مولفه های بارنی
ارزشمند
نادر
غیر قابل تقلید
غیر قابل جانشین
مفهوم
قابلیت ها
ارزش
علاقه مندی های ذینفعان
مشارکت ذینفعان
انتظارات ذینفعان
مدل کسب و کار
CSR (مبتنی بر ذینفعان)
شکل (۴-۳) ارتباط اجزای مدل کسب و کار مسئولانه و مولفه های بارنی
فرض می کنیم ذینفع شماره ی ۱ علاقمندی خاصی در تولید محصولی دارد که اثرات زیست محیطی کمتری نسبت به محصولی که در حال حاضر تولید می شود دارد. اگر این علاقمندی با علاقمندی سایر ذینفعان تضادی نداشته باشد و آنها نیز با این تغییرات موافق باشند، این علاقمندی بر مفهوم کسب و کار سازمان تاثیر گذاشته و استراتژی ها، شبکه ی کسب و کار و حتی محصول یا خدمت تولیدی سازمان را تغییر می دهد. برای تولید محصول جدید سازمان نیازمند منابع جدیدی می باشد که آنها را از طریق ذینفعان تامین می نماید. پس از اینکه منابع مورد نیاز شناسایی شدند با مشارکت ذینفعان این منابع تامین خواهند شد و با تامین منابع و سایر فرایند های مورد نیاز، محصول مورد نظر تولید خواهد شد. هر ذینفع بر اساس علاقمندی که در تولید این محصول داشته و مشارکتی که جهت تامین منابع و قابلیت های مورد نیاز انجام داده است انتظاراتی دارد که باید تامین شوند. اگر ارزش هایی که با تولید محصول ایجاد شده است با انتظارات ذینفعان مطابقت داشته باشد فرایند تولید ادامه خواهد یافت. هر یک از مراحل ذکر شده می تواند به عنوان یکی از منابع سازمان در چارچوب بارنی قرار گیرد. بررسی این روش از طریق مطالعه ی تجربی امکان پذیر می باشد که این امر در فصول آینده انجام شده و با بهره گرفتن از نتایج حاصله، مزیت رقابتی حاصل از مدل کسب و کار مسئولانه را مورد ارزیابی و تحلیل قرار خواهد گرفت.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۱-۷) نتیجه گیری
در این فصل محقق چارچوبی برای مدل کسب و کار مسئولانه ارائه نمود که یکپارچه سازی CSR را با مدل کسب و کار قادر می سازد. مدل کسب و کار را می توان چارچوبی دانست که امکان خلق ارزش برای مشتریان و سهامداران را مهیا می کند. آنچه که در این تعریف نادیده گرفته می شود تاثیر این فرایند بر ذینفعان از جمله جامعه، محیط زیست و سایرین می باشد. بر اساس ادبیات تحقیق و تعدادی از موارد واقعی از دنیای کسب و کار واقعی (جدول ۲-۵) ، ذینفعان بخش اصلی و تاثیر گذار در اجرای CSR و خلق ارزش های مشترک می باشند. بر این اساس محقق توجه خاص خود را در طراحی چارچوب مدل کسب و کار مسئولانه به ذینفعان معطوف داشته و درباره ی علاقمندی ها، مشارکت و انتظارات آنان بحث نمود. وقتی شرکت ها به علاقمندی های و انتظارات ذینفعان و همچنین مشارکت آنان توجه می کنند، انتقال قواعد و فرضیات جدید مربوط به مفهوم کسب و کار و قابلیت ها بر اساس موضوعات CSR غیر قابل اجتناب می باشد. برای دستیابی به چارچوب مدل کسب و کار مسئولانه، ابتدا بر اساس ادبیات CSR و همچنین ذینفعان در مورد مفاهیم آنان صحبت شد و سپس چارچوب مدل کسب و کار بکار رفته در این پژوهش معرفی شد که شامل سه بخش مفهوم کسب و کار، قابلیت ها و ارزش بود.
بر اساس مدل کسب و کار مسئولانه ارتباط ذینفعان با سازمان از سه طریق انجام می شود. ذینفعان برای تعیین مفهوم کسب و کار و استراتژی ها، علاقمندی های خود را مشخص و به سازمان ارائه می نمایند. با تحلیل و ارزیابی علاقمندی های تمامی ذینفعان و درک اشتراکات بین این علاقمندی ها، سازمان به انتخاب استراتژی ها پرداخته و مفهوم کسب و کار را مشخص می کند. علاقمندی های ذینفعان نشان دهنده ی مسئولیت هایی است که سازمان در قبال ذینفعان و ذیفعان در قبال یکدیگر دارند.
پس از درک مفهوم کسب و کار و استراتژی ها بر اساس علاقمندی های ذینفعان، سازمان به تعیین قابلیت ها و منابع مورد نیاز برای اجرای استراتژی ها می پردازد. برای فراهم نمودن قابلیت های مورد نیاز باید کلیه ی ذینفعان با سازمان مشارکت نمایند که این مشارکت در واقع انجام مسئولیت ذینفعان در قبال سازمان می باشد.
پس از اینکه استراتژی ها مشخص و قابلیت های مورد نظر جهت اجرای آنها فراهم گردید، ارزش های خلق شده برای تمامی ذینفعان قابل انتقال به آنان خواهند بود که این ارزش ها باید با انتظارات ذینفعان هماهنگ و منطبق باشند تا انگیزه ی لازم را برای ادامه همکاری و مشارکت آنان فراهم نمایند.
سازمان ها نمی توانند بدون در نظر گرفتن این اجزاء به طور کامل CSR را در حوزه ی کسب و کار خود وارد نموده و آن را اجرا نمایند. بدون یک ماموریت مسئولانه، کارکنان مسئول، تامین کنندگان مسئول، سهامداران مسئول، استراتژی های مسئولانه،…. هیچ شرکتی قادر به خلق یک سازمان مسئول نخواهد بود.
مبحث دیگری که در خصوص مدل کسب و کار مسئولانه مورد بررسی قرار گرفت، مزیت رقابتی حاصل شده از این مدل بود. ابتدا بر اساس تحقیقات انجام شده تا کنون، مزیت رقابتی حاصل از اجزای اساسی مدل کسب و کار مسئولانه یعنی مدل کسب و کار، CSR و ذینفعان مورد تایید قرار گرفت ولی برای بررسی مزیت رقابتی حاصل از مدل کسب و کار مسئولانه به طور منحصر به فرد و بر اساس اجزای فرعی آن و ارتباطات بین این اجزاء روشی پیشنهاد شد که بر اساس آن می توان هر یک از اجزای فرعی مدل یعنی علاقه مندی های ذینفعان، مشارکت ذینفعان، انتظارات ذینفعان، مفهوم کسب و کار، قابلیت ها و ارزش و همچنین ارتباط بین اجزای مدل را بر اساس چارچوب VRIN بارنی مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد. بررسی و تحلیل مزیت رقابتی حاصل از مدل کسب و کار مسئولانه بر اساس روش پیشنهادی نیازمند تحقیق تجربی بود که این کار در فصل های آینده انجام خواهد گرفت.
این فصل با بخشی از جملات مارک پارکر، رییس شرکت نایک[۱۶۷] به پایان می رسد:
«چالشی که ما با آن مواجه هستیم بزرگ است اما فرصت ایجاد شده بزرگ تر خواهد بود اگر همین حالا دست به کار شویم – مدل کسب و کار جدید، بازارهای جدید، محصولات و خدمات جدید- همه و همه به تعهد و الزام ما به نوآوری وابسته هستند….»
۴-۲) محاسبات و یافته های مربوط به مطالعه ی موردی (شرکت اروم نارین)
۴-۲-۱) مقدمه
در این بخش نتایج حاصل از تحقیقات کیفی و کمی در خصوص شرکت اروم نارین (شادلی) ارائه شده و بر اساس این نتایج مدل کسب و کار مسئولانه شرکت اروم نارین طراحی شده است. ابتدا رفتارها و عملکرد های متناسب با CSR که توسط شرکت اروم نارین تحقق یافته، ارائه شده و سپس با بهره گرفتن از الگوی اپلگیت و همکاران اجزای مدل کسب و کار مشخص و تعیین شده است. پس از آن با ارزیابی و تحلیل علاقمندی ها، مشارکت و انتظارات ذینفعان، مدل کسب و کار مسئولانه ی شرکت اروم نارین طراحی و در نهایت موقعیت رقابتی شرکت با دو مدل پنج نیروی رقابتی پورتر و تئوری مبتنی بر منابع مورد ارزیابی قرار گرفته است.
۴-۲-۲) شرکت اروم نارین و CSR
در این بخش فعالیت های مسئولانه ی شرکت اروم نارین از طریق دو دسته فعالیت که شامل تولید آبمیوه های ارگانیک و بسته بندی آبمیوه های شادلی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
۴-۲-۲-۱) تولید آبمیوه های ارگانیک شادلی
همان طور که در فصل قبل عنوان شد محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که از مرحله کاشت تا برداشت و فرآوری آنها تا تبدیل شدن به محصول نهایی از سموم و آفت کش ها، کودهای شیمیایی و بذرهای اصلاح شده ژنتیکی استفاده نمی گردد.
استفاده از آفت کش ها در محصولات کشاورزی باعث نفوذ سموم در اجزای غذایی این محصولات شده و در دراز مدت باعث ایجاد بیماری های مختلفی می شود. همچنین مقایسه بین کشاورزی سنتی و کشاورزی ارگانیک بر این نکته تاکید دارد که کشاورزی ارگانیک بنا به دلایل زیر نسبت به سنتی برتری دارد:
۱٫ در کشاورزی ارگانیک سموم و آفت کش ها وارد چرخه محیطی از قبیل خاک، آب و حیات وحش آبزیان نمی شوند.
۲٫ کشاورزی ارگانیک تنوع و توازن اکوسیستمی گیاهان، حشرات و حیوانات را حفظ می کند.
۳٫ در تولید محصولات ارگانیک پسماندهایی مانند کاغذ بسته بندی مواد شیمیایی و … کمتر دیده می شود.[۱۶۸]
شرکت اروم نارین از سال ها قبل با بررسی و پژوهش در خصوص این محصولات، عملیات ها و فرایند های مورد نیاز برای رسیدن به کشاورزی ارگانیک را در دستور کار خود قرار داده و با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی موفق به تولید محصولات ارگانیک از جمله میوه، آبمیوه و کنسانتره شده است.
۴-۲-۲-۲) بسته بندی آبمیوه های شادلی
بسته بندی آبمیوه های شادلی از نوع تتراپریزما اسپتیک می باشد.
اسپتیک (ضدعفونی کننده ): بسته بندی یک محصول استریل تحت شرایط کاملا استریل و در ظروف استریل را اسپتیک می گویند. در این فرایند رنگ، بافت، طعم طبیعی و ارزش غذایی محصولات حفظ می شود. در روش اسپتیک بسته ها ابتدا استرلیزه می گردند و در یک محیط بهداشتی با مواد غذایی که مراحل استریل را پشت سر گذاشته اند پر می شوند.
فواید بسته بندی های تتراپریزما اسپتیک:
-
- افزایش ماندگاری محصول
-
- بسته بندی بهداشتی بدون مواد نگهدارنده
-
- عدم نیاز به نگهداری در یخچال ( با حفظ طعم و ارزش غذایی)
مواد تشکیل دهنده بسته بندی تتراپریزما اسپتیک:
-
- لایه های کاغذ
-
- پلی اتیلن
-
- آلومینیوم فویل
ویژگی های بسته بندی تتراپریزما اسپتیک: