تحقیق حاضر از حیث هدف جزو تحقیقات کاربردی می باشد و از حیث روش جمع آوری داده ها در زمره تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی- نظرسنجی قرار می گیرد. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان دفتر مرکزی بانک مهر اقتصاد می باشد. شایان ذکر است تعداد ۲۰۰ نفر مدیر و کارشناس در دفتر مرکزی بانک مهر اقتصاد فعالیت می کنند.
از آنجا که نظرات تمامی مدیران وکارشناسان بانک از اهمیت برخوردار بود از روش سرشماری استفاده گردید و پرسشنامه در اختیار کارکنانی که بعنوان نمونه انتخاب شده بودند توزیع گردید که در نهایت تعداد ۱۵۰ پرسشنامه تکمیل شده قابل استفاده در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمد.
۳-۲ فرضیه های تحقیق
H1 : مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد.
H2 : مدیریت دانش بر نوآوری در محصول بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد.
H3 : مدیریت دانش بر نوآوری رفتاری کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیر معنی داری دارد.
H4 : مدیریت دانش بر نوآوری فرایندی بانک مهر اقتصاد تاثیرمعنی داری دارد.
H5 : مدیریت دانش بر نوآوری استراتژیک بانک مهر اقتصاد تاثیرمعنی داری دارد.
۳-۳ روشها و منابع گردآوری داده ها
نظر به اینکه این تحقیق یک پژوهش توصیفی و کاربردی است لذا برای جمع آوری اطلاعات از روش های ذیل استفاده شده است:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
روش کتابخانهای: برای گردآوری اطلاعات مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق(اطلاعات ثانویه) از روش کتابخانه ای استفاده شده است. در این مرحله حدود۴۰ مقاله، پایان نامه و کتاب در این زمینه گردآوری شد که اغلب این مقالات از طریق اینترنت و سایتهای معتبر بدست آمده اند.
روش میدانی: از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات مربوط به تعیین تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه استفاده می شود.
جدول متغیرها به همراه ابعاد و شاخصها
مفهوم | ابعاد | شاخص |
مدیریت دانش | عملکرد نوآوران | س ۱ الی ۳۲ تسهیل تبادل اطلاعات در سازمان به وسیله تقسیم کار انتقال دانش بر اساس مقررات سازمانی و آیین نامه ها آزادی عمل در انتقال دانش در سازمان توسط افراد اهمیت اجرای ایده های افراد در سازمان بوسیله تقویت اعتماد به نفس تسهیل هماهنگ کردن پروژه ها در بخشهای سازمان تمایل همکاران به تبادل اطلاعات و دانش در سازمان استفاده افراد از نشریات تخصصی حاوی اطلاعات و دانش روز در سازمان استقبال از نظرات و پیشنهادات افراد در سازمان ترغیب کارکنان به انجام کارهای پژوهشی توسط مدیران سازمان انتقال دانش و اسناد مکتوب نگهداری شده در سازمان اتخاذ تصمیمات سازمان بر اساس دانش روز تبادل داش در سازمان بصورت غیر رسمی توجه به کیفیت پشتیبانی از سیستمها و شبکه ها در سازمان توانایی انطباق سیستمهای جدید با سیستمهای نرم افزاری سازمان مدت زمان دستیابی به دانش مورد نیاز در سازمان برای حل مشکلات توجه به حاکمیت تفکر خلاق و انتقادی در فرهنگ سازمان بعنوان یک ارزش جایگاه ویژه صاحبان دانش در سازمان تشویق افراد دارای خلاقیت و نوآوری در سازمان بعنوان یک فرهنگ سازمانی نهادینه شدن تشویق و پشتیبانی دانش بعنوان فرهنگ سازمانی کسب مهارت کافی افراد و کارکنان سازمان در استفاده و نگهداری دانش برنامه مشخص و مدون برای توسعه ایده ها بصورت مداوم بر اساس دانش جدید استفاده از فرایند تولید و نشر دانش بعنوان راه حل و اصلاح اشتباهات گذشته افزایش دستاوردهای علمی سازمان با توجه بر ایجاد نوآوری نسبت به گذشته قضاوت عملکرد افرادسازمان بر اساس شایستگی، نه بر مبنای روابط و ظواهر به روز بودن کارکنان بر اساس آموزش در سازمان توانایی انعطاف پذیری افراد سازمان با شرایط جدید و شرایط جهانی |