۱۰۰%
۱۰٫۴۶%
۲۵٫۹%
۴۳٫۳۵%
۱۵٫۸۷%
۱٫۵۴%
۱۳٫۳۴%
درصد
همچنین یک تحلیل حساسیت روی میزان انتشار گازهای گلخانه ای[۲۶۳] در برابر سود حاشیه ای زنجیره تأمین برای مدل قطعی انجام شده است. ابتدا، مسئله را با فرض آزاد نمودن[۲۶۴] محدودیت مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای حل نمودیم. به این ترتیب، همانطور که انتظار میرفت، حداکثر سود ممکن اتفاق میافتد. سپس در ادامه بصورت تدریجی سمت راست محدودیت فوق الذکر را تنگ تر نموده اثر سطح مجاز انتشار گازهای گلخانه ای را بر روی سود حاشیه ای و هزینه حمل و نقل در سیستم تولیدی و زنجیره تأمین تجریه تحلیل مینمائیم. نتایج در شکل ۴-۲۵ نشان داده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
همانطور که در شکل پیداست، وقتی محدودیت مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای را در نظر نگرفته ایم حداکثر سود حاشیه ای حاصل شده است. اما با تحمیل یک حد بالای مجاز برای انتشار این گازها، سود حاشیه ای با شیب تندی کاهش مییابد. سپس در ادامه به یک حالت تقریباً پایدار میرسد که در این حالت هرچقدر محدودیت مربوطه تنگ تر میگردد سود حاشیه ای و هزینه حمل و نقل با شیب تقریباً ثابتی به تدریج کاهش مییابد. اما پس از مدتی با کاهش بیشتر در سطح مجاز انتشار گازهای آلاینده، هزینه های حمل و نقل همچنان با یک روند خطی کاهش مییابد در حالیکه سود حاشیه ای با یک شیب فزاینده ای کاهش مییابد (سقوط[۲۶۵]). در حقیقت این رفتار را میتوان این گونه توجیه نمود که در ابتدا مدل برای پرهیز از انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای اقداماتی را نظیر تخصیص مناسب تأمینکنندگان، انتخاب مناسب وسیله حمل و نقل، تجمیع سفارشات دوره ای متوالی برای صرفه جویی در تعداد رفت و آمدها و در عین حال استفاده از تخفیف به منظور جبران هزینه های ناشی از افزایش موجودی ها، را انجام میدهد. اما با تنگ تر شدن محدودیت مربوطه، برای صرفه جویی بیشتر در انتشار گازهای گلخانه ای اقدامات فوق دیگر اثر گذار نخواهد بود و تنها راه چاره برای کاهش میزان انتشار، لغو نمودن برخی نقل و انتقالات است که پاسخگویی به تقاضاها و سفارشات را به مخاطره می اندازد. از طرفی به دلیل غیرخطی بودن تابع جریمه کمبود، هزینه های کمبود با شیب فزاینده ای هزینه های سیستم تولیدی را افزایش میدهد و متعاقباً سود حاشیه ای را بصورت مضاعف کاهش میدهد. محور افقی شکل ۴-۲۵ درصد آزادسازی محدودیت سطح مجاز انتشار گازهای گلخانه ای است. برای مثال ۱۰۰% به این معنی است که محدودیت کاملا آزاد شده است.
شکل ۴‑۲۵- هزینه حمل و نقل و سود حاشیه ای در برابر تنگ تر شدن محدودیت انتشار گازهای گلخانه ای
همچنین یک تحلیل حساسیت دیگر نیز روی میزان پسماندها انجام شده است. همانطورکه انتظار میرفت با تنگ تر نمودن محدودیت مربوط به میزان مجاز پسماندهای صنعتی، سود حاشیه ای کاهش مییابد. همچنین ترکیب بندی نرخ تولید به تبع آن تغییر مییابد. به عبارت دیگر نرخ تولید برای محصولاتی که حجم بالاتری از پسماندهای صنعتی را تولید مینمایند کاهش یافته (علی رغم سودآوری) ، برعکس نرخ تولید محصولات با حجم کمتری از پسماندها که سود آوری بیشتری دارند متناسب با تقاضا افزایش مییابد. شکل ۴-۲۶ نرخ متوسط تولید برای خانوادههای محصولات را قبل و بعد از در نظر گرفتن محدودیت پسماند نشان میدهد.
شکل ۴‑۲۶- ترکیب بندی نرخ تولید قبل و بعد از در نظر گرفتن محدودیت پسماندهای صنعتی
سپس ۱۰ سناریو بصورت تصادفی تولید نموده و مسئله را به ازای هر سناریو جداگانه حل میکنیم. نتایج در جدول ۴-۳۳ گزارش شده است. سپس با بهره گرفتن از معادلات مربوط به بخش (۴-۸-۱) و با سطح اطمینان ۹۵/۰ تعداد سناریوی مورد نیاز را تخمین میزنیم.
جدول ۴‑۳۳- اجزای تابع هدف برای ده سناریوی نمونه
سناریو
هزینه کل