آیا بازاریابی بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد؟
ب) سؤالات فرعی
آیا اعتماد بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد؟
آیا تضمین بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد؟
آیا تعهد بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد؟
آیا مدیریت ارتباط با مشتری بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد؟
فرضیه های پژوهش
الف) فرضیه های اصلی
بازاریابی بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد.
ب) فرضیه های فرعی
اعتماد بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد.
تضمین بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد.
تعهد بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد.
مدیریت ارتباط با مشتری بر سیستم نوین بانکداری شعب بانک ملی شهر خرم آباد تاثیر معنی داری دارد.
جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
مطالعات محقق بر روی مبانی نظری پژوهش نشان می دهد که تاکنون مطالعه ای بر روی نقش بازاریابی بر سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی شهر خرمآباد صورت نگرفته است که این مورد گواهی از جدید بودن این تحقیق می باشد.
متغیرهای پژوهش
متغیر شامل هر چیزی است که بتواند ارزشهای گوناگون و متفاوت بپذیرد، این ارزشها می تواند در زمان های مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا اینکه در زمانی برای اشخاص یا چیزهای مختلف تفاوت داشته باشد (سکاران، ۱۳۸۴: ۵۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مهمترین و مفیدترین راه برای طبقه بندی متغیرها و نقشی که پژوهش به عهده دارند تقسیم آنها به دو نوع مستقل و وابسته است، متغیر مستقل توسط پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب میشود تا تأثیر یا رابطه آن با متغیر دیگری (وابسته) اندازه گیری شود.
الف. متغیر وابسته پژوهش
سیستم نوین بانکداری
ب. متغیر مستقل پژوهش
بازاریابی.
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش
تعریف مفهومی
الف)بازاریابی
بازاریابی یک فرایند اجتماعی- مدیریتی است که به وسیلهی آن، افراد و گروه ها، نیازها و خواستههای خود را از طریق تولید، عرضه و مبادلهی کالاهای مفید با دیگران، تأمین میکنند (کاتلر، ۱۳۸۴). انجمن بازاریابی آمریکا نیز بازاریابی را فرایندی شامل برنامهریزی و تحقق یک ایده، تبلیغات و سپس توزیع کالا، خدمات و اندیشه جهت برقراری مبادله دانسته است تا به وسیلهی آن بتوان اهداف فردی و سازمانی را برآورده ساخت (اسماعیلپور،۱۳۸۳: ۸۰).
بازاریابی با نیازها و خواستههای بشر آغاز میشود، انسانها برای بقای خود به غذا، هوا، آب … نیاز دارند. علاوه بر این به سرگرمی، آموزش و سایر خدمات هم نیازمندند. میان نیاز، خواسته و تقاضا تفاوتهایی وجود دارد که این تفاوتها از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد.
نیاز به معنی عدم دسترسی به یک رضامندی اساسی میباشد که در بافت حیاتی و روان هر انسان مانند غذا و پوشاک وجود دارد. اما خواستهها میل و علاقه انسان به اقلام خاصی میباشد که برطرف کننده نیاز وی باشد. به عنوان مثال نیاز به غذا را میتوان به شکلهای گوناگون و با سلیقههای متفاوت برطرف نمود. از طرفی برخلاف نیازهای انسان که محدود میباشند، خواستههای بشر بسیار زیادند و همواره در حال تغییر و تحولند. تقاضا نیز همان خواستن برخی محصولات خاص میباشد که با نوعی توانایی و تماس برای خرید همراه شده باشد. بدین معنی که خواستهها، زمانی به تقاضا تبدیل میشوند که با قدرت خرید همراه شوند. افراد زیادی خواستار خرید اتومبیل گران قیمت هستند ولی کسانی که توانایی خرید آن را دارند محدودند، بازاریابان با متناسب کردن، جذاب کردن، قابل تحمل کردن خرید و همچنین سهولت دسترسی برای مصرفکنندگان هدف، بر تقاضای آنها تأثیر میگذارند (کاتلر، ۲۰۰۲: ۹۴).
ب) اعتماد
اعتماد به اطمینان فرد به یک چیز اشاره دارد (مورگان و هانت[۱۲]، ۱۹۹۴: ۲۴).
ج) تضمین
جنبه اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی و عاطفی یک ارتباط می باشد که به وسیله معاشرت و اثر متقابل به وجود می آید و باعث به هم پیوستگی روابط می شود (مک کال[۱۳]، ۱۹۷۰: ۱۲۰).
د) تعهد
تعهد به این امر اشاره دارد که افراد نسبت به کار خود مقید بوده و اهداف تعریف شده را رعایت میکنند و به آنها احترام قائلند (مورگان و هانت، ۱۹۹۴: ۲۵).
ه) مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری فلسفه ای در کسب و کار است که دورنمای سازمانی را در تجارت با مشتریان ارائه می کند (کارپانسکی[۱۴]، ۲۰۰۱: ۹۸). به تعبیر دیگر مدیریت ارتباط با مشتری به همه فرایندها و فناوریهایی اطلاق می شود که سازمان برای شناسایی، انتخاب، ترغیب، گسترش، حفظ و خدمت به مشتری به کار می گیرد. این فن شامل پیاده سازی یک راه حل جامع می باشد که با یکپارچه کردن افراد فرایندها و فناوری یک ارتباط بی نقص بین تمام فعالیتهای مربوط به مشتری برقرار می کند تا ارتباط بنگاه اقتصادی با تمام مشتریان را بیشتر کند (موسوی و رضاییان، ۱۳۸۵: ۱۱۸).
از طرف دیگر می توان آن را یک عنصر عریض و پهناور محاوره ای دانست که چهار مرحله کلیدی کسب مشتری، حفظ مشتری، توسعه مشتری و تمایز مشتری را در بر می گیرد که در این میان حفظ مشتری به عنوان مهمترین عنصر شناخته شده است، زیرا نگهداری مشتری موجود حدودا پنج برابر ارزان تر از کسب مشتری جدید تخمین زده شده است (هلمس[۱۵]، ۲۰۰۴: ۴۰).
و) سیستم بانکداری نوین
بانکداری الکترونیکی عبارت است از استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع واطلاعات مالی به صورت الکترونیکی که می تواند باعث حذف نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعب بانکها شود.
تعریف عملیاتی
الف)بازاریابی: در این تحقیق متغیر بازاریابی، توسط پرسشنامه استاندارد مبتنی بر مدل تای توی هین (۲۰۰۶: ۱۰۶) در چهار بعد اعتماد، تعهد، تضمین و مدیریت ارتباط با مشتری سنجیده شده است.
ب) مدیریت ارتباط با مشتری: در این تحقیق مؤلفه مدیریت ارتباط با مشتری، توسط پرسشنامه استاندارد مورد مطالعه قرار گرفته است.
قلمرو تحقیق
الف) قلمرو موضوعی: این تحقیق از لحاظ قلمرو موضوعی از مباحث مدیریت بازاریابی است.
ب) قلمرو مکانی: قلمرو مکانی تحقیق حاضر، در شعب بانک ملی خرم آباد میباشد.
ج) قلمرو زمانی: پژوهش حاضر از نظر قلمرو زمانی، در سال ۱۳۹۲ صورت گرفته است که بدین منظور پرسشنامه های تحقیق در تیر ماه سال ۹۲ توزیع و مورد تحلیل آماری قرار گرفت.