گروهی از مردان آنچه در سینه داشتند علیه ما آشکار کردند، در زمانی که رفتی و خاک میان ما وتو پرده کشید.
وقتی از دست رفتی مردانی برما هجوم آوردند، ما را ناچیز شمردند وهمه میراث ما را غصب کردند
ماه کامل و نوری بودی که از آن فروغ میگرفتند، و از جانب خداوند عزیز بر تو کتاب نازل میشد
جبرئیل با آیات وحی مونس ما بود، تو رفتی و تمامی خبرها از ما پنهان گشت
کاش پیش از آنکه خاکها میان ما، و شما حایل شوند مرگ ما فرا رسیده بود[۸۹۳]»
۱٫۶٫۵٫ استنادهای قرآنی
«قَدْ کانَ بَعْدَکَ اَنْباءٌ وَهَنْبَثَهٌ - لَوْ کُنْتَ شاهِدَها لَمْ تَکْثِرِ الْخُطَبُ»
در این بیت اشاره شده است که بعد از رحلت رسول اکرم حوادث ناگوار بسیاری رخ داد که قبلاً به واسطه وجود ایشان، چنین حوادثی رخ نمیداد.- هنبثه به معنای سختیها و پیامدهاى روزگار است[۸۹۴].
همچنین نبودن ایشان بهانهای برای بوجود آمدن بسیاری از این مشکلات شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
این بیت به آیاتی اشاره دارد که در آن وجود پیامبر اکرم و حضور ایشان در میان مردم سبب آرامش آنها و مانع عذاب امت و حل اختلافات بیان می شود.
وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ[۸۹۵]
فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً[۸۹۶]
«وَ کُنْتَ بَدْراً وَ نُوراً یُسْتَضاءُ بِهِ- عَلَیْکَ تُنْزِلُ مِنْ ذِىالْعِزَّهِ الْکُتُبُ»
این بیت به هدایتگری پیامبراکرم اشاره دارد که از ایشان بهعنوان نوری که روشنگر ظلمت است تعبیر شده، و همچنین به نزول قرآن بر پیامبر اکرم از سوی خداوند متعال دلالت می کند.
مصرعهای این بیت به آیات شریفه زیر تلمیح دارد:
وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً [۸۹۷]
نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَق[۸۹۸]
«وَ کانَ جِبْریلُ بِالْایاتِ یُؤْنِسُنا- فَقَدْ فُقِدْتَ وَ کُلُّ الْخَیْرِ مُحْتَجَبُ»
این بیت اشاره می کند که وحی الهی توسط حضرت جبرئیل بر پیامبراکرم نازل میشد و خاندان وحی با این فرشته مقرب الهی مؤانست داشتند. و با رحلت پیامبر اکرم رفت وآمدی که بهواسطه نزول وحی صورت میگرفت تمام شد.
وَ إِنَّهُ لَتَنْزیلُ رَبِّ الْعالَمینَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمینُ عَلى قَلْبِک[۸۹۹]
اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْریلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمَلائِکَهُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهیر[۹۰۰]
«فَلَیْتَ قَبْلَکَ کانَ الْمَوْتُ صادِفُنا- لَمَّا مَضَیْتَ وَ حالَتْ دُونَکَ الْکُثُبُ »
این بیت بیان می کند مصیبت ناشی از رحلت پیامبراکرم به قدری سنگین و جانسوز بوده که حضرت زهرا آرزومیکنند کاش قبل از وقوع این مصیبت مرگشان فرا میرسید.
این بیت تلمیحی است به آیه بیست و سوم سوره مبارکه مریم که حضرت مریم از ترس تهمتهای مردم آرزوی مرگ می کنند:
قالَتْ یا لَیْتَنی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیًّاً[۹۰۱]
فصل ششم: خلاصه و نتیجه گیری
پس از رحلت پیامبراکرم، و در زمانی که اهل بیت، داغدار این مصیبت عظمی بوده و مشغول کفن و دفن پیامبر بودند، عدهای برای تصرف خلافت و جانشینی پیامبر در سقیفه شورایی تشکیل داده و از میان خود خلیفه برگزیدند.
حضرت فاطمهو امیرالمؤمنین براى بازگرداندن امر خلافت از ابوبکر تلاش زیادى کردند، اما تلاش آنها ثمرى نبخشید. این مواجهه با غاصبان خلافت، بعد از جریان تصرف فدک به مبارزهاى بزرگ تبدیل شدو حضرت زهرابراى حقخواهى و استرداد فدک، به مسجد پیامبر رفته و در حضور مسلمانان و به منظور مخالفت با تصدّى غصبانه مقام خلافت توسط ابوبکر، خطابهاى طولانى ایراد فرمودند.
نهادن نام «فدکیه» بر خطبه غرای حضرت زهراصرفاً بیانگر جهت صدور این خطبه بینظیر میباشد.
محتواى این نفیسترین میراث ماندگار حضرت صدیقه طاهره به قدری عمیق و گسترده است که موضوع غصب فدک در برابر عمق و گستردگى آن بهانهاى بیش به نظر نمىآید.
نگاه عمیق خطبه به معارف اساسى دین و بیان واقعیتهاى اجتماعى همراه با یادآورى مسئولیت عموم افراد جامعه اسلامى در قبال آن معارف، به همراه تبیین انحراف بهوجود آمده بعد از پیامبراکرم در اقشار مختلف مردم از عوام و خواص، و بیان علت آن، موضوعات مهمى است که آسیبهاى جامعه اسلامى را نه در آن برهه زمانی خاص بلکه در طول تاریخ بیان می کند.
این خطابه مهم که هم از نظر موقعیت خطیب و هم زمان ایراد آن، اهمیت دارد – چراکه حضرت در آن ایام به جهت فقدان پدر بزرگوارشان، متألم و عزادار بودند- علاوه بر زیبایى ظاهرى و فصاحت و بلاغت آن، دارای ابعاد مختلف دین شناسی، جامعه شناسی، امور سیاسی و… میباشد.
ماحصل پژوهش پیشرو را میتوان در چند مورد و به صورت مختصر اینچنین بیان نمود:
فدک میراث الهی حضرت فاطمه میباشد که پیامبر اکرم به دستور خداوند متعال وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ[۹۰۲] آنرا به ایشان بخشیدند. خلیفه اول آنرا غصب کرده و کارگزاران حضرت را از آن بیرون کردند.
حضرت فاطمه برای باز پسگیری اقدامات زیادی انجام دادند و در نهایت برای اعتراض به غصب حق اهل بیت با حضور در مسجد پیامبر خطبهای ایراد فرموده و به محاجه با خلیفه اول پرداختند، که مهمترین هدف حضرت از ایراد این خطبه استیفای خق خلافت امیرالمؤمنین میباشد.
حضرت پس از حمد و ثنای الهی و شهادت به توحید پروردگار و بیان هدف آفرینش، دومین بخش از اصول دین یعنی مسأله نبوت را مطرح میفرمایند. ایشان در این بخش از خطبه شریفه، از اثبات اصل رسالت و نبوت سخنی به میان نمیآورند چرا که همه حاضران در آن جلسه مسلمان بودند و پیامبر اکرمرا به نبوت و رسالت قبول داشتند؛ بلکه با توصیفی از وضعیت مردمان آن روزگار، انحطاط و تباهی آنها را در زمینههای گوناگون ثابت می کنند. از جمله مهمترین این نابسامانیها میتوان به تفرقه و آشفتگی دینی، احترام به آتش و ملازم آن بودن، بت پرستی و انکار خداوند اشاره کرد.
همچنین حضرت با برشمردن برکات وجودی پیامبر اکرم و مکتب اسلام، امتیازات بارز مکتب وحی در مقایسه با دیگر مکاتب را بیان میفرمایند.
حضرت زهرا با بیان عوامل جانبی موفقیت رسول اکرم در انجام رسالتشان، نقش و جایگاه مجاهدتهای امیرمؤمنان را در زمانی که بسیارى از افراد به خوشیهای زندگى مادى مشغول بودند، متذکر میشوند.
حضرت با نگرشی جامعه شناسانه وقایع بعد از پیامبر و انحرافات به وجود آمده و سرعت بالای به وجود آمدن آنها در مقایسه با مدت کوتاهی که از رحلت رسول اکرم میگذشت، را مطرح فرموده، و یکی از عوامل اصلی ایجاد این فتنه را مسأله نفاق میدانند.
حضرت فاطمه در برابر اشتباه فاحش خلیفه در بیان حدیث جعلی، در زمینه عدم ارث بری از پیامبر، با بیانی عالمانه و با استناد به آیات قرآن کریم، جهالت و انحراف مدعیان خلافت از آموزههای قرآن و رسول اکرم را روشن میسازند.
حضرت فاطمه با مورد خطاب قرار دادن انصار، سعی در تحریک آنها برای یاری دین دارند. گرچه حضرت در ابتدای خطبه مسئولیت مسلمانان را به طور عام تشریح فرموده بودند، اما عمق انحراف موجود در مسأله غصب فدک و ارتباط آن با انحراف از اسلام و نابودی آنرا یادآور شده و یاوران اسلام را به تکرار تلاشهاى گذشتهشان در دفاع از دین فرا مىخوانند.و این نکته را متذکر میشوند که انحراف پیش آمده در واقع هجوم به اصل اسلام است، و نبودن پیامبر، موجب سلب مسئولیت مسلمانان نمی شود. و کوتاهی هر مسلمانی در انجام وظایف به منزله بازگشت به دوران جاهلیت و بیدینی میباشد.
بیانات حضرت فاطمه در این خطبه شریفه مبتنی و مستند بر آیات قرآن کریم و آموزههای آن است، که نشانگر اشراف و تسلط حضرت بر آیات قرآن و تبیین و تفسیرآنها میباشد.
بهره گیری از آیات قرآن در این خطبه به چند گونه میباشد:
به شیوه نقل که، آوردن آیه با تصریح به قائل آن است. یا به شیوه اقتباس است که اقتباسهای بدون تغییر و اقتباسهای همراه با تغییراست. ویا بهگونه تلمیح است.
و دسته آخر نیز جملاتی از خطبه را که شاهد بر آیات قرآن میباشند، دربرمیگیرد. بهبیان دیگر اینکه: مفاد این دسته از جملات براساس قرائنی چون: همسانی فعل یا لفظ یا یکی از متعلقات آن و … با مشابه خود در قرآن، نظر به آیات مزبور دارد.
ضمائم
فهرست آیات
فهرست روایات
متن کامل خطبه فدکیه
فهرست منابع