۳-۲) بین اشتیاق هوادار و شناسهی هواداری ارتباط معناداری وجود دارد.
۴/۴۹
۰/۴۳
تأیید
۳-۳) بین مشارکت هوادار و شناسهی هواداری ارتباط معناداری وجود دارد.
۶/۰۴
۰/۶۶
تأیید
۴. بین شناسهی تیم و توانایی شناخت صحیح حامیان مالی ارتباط معناداری وجود ندارد.
۴/۴۹
۰/۴۳
رد
۵. بین شناسهی تیم و نگرش نسبت به حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.
۹/۱۴
۰/۷۴
تأیید
۶. بین شناسهی تیم و حمایت از حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.
۱۱/۱۲
۰/۸۰
تایید
۷. بین شناسهی تیم و رضایت از حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.
۱۱/۱۶
۰/۸۶
تأیید
۱-۳-۵) فرضیه اول، بررسی یا تعیین رابطه بین وجهه و اعتبار درک شده از تیم با شناسهی آن تیم
یکی از موضوعات مرتبط با شناسهی تیمی که در مطالعات مربوطه مطرح است، وجهه و اعتبار درک شده از تیم است.
برای فرضیه اول، مقدار ضریب مسیر ۳/۱۵ و T-value=0/37 بدست آمده است. این شاخص ها وجود ارتباط قوی میان این دو متغیر را تأیید می کند. این بدان معنی است که وجهه و اعتبار در زندگی فرد تأثیر مثبتی بر شناسهی یک تیم ورزشی دارد. وجود این رابطه توسط گوینر و اسوانسون (۲۰۰۳)، نیز به اثبات رسیده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
عواملی که می تواند بر وجهه و اعتبار یک تیم تاثیرگذار باشد عبارتند از: حضور در لیگ برتر، وجود بازیکنان مشهور، نتایج خوب در لیگ برتر، مشهور بودن هوادارانش به پرشورترین هواداران.(گوینر و اسوانسون، ۲۰۰۳، ص۲۸۴) وجود این عوامل باعث می شود تا فرد تیم فوتبال تراکتورسازی را به عنوان یک دارای وجهه و اعتبار قوی تلقی کند. این وجهه باعث می شود تا فرد به این تیم روی آورده و اخبار و اطلاعات مربوط به آن را دنبال کند و در نهایت میزان هوادارایی فرد از تیم مورد علاقهاش افزایش یابد.
مسئولین تیم تراکتورسازی باید از وجهه و اعتبار تیم استفاده کنند تا بتوانند هواداران بیشتری به تیم جذب نمایند و شناسهی تیمی را با این روش روز به روز قویتر کنند. در این میان، انجام تحقیقات کیفی به همراه تحقیقات کمی به منظور شناسایی محرکها و انگیزههایی که میزان وجهه و اعتبار تیم را افزایش می دهند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
داشتن درک درست از عواملی که وجهه و اعتبار تیم را تحت تأثیر خود قرار می دهند، می تواند مدیران بازاریابی را در توسعه برنامه های بازاریابی مؤثر یاری رساند. علاوه بر آن این درک جامع می تواند مدیران را در توسعه برنامه های جانبی که می تواند میزان شناسهی تیمی را تحت تأثیر خود قرار دهد، یاری رساند.
۲-۳-۵) فرضیه دوم، بررسی یا تعیین رابطه بین مشارکت در حوزه ورزش و شناسهی آن تیم
مشارکت در حوزه ورزش یکی دیگر عوامل تاثیرگذار برای شناسهی تیم است است که در این تحقیق بهعنوان یک متغیر برونزا و اثرگذار بر میزان شناسهی تیمی در نظر گرفته شد.
برای این فرضیه، مقدار ضریب مسیر۴/۶۸ و T-value=0/43بدست آمده است. این شاخص ها حاکی از ارتباط قوی بین مشارکت در حوزه ورزش هواداران با شناسهی تیمی است.
برخی از افراد ممکن است علاقه به یک سبک ورزشی خاص را نشان دهند، علاوه بر این علاقه خود را به یک تیم ورزشی خاص نیز نشان می دهند. فیشر و ویکفیلد(۱۹۹۸) به این نتیجه میرسد که حوزه مشارکت مخصوصا برای هوادارانی تیمهایی نفوذ می کند که میزان موفقیتشان کمتر است به خاطر اینکه تیم به آنها اجازه میدهد تا فرد با یک خود پندارهی مثبت و قوی بوسیلهی ارتباط تیم (و بنابراین در گروه عضو میشوند) با دامنه وسیعی از هواداران به جای یک تیم در یک رشته ورزشی موفق بماند(گوینر و اسوانسون، ۲۰۰۳، ص۲۸۳).
بنابراین مدیران باشگاههای ورزشی باید بستر حضور هواداران و مشارکتشان را در ورزشگاهها فراهم آورند چرا که با توجه به تاثیری که روی شناسهی تیمی می گذارد می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار مهم تلقی شود. وجود این رابطه توسط گوینر و اسوانسون (۲۰۰۳)، نیز به اثبات رسیده است.
۳-۳-۵) فرضیه سوم، بررسی یا تعیین رابطه بین شناسهی هواداری و شناسهی آن تیم
همانطور که از جدول (۱-۵) پیدا است، برای این فرضیه مقدار ضریب مسیر ۰/۸۷ و T-value=12/84 بدست آمده است. این شاخص ها وجود ارتباط قوی میان این دو متغیر را تأیید می کند.
همانطوری که در تحقیق اشاره شد آنچه به شناسهی هواداری تاثیر گذار میباشد عبارتند از: تعلق هوادار، اشتیاق هوادر و مشارکت هوادار
میزان تعلق فرد به یک تیم ورزشی در افراد مختلف متفاوت است. هوادارانی که از تعلق تیمی پایینتری برخوردارند، روابط منفعلی با تیم دارند و احتمالا بخاطر سرگرم شدن، استرسزدایی و یا داشتن فرصتی برای مراوده با دیگران جذب تیم میشوند. در حالی که هواداران با تعلق تیمی بالا، بسیار وفادار میباشند و تیم نقش مهمی در زندگی آنان ایفا می کند بطوری که شکستها و موفقیتهای تیم را به عنوان شکستها و موفقیتهای خود در نظر میگیرند. این وفاداری، بسیار بلندمدت و تنزل ناپذیر است و فرد نسبت به آن احساس تعهد مالی و زمانی می کند. این احساس تعهد و دلبستگی به تیم موجب می شود تا نگرش های مثبتی که فرد از تیم محبوب خود دارد، به حامی نیز منتقل شود و تصویر شناسه حامی بهبود یابد. تعلق و وفاداری نسبت به تیم می تواند نتایج مطلوبی برای تیم بههمراه داشته باشد. بر اساس ایده تعصبات گروهی[۱۳۵]، تعلق تیمی بالا در افراد می تواند رابطه مثبتی با شناسهی هواداران تیمهای ورزشی داشته باشد. بر این اساس، میتوان بیان کرد که تعلق روانی به یک تیم ورزشی بیانگر جنبه های مهمی از هویت شخصی فرد است که می تواند باعث ایجاد نیات رفتاری در جهت حمایت از تیم گردد(گوینر و اسوانسون، ۲۰۰۳، ص ۲۸۵).
یکی از موضوعات مرتبط با شناسهی هواداری که در مطالعات مربوط به هواداری مطرح است، اشتیاق هوادار است. عوامل اثرگذار بر اشتیاق هوادار که میتوانند شکل گیری اشتیاق فرد نسبت به یک رویداد ورزشی را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از: ویژگیهای شخصیتی و عوامل محیطی.
ویژگیهای شخصیتی عبارتند از نگرشها، ارزشها، انگیزه ها، نیازها و ترجیحات. عوامل محیطی نیز عبارتند از هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، محدودیت های زیرساختی و فردی و انتظار از منافع اجتماعی (هاویتز، ۱۹۹۹، ص۱۳).
نظریه های مربوط به رفتار هواداران نشان میدهد که افراد در طول عمر خود روندهای مختلفی از خود نشان می دهند. به همین ترتیب، میزان اشتیاق هوادار نیز به عنوان یک متغیر چند بعدی (محوریت و جذابیت) می تواند در طول حیات افراد تغییر کند. اشتیاق هوادار به عنوان یک متغیر چند بعدی این امکان را در اختیار بازاریابان قرار میدهد تا بتوانند هواداران خود را بر اساس میزان اشتیاقشان بخشبندی کنند( فانک و همکاران، ۲۰۰۴، ص۴۸).
آخرین مولفهی تاثیرگذار برای شناسهی هواداری مشارکت هوادار است، آنچه که می تواند یک رویداد را پررونق کند و به بازی و رویداد رنگ و بوی خاصی را ببخشد حضور و مشارکت هواداران در استادیمها است. در اینجا باید توجه داشت که تماشاگر با هوادار فرق می کند، آنکه برای تماشای مسابقه آمده است با آنکه برای تشویق تیم مورد علاقه خود آمده متفاوت است.
بنابراین باید توجه داشت که شناسهی هواداری بر شناسهی تیمی تاثیرگذار است که وجود این رابطه توسط گوینر و اسوانسون (۲۰۰۳)، نیز به اثبات رسیده است.