سبک مصاحبه بعد از ارزیابی
دستوری (شبیه به محاکمه)
گفت و گو
ارزیابی دستگاه ها و کارکنان بر اساس نگرش نوین در مقایسه با نگرش سنتی از تفاوت های اساسی در ابعاد مختلف برخوردار است. پیامد وجود نظام ارزیابی مبتنی بر دیدگاه نوین، بهبود رضایت، ارتقای سطح کارکرد و نهایتاً اثر بخشی فعالیت های سازمان خواهد بود. دیدگاه نوین در ارزیابی دستگاه های دولتی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است(حقیقی و همکاران، ۱۳۷۶: ۲۸). مطالعه ای که در اروپا انجام شده است حکایت از گرایش فزایندۀ ارزیابی کنندگان سازمان های دولتی به دیدگاه نوین دارد. با توجه به نتایج حاصل از مطالعات مسئولان ارزیابی دستگاه های دولتی، دیدگاه نوین بهتر از دیدگاه سنتی می باشد. در صورتی که اهداف اساسی مرتبط با انجام ارزیابی در راستای رشد و توسعه و بهبود عملکرد و فعالیت های سازمان و افراد آن بوده و پدیدۀ قضاوت و مچ گیری در آن جایگاهی نداشته باشد، سازمان ها خود به استقرار نظام ارزیابی می روند و به طور مستمر برای بهبود مکانیزم های آن تلاش می نمایند. بر آیند این تلاش ها ایجاد خود ارزیابی در سازمان هاست که پیامد وجود چنین نگرشی مالاً رشد، توسعه عملکرد و نهایتاً تحقق سریعتر و بهتر اهداف سازمانی می باشد(رحیمی، ۱۳۸۵: ۸۴).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۳۲٫ ارزیابی بر اساس مدیریت برمبنای هدف[۸۲]
از جمله اهداف عمده در روش مدیریت برمبنای هدف، ایجاد رابطه خوب میان رئیس و مرئوس، ایجاد جوی مساعد در محیط کار و در نتیجه، افزایش انگیزه و بالا بردن سطح عملکرد کارکنان می باشد.
مراحل ارزیابی عملکرد به کمک «مدیریت برمبنای هدف » به قرار زیراند:
- رئیس و مرئوس با تشریک مساعی و توافق با یکدیگر، وظایف و مسئولیتهای کار را معین می نمایند.
- مرئوس با همکاری رئیس، اهداف عملیاتی کوتاه مدت خود را تعیین می کند.
- رئیس و مرئوس به اتفاق یکدیگر، معیارهایی را که کار باید براساس آن اندازه گیری یا ارزیابی شود معین می نمایند.
- پس از آغاز کار، هرچند وقت یکبار، رئیس و مرئوس با یکدیگر ملاقات کرده، پیشرفت کار را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.
- رئیس می کوشد تا با مشاوره و راهنمایی دائم، مرئوس را در نیل به اهداف تعیین شده یاری دهد.
- در مرحله ارزیابی عملکرد، رئیس بجای اینکه خود را در مقام قضاوت قرار دهد، نقش مشاوری را دارد که می خواهد به مرئوس کمک کند تا او بهتر و آسانتر به اهدافش نائل شود.
- در مرحله ارزیابی عملکرد، نتایج حاصل از عملکرد فرد بررسی می شود یا مورد انتقاد قرار می گیرد، نه خود او(سایمونز، ۲۰۰۰: ۷۳).
مدیریت بر مبنای هدف و ویژگی خاص آن، یعنی هدف گذاری با توافق متقابل، بخصوص برای کسانی که دارای مشاغل فنی، سرپرستی و اجرایی هستند بسیار مناسب است. مشارکت مرئوس در هدف گذاری از جمله مهمترین مزایای مدیریت بر مبنای هدف است که سبب افزایش تعهد مرئوس در دستیابی به اهداف می گردد.
۲-۳۳٫ مزایای نظام ارزیابی عملکرد
فیشر، مزایای یک نظام موفق عملکرد ارزیابی را به صورت زیر بیان می کند:
الف ) برای سازمان
افزایش عملکرد بدنه سازمان به خاطرتوجه مؤثرتر اهداف وارزشهای سازمان؛
نشان دادن مشکلات موجود درسازمان و اولویت بند ی جهت رفع آنها؛
امکان توسعه ا نتظارات و دیدگاه های بلند مدت؛
افزایش احساس همبستگی و وفاداری؛
ارتباط بهتر بین مدیران و کارکنان؛
افزایش قدرت رهبری مدیران؛
بهبود فعالیت های افراد؛
شناسایی نظرات اصلاحی؛
شناسایی بهتر نیازهای آموزش و پرورش؛
ایجاد و حفظ فرهنگ بهسازی مستمر؛
شناسایی کارکنان با توانایی بیشتر؛
القاء این پیام که به افراد بها داده شود؛
تعیین موقعیت سازمان درمقایسه با رقبا ؛
شناسایی فرصتها؛
کمک به واگذاری آسان و مؤثر مسئولیت؛(سعادت، ۱۳۷۵: ۱۶۸).
ب) برا ی ارزیابی کننده
بدست آوردن تصویری ا ز وضعیت کاری افراد و و احدها ؛
به دست آوردن نظرات اصلاحی کارکنان؛
امکان ارتباط بخشیدن بین اهداف فردی و تیمی با اهداف سازمان؛
روشن ساختن انتظارات مدیران از تیم ها و افراد؛
امکان اولویت بندی محور اهداف؛