انواع تحقیقات، برمبنای روش انجام تحقیق عبارتند از (رضوانی، ۱۳۹۱، ۸۷):
۱- تحقیق پیمایشی[۳۶]
۲- تحقیق عملی[۳۷]
۳- مطالعه موردی[۳۸]
۴-تحلیل محتوا[۳۹]
۵- تحقیق قوم نگاری[۴۰]
۶- تحقیق ترکیبی[۴۱]
۷- تحقیق تطبیقی[۴۲]
۸- فراتحلیل[۴۳]
۹- تحقیق تاریخی[۴۴]
۱۰- تحقیق همبستگی[۴۵]
۱۱- تحقیق پس رویدادی (علّی)[۴۶]
با توجه به اینکه داده های پژوهش مربوط به اطّلاعات مالی شرکتهای بورسی بوده و نتایج آن می تواند راهگشای تصمیمات فعالان بازار سرمایه قرار گیرد، لذا پژوهش حاضر بر مبنای هدف؛ کاربردی و بر مبنای نحوه گردآوری اطّلاعات؛ توصیفی و بر مبنای میزان کنترل محقق؛ غیرآزمایشی میباشد و همچنین از آنجا که در پژوهش حاضر تأثیر متغیرهای سرمایه فکری و سرمایه در گردش بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی می شود بر مبنای روش از نوع رگرسیون میباشد و نهایتاً با عنایت به اینکه داده های پژوهش را اطّلاعات صورتهای مالی شرکتهای تولیدی تشکیل می دهند بر مبنای نوع داده؛ کمّی میباشد.
۳-۳- جامعۀ آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه
۳-۳-۱- جامعۀ آماری
مبنای یک مطالعۀ آماری را جامعۀ آماری[۴۷] تشکیل میدهد. جامعۀ آماری یعنی کلیه عناصر و افرادی که در یک حوزۀ جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک یا ویژگی مشابه هستند. معمولاً عنوان تحقیق به گونه ای نوشته می شود که جامعۀ آماری تحقیق از آن قابل استنباط است (رضوانی، ۱۳۹۱، ۱۱۵). نکته قابل ذکر این است که جمعآوری و مطالعه مجموعه جامعی از داده ها مربوط به موضوع پژوهش، در عمل بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن است. لذا به دلیل محدودیت زمان، منابع و امکانات و بعضاً عدم دسترسی به اطّلاعات کامل، به ناچار بخشی از داده های مزبور را که در مجموعه ای به نام نمونه[۴۸] گردآوری میشوند، استفاده میکنیم.
جامعۀ آماری این پژوهش کلیه شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
۳-۳-۲- روش نمونه گیری
۳-۳-۲-۱- تعریف نمونه
نمونه عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت دارد و معرّف جامعه بوده، از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار است. از این رو نمونه گیری عبارت است از مجموعه اقداماتی که برای انتخاب تعدادی از افراد جامعه به نحوی که معرّف جامعه باشند، انجام میپذیرد به صورت کلی دو دسته روش برای نمونه گیری وجود دارد که عبارتند از: نمونه گیری احتمالی (تصادفی) و نمونه گیری غیراحتمالی (غیر تصادفی) (رضوانی، ۱۳۹۱، ۱۱۶). با توجه به اینکه در این پژوهش از روش نمونه گیری غیراحتمالی استفاده شده است در این قسمت به تعریف روشهای نمونه گیری غیراحتمالی پرداخته می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۳-۲-۲- تعریف روشهای نمونه گیری غیراحتمالی
نمونه گیری غیراحتمالی نمونه گیری است که در آن افراد جامعه از شانس برابری برای انتخاب شدن برخوردار نیستند، بلکه نمونهها بر اساس نظر یا قضاوت و یا شرایط تعریف شده از سوی محقق انتخاب میشوند. مهمترین روشهای نمونه گیری غیراحتمالی عبارتند از: نمونه گیری سهمیهای؛ آسان (ساده)؛ قضاوتی (وصفی) و موردی (همان منبع، ۱۲۱).
در این پژوهش به منظور انتخاب نمونه از روش نمونه گیری قضاوتی (وصفی) که جزء روشهای نمونه گیری غیر احتمالی میباشد استفاده شده است.
۳-۳-۳- حجم نمونه
به منظور انتخاب نمونۀ آماری شرکتهایی که دارای ویژگیهای زیر هستند به عنوان نمونه انتخاب و بقیه حذف میشوند:
۱) پایان سال مالی آنها پایان اسفند ماه باشد تا سبب افزایش یا حفظ قابلیت مقایسۀ اطّلاعات مالی به دست آمده شود.
۲) اطّلاعات کامل شرکتها موجود باشد و صورتهای مالی و یادداشتهای توضیحی همراه آنها قابل دسترس باشد.
۳) طی دورۀ تحقیق سود ده باشد و سود عملیاتی داشته باشد.
۴) در طول دورۀ تحقیق حقوق صاحبان سهام آنها منفی نباشد.
در نهایت تعداد ۷۳ شرکت با در نظر گرفتن شرایط مذکور به عنوان نمونه انتخاب شدند.
۳-۴- قلمرو پژوهش
نمودار قلمرو پژوهش به صورت شکل (۳-۱) میباشد.
قلمروRRقلمرو پژوهش
قلمرو موضوعی
قلمرو مکانی
قلمرو زمانی
بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه در گردش بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
فاصله زمانی سالهای
۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱
شکل (۳-۱) نمودار قلمرو پژوهش
۳-۴-۱- قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی پژوهش عبارت است از:
بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه در گردش بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
۳-۴-۲- قلمرو مکانی
جامعۀ آماری این تحقیق کلیه شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد، بنابراین قلمرو مکانی پژوهش شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
دلایل انتخاب شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران به شرح زیر است: