- ۳. تثبیت لکنت در کودکان دبستانی در صورت نداشتن برنامه درمانی مؤثر
با توجه به موارد بالا محقق در نظر دارد تا تاًثیر برنامه GILCU را بر روی این کودکان مورد بررسی وتحلیل قرار دهد.
۱-۴ اهداف پژوهش
۱-۴-۱ هدف کلی
هدف از این مطالعه ، بررسی تأثیر روش درمانی GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی ۱۱-۶ سال مبتلا به لکنت می باشد.
۱-۴-۲ اهداف اختصاصی
پژوهشگر بر آن است که اهداف زیر را در مورد تأثیر GILCU بر روی کودکان دبستانی ۱۱-۶ سال مبتلا به لکنت به تحقق در آورد:
- تعیین درصد هجاهای لکنت شده در خواندن، تک گویی، گفتار محاوره ای
- تعیین میانگین دیرش لکنت در خواندن، تک گویی، گفتار محاوره ای
- تعیین میزان رفتارهای فیزیکی همراه در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای
همچنین محقق بر آن است که تأثیر روش درمانی GILCU را با روش های درمانی سنتی بر متغیر های زیر مقایسه نماید:
- تعیین درصد هجاهای لکنت شده در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای
- تعیین میانگین دیرش لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای
- تعیین میزان رفتار های فیزیکی همراه در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای
۱-۴-۳ اهداف کاربردی
- امکان استفاده از دستاوردهای حاصل از روش GILCU به منظور تهیه برنامه درمانی منسجم
- امکان کوتاه شدن دوره درمانی و صرفه جویی در هزینه درمان
- امکان بررسی ارتباط میان روانی گفتار و افزایش طول و پیچیدگی گفته
۱-۵ سوال ها
- آیا اثربخشی روش درمانی GILCU درمقایسه با روش های سنتی بر روی درصد هجاهای لکنت شده در کودکان دبستانی ۱۱-۶ ساله مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟
- آیا اثربخشی روش درمانی GILCU درمقایسه با روش های سنتی بر روی میانگین دیرش لکنت در کودکان دبستانی ۱۱-۶ ساله مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟
- آیا اثربخشی روش درمانی GILCU درمقایسه با روش های سنتی بر روی میزان رفتارهای فیزیکی همراه در کودکان دبستانی ۱۱-۶ ساله مبتلا به لکنت در خواندن ، تک گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟
تعریف مفاهیم و اصطلاحات
۱-۶-۱- درصد هجاهای لکنت شده :
تعریف نظری: درص تعداد هجاهای لکنت شده تقسیم بر تعداد کل هجاهای گفته شده است(۱۴).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش درصد هجاهای لکنت شده در نمونه های گفتاری ده دقیقه ای در سطوح گفتاری تک گویی، محاوره ای و خواندن در زمان قبل و بعد از درمان تعیین گردید.
۱-۶-۲- میانگین دیرش لکنت :
تعریف نظری: میانگین سه بار از بیشترین دفعات لکنت است(۱۴).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش میانگین سه بار از بیشترین دفعات لکنت در نمونه های گفتاری ده دقیقه ای در سطوح گفتاری تک گویی، محاوره ای و خواندن در زمان قبل و بعد از درمان تعیین گردید.
۱-۶-۳-رفتارهای فیزیکی همراه :
تعریف نظری: مجموع نمرات از مقیاس ۵ نمره ای در صورت داشتن هرکدام از رفتارهای وابسته چون: صدای اضافه، شکلک های چهره، حرکات سر، حرکات دست، حرکات پا می باشد(۱۴).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش مجموع نمرات از مقیاس ۵ نمره ای در صورت داشتن هرکدام از رفتارهای وابسته چون: صدای اضافه، شکلک های چهره، حرکات سر، حرکات دست، حرکات پا در نمونه های گفتاری ده دقیقه ای در سطوح گفتاری تک گویی، محاوره ای و خواندن در زمان قبل و بعد از درمان تعیین گردید.
۱-۶-۴-SSI-3:
تعریف نظری: مجموع نمرات از هر کدام از اجزای درصد هجاهای لکنت شده، میانگین دیرش لکنت، رفتارهای فیزیکی همراه است (۱۴).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش مجموع نمرات از هر کدام از اجزای درصد هجاهای لکنت شده، میانگین دیرش لکنت، رفتارهای فیزیکی همراه در نمونه های گفتاری ده دقیقه ای در سطوح گفتاری تک گویی، محاوره ای و خواندن در زمان قبل و بعد از درمان تعیین گردید.
۱-۶-۵- GILCU:
تعربف نظری: یک درمان مستقیم رفتاری برای کودکان دبستانی بر اساس افزایش طول و پیچیدگی گفته است که اثر بخشی آن با مقیاس SSI-3 مورد بررسی قرار می گیرد(۱۴).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تعریف عملیاتی: در این پژوهش، برنامه GILCU کاهش در هرکدام از اجزای SSI-3 و نیز مجموع نمرات را به عنوان معیاری برای تصمیم گیری در مورد روند درمان به کار می گیرد که هر کدام از مقیاس ها در دو دوره ی زمانی قبل و بعد از درمان اندازه گیری می شوند.
فصل دوم :
پیشینه ی تحقیق
این فصل به مباحث نظری تحقیق از جمله توصیف و تعریف لکنت، علت شناسی لکنت، سنجش لکنت، انواع رویکردها و روش های درمانی و پیشینه ی تحقیق در داخل و خارج از کشور می پردازد.
۲-۱) توصیف و تعریف لکنت
درمانگران و پژوهشگران، لکنت را یکی از بیماریهای چالش برانگیز در حوزه روانی گفتار می دانند وآن را ناظر بر ویژگی های قابل مشاهده شامل تکرار صدا، هجا، کلمه و یا عبارت، کشیده گویی صداها، تنش عضلانی، قفل هایی که ممکن است با سایر حرکات بدنی در حین تقلای تولید گفتار روی دهد، می دانند(۸).
۲-۲) علت شناسی لکنت