طبق نظر بندورا (۲۰۰۶)[۲۵]، خودکارآمدی به معنای باور فرد در مورد توانایی مقابله او در یک موقعیتهای خاص است و در رویارویی با مشکل چه مقدار استقامت از خود نشان خواهد داد. وی افراد را از نظر خودکارآمدی به دو دسته تقسیم می کند: افرادی که دارای خودکارآمدی بالایی هستند و افرادی که دارای خودکارآمدی شخصی پایین هستند. باندورا معتقد است اشخاص که دارای کارآمدی سطحی بالایی هستند بیشتر میکوشند و بیشتر موفق میشوند، و از افرادیکه سطح کارآمدی آنها پایین است پشتکار بیشتری از خودشان نشان می دهند و ترس کمتری دارند. خودکارآمدی بر میزان سعی و کوششی که فرد در یک فعالیت از خود نشان میدهد و مدتی که فرد می تواند در برابر کارها و تکالیف مشکل، استقامت و پایداری نشان دهد، تاثیر می گذارد و همچنین یک حس قوی خودکارآمدی نه تنها انجام خوب کارها را تسهیل می کند بلکه فرد را به ایستادگی و پایداری در برابر شکست و ناکامی یاری میدهد و همچنین قضاوت افراد در مورد تواناییهای خود و چگونگی تفکر و احساس آنها درباره یک تکلیف با یک کار، انتظارات آنها در مورد انجام یک کار و اینکه چگونه آن را به پایان خواهند رساند تاثیر می گذارد.
در پژوهشهای مختلفی، نقش کارآمدی مربی و شایستگی مربی بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. با این وجود پژوهشهایی که به ارتباط علّی شایستگی و خودکارآمدی مربی پرداخته باشند وجود ندارد. و از سوی دیگر، با توجه روزافزون، به بررسی شایستگی در عرصه های مختلف و نیز بررسی خودکارآمدی در سازمانها، امروزه این پژوهش بر آن است که ارتباط علّی میان خودسودمندی و شایستگی مربیان زن والیبال استان تهران بپردازد و از طرفی به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا ارتباط علّی بین خوکارآمدی و شایستگی مربیان زن والیبال استان تهران وجود دارد یا خیر؟
بنابراین در این پژوهش مدل مفهومی درارتباط با موفقیت مربیان، که مربوط به ارتباط علّی خودکارآمدی و شایستگی است تدوین و مورد آزمون قرار گرفت.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل ۲٫۱٫ مدل مفهومی پژوهش(ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری مربیان)
۳٫۱٫ ضرورت و اهمیت پژوهش
در دنیای امروز، سرمایه نیروی انسانی و فکری اهمیت بسیار زیادی دارد. این افراد هستند که با شناخت جنبههایی از خود، به تواناییهای خود آگاهی کسب می کنند و با فایق امدن بر فشارهای روانی در دستیابی به اهداف فردی یک سازمانی کمک بزرگی محسوب میشوند. مربیان نقسهای متعددی از قبیل: معلم، مشاور، رابط، انگیزانندهها را میپذیرند(گولد، ۱۹۸۷)[۲۶]. یکی از متغیرهای مهمی که بر عملکرد رفتار مربیان تاثیر می گذارد، خودکارآمدی مربی است. خودکارآمدی مربی باور او درباره توانایی و قدرت لازم برای ادای وظیفه است. چنانچه این باور تقویت شود و سایر شرایط محیطی و سازمانی فراهم باشد، فرد می تواند با چالشهای موجود در محیط کار مقابله کند و موفقیت بدست آورد. یکی از فاکتورهایی که ممکن است با خودکارآمدی مربیان در ارتباط باشد، درک شایستگی مربیان است. اثربخشی مربیان نیز، اساسا به شایستگی، مهارت، سطح دانش و بینش، توانایی آنها بستگی دارد و به دلیل اهمیت این عوامل در موفقیت مربیان، جستجو پیگیر و تلاشی مستمر به منظور یافتن و تربیت کسانی که دارای آن نوع از شایستگی، توانایی، مهارت باشند که آنها را به مربیانی موثر و رهبرانی مفید تبدیل کند، در جریان است. امروزه سمت و سوی مطالعات و پژوهشهای مربوط به مهارت و شایستگی، کاملا تخصصی شده است. به عبارت دیگر محققان در جستجوی این مساله هستند که مربیان در هر یک از فعالیتها به چه مهارت ها و شایستگیهای ویژهای نیاز دارند؟
تام پیترز در کتاب"جستجوی بهترین ها” ادعا کرده است اجرای موفقیت آمیز یک طرح یعنی “همه چیز"، اگر بهترین طرحها اجرا نشود بی ارزش است(میرسپاسی، ۱۳۷۷).
همچنین محقق معتقد است تا خود مربی، شایستگی نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که در فرایند یاددهی و یادگیری ثمربخش باشد. پژوهشهای انجام شده در زمینه شایستگی به همراه خودکارآمدی در داخل کشور بسیار بسیار محدود است و در پژوهشهای انجام شده رابطه علّی خودکارآمدی با شایستگی مربیان مورد توجه قرار نگرفته است و کمبود اطلاعات و پژوهشهای انجام شده در این زمینه لزوم انجام این کار پژوهشی را نشان میدهد و همچنین شناسایی ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری در مربیان، موجب بهبود عملکرد آنان می شود و کسب اطلاعات و یافتههای علمی در رابطه با ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری مربیان می تواند در اخذ تصمیمات این حوزه حائز اهمیت باشد.
۴٫۱٫ اهداف
۱٫۴٫۱٫ هدف کلی
بررسی ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری مربیان زن والیبال استان تهران.
۲٫۴٫۱٫ اهداف اختصاصی
-
- تعیین میزان خودکارآمدی رهبری بر شایستگی مربیان زن والیبال استان تهران.
-
- تعیین میزان خودکارآمدی رهبری بر مولفههای شایستگی مربیان زن والیبال استان تهران.
۵٫۱٫ سوالها
-
- آیا بین و خودکارآمدی رهبری و شایستگی مربیان زن والیبال ارتباط معنا داری وجود دارد؟
-
- آیا بین خودکارآمدی رهبری و مولفههای شایستگی مربیان زن والیبال ارتباط معنا داری وجود دارد؟
۶٫۱٫ فرضیه ها
-
- بین خودکارآمدی رهبری و شایستگی در مربیان زن والیبال ارتباط علّی معنادار وجود دارد.
-
- بین خودکارآمدی رهبری و مولفههای شایستگی در مربیان زن والیبال ارتباط علّی معنادار وجود دارد.
۷٫۱٫ پیش فرضها
-
- پاسخ دهندگان با صداقت به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند.
-
- پاسخ دهندگان با آگاهی کامل به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند.
-
- پاسخ دهندگان بدون تاثیر از عوامل محیطی مثل خستگی، به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند.
-
- پرسش نامه های خودکارآمدی و شایستگی بدون نقص بوده و دارای اعتبار و روایی لازم میباشند.
۸٫۱٫ محدودیتهای پژوهش
۱٫۸٫۱٫ حدود پژوهش
این پژوهش در سال ۱۳۹۲ و در استان تهران انجام شده و محدود به مربیان زن رشته والیبال میباشد.
۲٫۸٫۱٫ محدودیت
الف- محدودیتهایی که توسط محقق اعمال شده است:
-
- محدود کردن آزمودنیها به یک گروه از جنسیت (زن).
-
- محدود کردن آزمودنیها به استان تهران.
ب- محدودیتهایی که خارج از دست محقق میباشد:
-
- عدم وجود پژوهشهای کافی در ارتباط با موضوع پژوهش.
۹٫۱٫ تعریف مفهومی واژه ها و اصطلاحات
مربی:
از کلمه مجارستانی مشتق شده است که این کلمه برای یک وسیله نقلیه بزرگ به کار میرفت که از آنجا حمل و نقل مردم از یک ناحیه به یک ناحیه بسیار هموار استفاده می شود. به این ترتیب مربی ورزشی، امروز نیز مسئولیت انتقال یک ورزشکار جوان را در یک سفر مشکل به دوران بزرگسالی و تبدیل او به یک ورزشکار بالغ و نیز تکمیل استعدادهای بالقوه او دارد(تجاری، ۱۳۷۷).