۲۸ نفر
۴۸ نفر
اداره مرکزی بیمه ایران
۱
۳۴ نفر
۵۷ نفر
شرکت خدمات بیمهای امید مشاور
۲
۱۷ نفر
۲۹ نفر
شرکت خدمات بیمهای نسیم صنعت
۳
۶۶ نفر
۱۱۰ نفر
نمایندگیهای رسمی و سایر شرکتها
۴
جمع: ۱۴۵ نفر
جمع: ۲۴۴ نفر
جدول ۳-۱) تعداد کارکنان به تفکیک اداره و شرکتها و نمایندگیهای تابعه
۳-۴ قلمرو زمانی پژوهش
تحقیق حاضر در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۱ شمسی برابر با سال ۲۰۱۲ میلادی انجام گرفته است.
این تحقیق شامل توزیع، جمع آوری و تحلیل پرسشنامه پژوهش حدوداً یک دوره ششماهه بود که از اردیبهشتماه سال ۹۱ تا آبانماه سال ۹۱ بطول انجامید. زمان توزیع و گرداوری اطلاعات از طریق پرسشنامه در ماه های مرداد و شهریور ۹۱ صورت پذیرفت. و درمهر ماه سال جاری تحلیل دادهها و نتیجه گیری پژوهش به پایان رسید.
۳-۵ قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو تحقیق حاضر کلیه ادارات و شرکتها و نمایندگیهای بیمه ایران در سطح استان اردبیل میباشد.
۳-۶ ابزار گردآوری داده ها
به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر و انجام شایسته روش تحقیق از روش های زیر بهره گرفته شد.
۱-مطالعات کتابخانهای: جهت تدوین مبانی، تعاریف و مفاهیم نظری از منابع کتابخانهای استفاده شد که مهمترین و مفیدترین منبع موتورهای جستجو در اینترنت، بانکها و منابع اطلاعاتی و کتابخانهای دانشگاههای کشور بوده است.
۲-تحقیقات میدانی: به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استفاده شده است. شاخصهای مورد سنجش در تحقیق، پیش از آنکه در قالب پرسشنامه به نظرسنجی گذاشته شود، در معرض قضاوت چند تن از خبرگان و کارشناسان در دانشگاهها و شرکتهای مرتبط با موضوع تحقیق قرار گرفت و نهایتاً از پرسشنامه مورد توافق به عنوان ابزار جمعآوری داده ها استفاده شد.
برای جمعآوری اطلاعات از نمونه آماری وبه منظور آزمون فرضیه های تنظیم شده این تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته که با توجه به متغیرهای تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده، استفاده گردیده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
دو پرسشنامه مجزا در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت، پرسشنامه رفتار شهروندی با ۱۵ سوال که به تفکیک ۳ سوال مربوط به بعد نوع دوستی، ۳ سوال مربوط به بعد وجدان، ۴ سوال در مورد بعد جوانمردی، ۳ سوال مربوط به بعد رفتار مدنی و ۲ سوال در ارتباط با بعد ادب و ملاحظه در نظر گرفته شد. پرسشنامه دیگر نیز مربوط به رهبری تحولآفرین و ابعاد چهارگانه آن است که شامل ۲۰ سوال میشود.
۳-۷ روایی و پایایی پرسشنامه
به طور کلی دو سؤال مهم در بررسی یافته های یک طرح تحقیق مطرح میشود، اول اینکه نسبت به یافته های تحقیق یک طرح تا چه اندازه میتوان اطمینان داشت؟ در پاسخ به این سؤال باید اعتبار درونی تحقیق را مورد نظر قرار دهیم. سؤال دوم این است که تا چه اندازه میتوان یافته های تحقیق را به جوامع دیگر و شرایط گوناگون تعمیم داد؟ این سؤال با اعتبار بیرونی تحقیق سروکار دارد. روایی و پایایی از ویژگیهایی هستند که برای مفید و مؤثر واقع شدن روش های جمعآوری داده ها شرط اساسی به شمار میروند(بست[۶۵]، سال ۱۳۷۱، ص ۲۰۰).
دراین تحقیق برای تعیین روایی ابزار جمعآوری اطلاعات از روایی نمادی یا صوری استفاده گردید. بدین ترتیب که پرسشنامه اولیه تنظیم و در اختیار اساتید و صاحبنظران دانشگاهی مدیریت قرار گرفت تا در رابطه با اینکه سؤالات مطرح شده، آنچه را مد نظر است، اندازه گیری می کند یا خیر؟ اظهار نظر نمایند. سپس نظر اساتید و صاحبنظران در پرسشنامه لحاظ و تغییرات لازم در سؤالات به وجود آمد.
جهت تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای این منظور تعداد ۳۰پرسشنامه توزیع و نتایج آنها تحت نرمافزار SPSS برای تعیین ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه ۸۰۸ میباشد که نشان دهنده پایایی قابل قبول برای این پرسشنامه میباشد.