است.
روش های تجزیه و تحلیل داده ها نیز در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه های آماری مانند فراوانی، درصد فراوانی،نمودارستونی و میانگین، و انحراف معیاربه تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. در سطح آمار استنباطی هم با توجه به سنجش داده ها و نرمال بودن توزیع نمرات ازآزمون معنا داری برای یک میانگین واحد، استفاده شد که نتایج آن در فصل حاضر ارائه می گردد.
۳-۵. یافته های تحقیق
۱-۳-۵)بررسی نتایج سئوالات تحقیق : هنرجویان
۱-۱-۳-۵) فرضیه اول : منابع مالی و کالبدی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد .
الف) منابع مالی و کالبدی: نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال اول با توجه به جدول ۴-۴ نشان داد که گویه های ابزارهای تجهیزاتی که درطول دوره تحصیل به کارمی بردند بامیانگین۳.۱۷ ،محتوای کتب کمک آموزشی بامیانگین۳.۱۷، محتوای کتب تخصصی بامیانگین ۳.۵۶ ، فضای کار کارگاهی محیطی مناسب بامیانگین ۳.۷۶، استفاده ازوسایل سمعی بصری بامیانگین۳.۱۷ بوده است.همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با منابع مالی و کالبدی بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۳۷ می باشد. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۲.۴۷ z =نشان داده که با احتمال۹۵% بین منابع مالی وکالبدی وتوسعه خوداشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد .
۲-۱-۳-۵)فرضیه دوم : توانمندی حرفه ای هنرآموزان درتوسعه خود اشتغالی نقش دارد.
الف) توانمندی حرفه ای هنرآموزان نتایج بدست آمده در ارتباط با گویه های مختلف سوال دوم با توجه به جدول ۵-۴ نشان داد که توانمندی حرفه ای هنرآموزان، شامل گویه های باعنوان نقش سطح مدرک با میا نگین۳.۷۵،سابقه تدریس با میا نگین ۴.۰۵ ،اطلاعات علمی تخصصی تئوری با میا نگین ۳.۷۶ ،اطلاعات علمی تخصصی عملی با میا نگین ۴.۰۹ ،ویژگی های شخصیتی با میا نگین ۳.۸۹ ،شیوه تدریس هنرآموزان با میا نگین ۴.۱ ،که درکسب مهارتهای شغلی هنرجویان نقش موثرداشته است. همچنین نتایج کلی بدست آمده در ارتباط با توانمندی حرفه ای هنرآموزان بیانگر آن بود که میانگین گویه ها۳.۹۴ می باشد نمره شیوه تدریس هنرآموزان بامیانگین ۴.۱ نمره ای میانگین بالاتری از متوسط را بیان می دارد دارای بیشترین تاثیرمثبت بوده است. بنابراین درآزمون فرضیه فوق۳.۹۴= zنشان داده که با احتمال۹۹%بین توانمندی حرفه ای هنرآموزان وتوسعه خود اشتغالی رابطه معنا داری وجود دارد.
۳-۱-۳-۵)فرضیه سوم : عوامل نیروی انسانی کارکارگاهی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.