سرمایهی اجتماعی تابعی است از مجموع ارزش منابع در اختیار اعضای شبکه ضرب در احتمال این که این اعضاء منابع را در اختیار فرد قرار دهند (در صورتیکه فرد به این منابع محتاج باشد).
در اینجا:
میزان سرمایه اجتماعی اگر i عضوی از شبکه A باشد
مجموعه افراد شبکهای که i عضوی از آن استA =
ارزش منابع در اختیار عضوV =
احتمال اینکه عضو i بتواند این منابع را در اختیار بگیردP =
تبعا، میزان سرمایهی اجتماعی قید شده در فرمول فوق، بستگی به سه عامل تعداد اعضای موجود در شبکه، احتمال واگذاری منابع در اختیار اعضای موجود در شبکه و میزان ارزش منابع در اختیار اعضای موجود در شبکه است. به عبارتی هرچه شبکه گستردهتر و وسیعتر باشد، سرمایهی اجتماعی تقویت خواهد شد. و هرچه میزان ارزش منابع و احتمال واگذاری منابع افزایش مییابد، تعداد سرمایهی اجتماعی به شکل تصاعدی افزوده میشود, ۱۹۹۹) .(Snijders
۲-۱-۴-۸) مدل سرمایه اجتماعی گوشال و ناهاپیت
گوشال و ناهابیت[۱۵] در مدل خود، با رویکرد سازمانی جنبه های مختلف سرمایه اجتماعی را در سه بعد: ساختاری، رابطه ای و شناختی طبقه بندی میکنند.
-
- بعد ساختاری: اشاره به الگوی کلی تماس های بین افراد دارد یعنی افراد به چه کسانی و چگونه دسترسی دارند. جنبههای این بعد عبارتند از: روابط شبکهای بین افراد؛ پیکربندی شبکهای؛ و سازمان مناسب.
۱- ۱) روابط شبکه ای: پیشنهاد اصلی تئوری سرمایه اجتماعی این است که روابط شبکهای امکان دسترسی به منابع (مثل دانش) را فراهم میسازند. روابط اجتماعی، ایجاد کننده کانال های اطلاعاتی هستند که میزان زمان و سرمایه گذاری مورد نیاز برای گردآوری اطلاعات را کاهش میدهند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱- ۲) پیکربندی روابط شبکهای: پیکربندی کلی روابط شبکهای یک جنبه مهم سرمایه اجتماعی را شکل میدهد که میتواند بر توسعه سرمایه فکری تأثیر بگذارد. برای مثال، سه ویژگی ساختار شبکه: تراکم، پیوند، و سلسله مراتب همگی از طریق تأثیر بر میزان تماس یا قابلیت دسترسی اعضاء شبکه باعث انعطاف پذیری و سهولت تبادل اطلاعات میشوند .
۱- ۳) سازمان مناسب: سرمایه اجتماعی ایجاد شده، از جمله روابط و پیوندها، هنجارها، و اعتماد در یک محیط خاص، اغلب میتواند از یک محیط اجتماعی به محیط اجتماعی دیگری انتقال داده شود و بدین ترتیب بر الگوهای تبادل اجتماعی تأثیر گذارد. سازمان های اجتماعی مناسب میتوانند یک شبکه بالقوه دسترسی به افراد و منابع شان از جمله اطلاعات و دانش را فراهم کنند، و از طریق ابعاد شناختی و رابطه ای سرمایه اجتماعی ممکن است انگیزش و قابلیت را برای تبادل تضمین کنند .
-
- بعد رابطه ای: توصیف کننده، نوع روابط شخصی است که افراد با یکدیگر به خاطر سابقه تعاملاتشان برقرار میکنند. مهم ترین جنبههای این بعد عبارتند از: اعتماد، هنجارها، الزامات، انتظارات و هویت.
۲- ۱) اعتماد: تحقیقات نشان میدهد در جایی که روابط مبتنی بر اعتماد در سطح بالایی وجود دارند، افراد تمایل زیادی برای تبادل اجتماعی و تعامل همکارانه دارند.
۲- ۲) هنجارها: هنجارهای همکاری میتوانند پایه ای قوی برای ایجاد سرمایه فکری بوجود آورند.
۲- ۳) الزامات و انتظارات: الزامات نشان دهنده یک تعهد یا وظیفه برای انجام فعالیتی در آینده است .
۲- ۴) هویت: هویت فرآیندی است که درآن افراد احساس میکنند با فرد یا گروهی از افراد دیگر، عضو یک گروه واحد هستند.
-
- بعد شناختی: اشاره به منابعی دارد که فراهم کننده مظاهر، تعبیرها، تفسیرها و سیستم های معانی مشترک در میان گروه هاست مهمترین جنبه های این بعد عبارتند از زبان و کدهای مشترک، وحکایات مشترک.
۳- ۱) زبان و کدهای مشترک: به دلایل مختلفی زبان مشترک بر شرایط ترکیب و تبادل دانش تأثیر میگذارد. اول اینکه، زبان کارکرد مستقیم و مهمی در روابط اجتماعی دارد، چرا که ابزاری است که از طریق آن افراد با یکدیگر بحث میکنند، اطلاعات را مبادله میکنند، از یکدیگر سؤال میپرسند، و در جامعه امور تجاری انجام میدهند. دوم اینکه، زبان بر ادراکاتمان تأثیر میگذارد. کدها هم چنین یک چارچوب مرجع برای مشاهده و تفسیرمان از محیط فراهم میکنند. سوم اینکه، زبان مشترک قابلیت ترکیب اطلاعات را افزایش میدهد.
۳- ۲) حکایات مشترک: علاوه بر زبان و کدهای مشترک، محققان نیز معتقدند اسطوره ها، داستان ها و استعارهها ابزارهای قدرتمندی در اجتماعات برای ایجاد، تبادل، و نگهداری مجموعه های غنی معانی فراهم میکنند (معمارزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
بعد شناختی با بهره گرفتن از زبان مشترک، بینش مشترکی از اهداف و ارزش ها را برای اعضای شبکه فراهم نموده و مقدمه فعالیت بهینه آنان را در سیستم اجتماعی فراهم مینماید. در سطح سازمانی و مخصوصاً در سازمان های بزرگ، ایجاد بینش مشترک در میان اعضاء و نزدیک نمودن افکار و دیدگاه های آنان به همدیگر روش هایی برای توسعه بعد شناختی محسوب میشود.
۲-۱-۴-۹) مدل سرمایه اجتماعی استون
به نظر استون[۱۶] سرمایه اجتماعی شامل دو بعد میباشد. بعد اول: ساخت شبکهها و ساختار روابط اجتماعی.
بعد دوم: ساخت هنجارها و کیفیت روابط اجتماعی میباشد. ویژگی های سرمایه اجتماعی در بعد اول عبارتند از: نوع روابط، اندازه شبکه ها، ساختار درونی روابط، ساختار بیرونی روابط و سطح روابط ویژگی های سرمایه اجتماعی در بعد دوم عبارتند از: هنجار اعتماد و هنجار جبران (معمارزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
سرمایه اجتماعی
ساختار روابط اجتماعی: هنجارها
کیفیت روابط هنجارها
انواع شبکه
غیر رسمی رسمی رسمی
ر
هنجارهای روابط متقابل
روابط ناشی از محبت
مستقیم در مقابل غیر مستقیم
سریع در مقابل با تاخیر
فضایی
خانوار جهانی
اندازه / ظرفیت شبکه
-