۲۲
امکانات آموزشی
۵۳۷/۱
۲۳
توافقات دوجانبه
۶۱/۰
کم اهمیت
وبر و همکاران در یک مرور جامع در زمینه معیارهای ارزیابی زنجیره تامین، ۷۴ مقاله را بررسی کرده اند که برخی از آنها فقط یک معیار (فقط هزینه) و برخی دو معیار (هزینه و کیفیت) و گروهی، چندین معیار را ذکر کرده اند. نتایج تحقیق وبر و همکاران، در جدول ۲-۳ ارائه شده است (وبر و همکاران، ۲۰۰۵، ۸).
جدول ۲-۳- معیارهای ارائه شده توسط محققین مختلف در ارزیابی زنجیره در بخش تامین
ردیف
نویسندگان
سال
معیارها
۱
گلهر و همکاران
۱۹۹۳
معیارهای مهم ارزیابی زنجیره در مرحله تامین در محیطهای تولید به هنگام[۵۹] عبارتند از: کیفیت، اطمینان در تحویل به موقع، پاسخ تامین کننده به تغییرات، سهولت ارتباط با یک تأمینکننده، تمایل تأمین کننده به همکاری، قیمت عادلانه، ثبات مالی تأمینکننده، کارشناسان تخصصی تأمینکننده[۶۰] ، استفاده تأمینکننده از کنترل کیفیت آماری خط تولید[۶۱]
۲
هندفیلد و نیکولز[۶۲]
۱۹۹۳
معیارهای مؤثر در انتخاب تأمینکننده را به صورت دستهبندی کلی زیر ارائه نموده اند که هر کدام دارای زیر معیارهایی میباشند:
اطلاعات عمومی شرکت، توانایی مدیریت، تواناییهای پرسنلی، ساختار هزینه، فلسفه مدیریت کیفیت جامع، توانایی تکنولوژیکی و فرآیندی، میزان پذیرش قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست، استراتژیها، سیاستها، و تکنیکهای منبعیابی تأمینکننده، وجود پتانسیل برای برقراری روابط بلندمدت
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳
گرفامی
۲۰۰۴
معیارها را به پنج دسته کلی طبقه بندی شده است:
هزینه: قیمت، هزینه های تدارکات یا لجستیک (حمل و نقل، موجودی، اداری، گمرک، خطر و زیان، جابجایی و بسته بندی)، هزینه های عملیاتی و هزینه های خدمات پس از فروش.
کیفیت: عملکرد کیفی (برای نمونه گواهینامه ISO 9000)، دوام و ماندگاری، ویژگیهای ارگونومیکی، انعطافپذیری عملیاتی، سادگی عملیات، قابلیت اطمینان.
مدت زمان سیکل: سرعت فروش، زمان تأخیر تحویل، سرعت توسعه و بهبود، تحویل به موقع، نرخ تکمیل سفارش.
خدمات: پاسخ به تقاضا، توانایی برای اصلاح محصول، تنوع عرضه، حمایت فنی، خدمات پس از فروش (مثل سیاستهای ضمانتی)، انعطافپذیری، تحویل بدون وقفه.
روابط: بازدید از امکانات و تسهیلات، میزان مبادلات تجاری قبلی، توافق دوجانبه، میزان تمایل برای کسب و کار، منابع کسب و کار، جایگاه مشتری از دیدگاه تأمینکنندگان، ثبات مالی، مشارکت استراتژیک، اطمینان داشتن، انتظار از تداوم و استمرار، قابلیت اعتماد، قابلیت شناخت نیاز، تشابه فرهنگی، قابلیت مذاکره، اعتماد، همکاری و مشارکت، توانایی حفظ روابط تجاری، قابلیت دسترسی به تأمینکننده، روابط صنعتی، ریسک.
سازماندهی: فنآوری فعلی (فرایند، محصول)، فنآوری در آینده (سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه)، انطباقپذیری مدیریتی، موقعیت جغرافیایی، عملکردهای منابع انسانی، مدیریت عرضه کننده، سیستم های مدیریت مالی، ظرفیت و تسهیلات تولیدی، موقعیت و اعتبار (شهرت) در صنعت، تاریخچه عملکرد، حجم، گستردگی و رشد سازمان، قابلیت های تکنولوژیکی، خلاقیت و نوآوری سازمانی، قابلیت تبادل الکترونیکی داده ها