۱۰- باید قدر و ارزش موضوعی را که تدریس میکند، بداند و به آن ایمان داشته باشد.
۱۱- در ضمن تدریس خود، مطلب جدید و تازه ای بیاموزد.
۱۲- نماینده پیشرفت و ترقی بوده و شاگردان را به سمت هدف نهایی سوق دهد [۳۶].
۲-۳) پیشینه پژوهشی
۲-۳-۱) تحقیقات انجام شده در داخل کشور
اصلانخانی و همکاران (۱۳۸۱) در تحقیقی با عنوان “مقایسهی دیدگاه های مدیران، معلمان تربیتبدنی و دانش آموزان دربارهی جایگاه و وضیعت کمی و کیفی اجرای درس تربیتبدنی در مدارس راهنمایی زو متوسطه” به نتایج ذیل دست یافتند:
- وضیعت کمی و کیفی اجرای درس تربیتبدنی در جامعهی مورد مطالعه (شهر جاجرم) مطلوب نیست.
- ضعف کیفی درس تربیتبدنی در مدارس میتواند نتیجهی مجموعه ای از عوامل کمبود اساسی در زمینه های برنامه ریزی، کتابهای درسی، امکانات آموزشی و ساعات درس تربیتبدنی در هفته باشد.
- معلمان تربیتبدنی کمتر از طرح درس برای تدریس کلاس تربیتبدنی استفاده میکنند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- ۲ ساعت درس تربیتبدنی در هفته برای رفع نیازهای روانی- حرکتی و جسمانی دانش آموزان کافی نیست.
- اکثریت گروه های تحت بررسی معتقدند فضاها، امکانات و تجهیزات ورزشی موجود در مدارس برای دانش آموزان بسیار کم است.
- نیاز به تدوین کتابهای درسی تربیتبدنی در مدارس، اکنون بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد.
- میزان همکاری مسئولان با اجرای این درس در مدارس در حد متوسط است [۴].
علم (۱۳۸۱) تحقیقی با عنوان “بررسی عوامل مؤثر در افزایش کارایی درس تربیتبدنی و ورزش از دیدگاه مدیران مدارس و معلمین تربیتبدنی و ورزش مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان اهواز” انجام داد. این تحقیق بر روی ۱۶۲ معلم زن و مرد، ۲۴۵ مدیر زن و مرد شهرستان اهواز انجام شده است و نتایج آن نشان داد:
- ۸۸ درصد معلمان و مدیران معتقدند که رضایت معلم از مسئولین تربیتبدنی آموزش و پرورش، در افزایش کارایی درس تربیتبدنی و ورزش مؤثر است. همچنین رضایت معلم از مدیر آموزشگاه در افزایش کارایی درس تربیت بدنی و ورزش مؤثر است.
- ۹۰ درصد معلمان و مدیران دسترسی رایگان به آخرین کتابها و مجله های داخلی و خارجی تربیت بدنی و ورزش را در افزایش کارایی درس تربیت بدنی و ورزش مؤثر میدانستند، همچنین ۹۰ درصد از معلمان و مدیران استفاده از معلمین با تحصیلات و استفاده از وسایل کمک آموزشی را در افزایش کارایی درس تربیتبدنی و ورزش مؤثر میدانند.
- بین متغیر سطح تحصیلی معلمان با دیدگاه آنان در ارتباط با تأثیر رضایت و علاقهمندی، همچنین مسابقات ورزش در افزایش کارایی درس تربیتبدنی و ورزش ارتباط معنیداری مشاهده گردید [۴۲].
قربانی و واثقی (۱۳۸۱) تحقیقی با عنوان “بررسی راهکارهای تقویت تربیت بدنی دانشآموزان دختر در دوره های راهنمایی و متوسطه استان اصفهان” انجام دادند. برخی از یافته های تحقیق به این شرح است:
- برای تأمین و تهیهی وسایل ورزشی مورد نیاز مدارس دخترانه در درجه اول افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان از سوی وزارتخانه لازم است.
- برای توسعه فضای ورزشی (مدارس) در درجه اول احداث مجموعه های ورزشی و همکاری و همفکری اداره نوسازی با مدیریت تربیت بدنی و تندرستی در احداث محیطهای ورزشی در اولویت قرار دارند.
- رنگ آمیزی (شاد) محیطهای ورزشی و تنوع رنگ و سلیقه در وسایل ورزشی مصرفی در جذب دختران به تربیت بدنی و ورزش تأثیر مثبت دارد. (نتایج تحقیقات، میزان افسردگی زنان در مقایسه با مردان را بالا گزارش داده است).
- برای ایجاد نگرش مطلوب نسبت به تربیت بدنی دختران در مسئولین و مدیران، برگزاری سخنرانیهای علمی- تخصصی در زمینه ورزش و آگاه شدن از شرایط (بحرانی) جسمانی دختران نقش مؤثر در تغییر نگرش آنها دارد.
- برای ایجاد نگرش مطلوب نسبت به تربیت بدنی در خانواده ها آگاه کردن والدین از وضعیت جسمانی- حرکتی فرزندان و برگزاری سخنرانیهای تخصصی برای آنان در درجه اول اهمیت قرار دارد.
- برای افزایش سطح علمی دبیران تربیت بدنی در درجه اول ایجاد انگیزه در آنها جهت ادامه تحصیل در مؤسسات عالی ضمن خدمت فرهنگیان و شرکت در کلاسهای ضمن خدمت توصیه شده است.
در پایان تحقیق نیز پیشنهادهای ذیل ارائه شده است:
- افزایش ساعات تربیت بدنی جهت تأمین نیازهای حرکت دانش آموزان از یک سو و آگاه شدن از دانش ورزشی در کلاسهای تئوری از سوی دیگر توصیه میگردد.
- افزایش سرانه ورزشی دانشآموزان از سوی دولت در درجه اول و یا منابع دیگر (در درجه دوم) لازم و ضروری است.
- توجه و تفکر دولت نسبت به اصل سوم قانون اساسی و بندهای آن، در مورد تعهدات خویش نسبت به تربیت بدنی دانش آموزان لازم و ضروری است.
- جلوگیری از ورود دبیران مازاد (غیر تربیت بدنی) و بعضاً بی کفایت، به رشته تربیت بدنی از سوی مسئولین ذیربط لازم است.
- برگزاری کلیه مسابقات ورزشی و جلسات و گردهماییها، در خارج از وقت توصیه و با پرداخت حقالزحمه عادلانه به دبیران پیشنهاد میگردد.
- تألیف کتاب تربیت بدنی و ارائه برنامه هفتگی برای تدریس آن احساس میگردد [۴۸].
اعرابی (۱۳۸۳) تحقیقی با عنوان “نیاز سنجی درس تربیتبدنی و ورزش در دوره راهنمایی” انجام داد. نتایج تحقیق عبارت است از:
- اولویت اهداف اختصاصی تربیتبدنی در بین دانش آموزان، معلمان و محققان ارتقاء سلامتی و آمادگی جسمانی است.
- اولویت نیازهای جسمانی- حرکتی از دیدگاه دانش آموزان، معلمان و محققان تمرینات مربوط به حفظ وضعیت بدنی و اسکلت طبیعی است.
- اولویت نیازهای مهارتی از دیدگاه دانش آموزان، آموزش شطرنج؛ از دیدگاه محققان، آموزش و تمرین الگوهای حرکتی بنیادی؛ و از دیدگاه معلمان، آموزش بازیهای مهارتی و ورزشی ساده است.
- اولویت نیازهای شناختی از دیدگاه دانش آموزان و محققان آشنایی با اصول حفظ وضعیت بدنی و اسکلت طبیعی و از دیدگاه معلمان آشنایی با اصول حرکت شناسی و بیومکانیک مهارتهای ورزشی است.
- اولویت نیازهای عاطفی- اجتماعی نیز از دیدگاه دانش آموزان، معلمان و محققان، داشتن بدنی متناسب و آماده است.
- از دیدگاه سه گروه اولویت بندی کلیه اهداف تربیتبدنی با یکدیگر تفاوت معنیداری وجود دارد.
- در اولویت بندی ۸ نیاز جسمانی– حرکتی؛ ۶ نیاز مهارتی؛ ۱۰ نیاز شناختی و ۱۰ نیاز اجتماعی– عاطفی تفاوت معنیداری وجود نداشت که میتوان این نیازها را به عنوان اولویت مشترک یا توافق و اجماع سه گروه در نظر گرفت. در سایر نیازها که تفاوت معنی دار است میتوان برای کمک به برنامه ریزی درسی با توجه به نوع نیاز و اهمیت اهداف تربیتبدنی، میانگین اولویت سه گروه را مورد استفاده قرار داد تا برنامه ای مطابق با نیازهای واقعی دانش آموزان تدوین کرد [۵].
سنجری و همکاران (۱۳۸۳) تحقیقی با عنوان “بررسی نگرش مدیران مدارس و دبیران تربیت بدنی دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان نسبت به درس تربیت بدنی و ارائه راهکارهای مؤثر در این زمینه” انجام دادند. این تحقیق به بررسی دیدگاه ها و نظرات مدیران مدارس و دبیران تربیت بدنی دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان نسبت به درس تربیت بدنی در سال تحصیلی ۸۳-۸۲ پرداخته و ۶ محور اصلی: برنامه ریزی آموزشی، نظارت و ارزشیابی، بخشنامه ها و آیین نامه ها، مسابقات ورزشی، امکانات و هزینه ها و پوشش دختران را در رابطه با این درس مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل در محورهای مورد نظر در ارتباط با درس تربیت بدنی عبارتند از:
- نگرش مدیران و دبیران نسبت به برنامه ریزی آموزشی مدرسه، بخشنامه ها و آیین نامه ها، امکانات و هزینه ها، مطلوب و بیش از حد متوسط است.
- نگرش مدیران و دبیران نسبت به نظارت و ارزشیابی در درس تربیت بدنی ضعیف و کمتر از حد مطلوب است.
- نگرش مدیران نسبت به مسابقات ورزشی مطلوبتر و مثبتتر از نگرش دبیران ورزش نسبت به مسابقات است.
- نگرش مدیران و دبیران نسبت به تغییر پوشش فعلی دختران در ساعت ورزش و جایگزینی پوششی مناسب، بیش از حد متوسط و مطلوب است [۳۳].
عوض زاده سامانی (۱۳۸۳) در چهارمین کنگره بینالمللی علمی تربیتبدنی و تندرستی مدارس در تحقیقی با عنوان “بررسی مسائل و مشکلات موجود درس تربیتبدنی در سطح کشور و ارائه راهکارهای کاربردی” عنوان میکند که مشکلات زیادی در درس تربیتبدنی در سطح کشور وجود دارد که اهم آن عبارتند از:
- کمبود معلم متخصص در دوره های مختلف (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد).
- کم بودن ساعت درس تربیتبدنی در هفته.
- نگرش ضعیف به جایگاه تربیتبدنی در آموزش و پرورش.