خیلی زیاد مثبت (PVB)
(۰٫۸,۰٫۹,۱)
زیاد مثبت (PB)
(۰٫۶,۰٫۷۵,۰٫۹)
متوسط مثبت (PM)
(۰٫۳,۰٫۵,۰٫۷)
کم مثبت (PS)
(۰٫۱,۰٫۲۵,۰٫۴)
خیلی کم مثبت (PVS)
(۰,۰٫۱,۰٫۲)
خیلی کم منفی (NVS)
(-۰٫۲,-۰٫۱,۰)
کم منفی (NS)
(-۰٫۴,-۰٫۲۵,-۰٫۱)
متوسط منفی (NM)
(-۰٫۷,-۰٫۵,-۰٫۳)
زیاد منفی (NB)
(-۰٫۹,-۰٫۷۵,-۰٫۶)
خیلی زیاد منفی(NVB)
(-۱,-۰٫۹,-۰٫۸)
در این پژوهش برای غیرفازیسازی از روش میانگین ماکزیمم[۶۶] استفاده شده است. به این صورت که از مرکز اعداد فازی به دست آمده از نظر خبرگان، میانگین گرفته شده است. به عنوان مثال اگر نه نفر از خبرگان در پاسخ به سوال میزان تاثیر عامل Ci به Cj، متغیرهای زبانی “خیلی زیاد"، “خیلی زیاد"، “زیاد"، “زیاد"، “زیاد"، “زیاد"، “خیلی زیاد"، “متوسط” و “زیاد” را بیان کنند، یعنی نظر ۵ نفر “زیاد"، ۳ نفر “خیلی زیاد” و یک نفر متوسط است. در این حالت از اعداد فازی معادل متغیرهای زبانی میانگین گرفته شده و در ماتریس روابط نرمافزار FCMapper قرار داده شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پس از اجرا، مدل نگاشت ادراکی فازی رسم می شود تا مورد تجزیه و تحلیل و استفاده مدیران و کارشناسان واقع شود. در ادامه مراحل رسم مدل نگاشت ادراکی فازی در حوزه “آموزش” دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس تشریح می شود.
۴-۵- مدلسازی عوامل موثر بر فعالیتهای آموزشی دانشکده با کمک نگاشت ادراکی فازی
همانگونه که در مراحل پژوهش و در بالا بیان شد، پس از تعیین عوامل موثر بر اهداف آموزشی و روابط علی و نیز میزان تاثیرات اولیه، با کمک روشهای یادگیری به تنظیم وزنهای علی پرداخته می شود.
در شکل (۴-۵)، نگاشت ادراکی فازی اولیه نشان داده شده است. این نگاشت شامل عواملی است که به صورت گره و روابط علی بین عوامل که توسط یالها نشان داده شده اند. برای رسم نگاشت از نرمافزار FCMapper استفاده شده است. در نرمافزار FCMapper میتوان گرهها را با توجه به درجه ورودی- خروجی آن گره رسم کرد، یعنی هر گره که مجموع وزن ورودی و خروجی (مرکزیت[۶۷]) بیشتری داشته باشد، درجه بیشتری دارد و لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است و بزرگتر نشان داده می شود. در پیوست(۷) خروجی نرمافزار FCMapper که شامل درجات ورودی، درجات خروجی و درجه ورودی- خروجی مفاهیم هستند، آمده است. همچنین یالها که روابط علی و میزان تاثیر روابط را نشان می دهند، با توجه به وزنشان تیره و روشن هستند. لذا هر چه وزن یال به عدد یک نزدیکتر باشد، تیرهتر نشان داده می شود. در این گراف هدف نهایی بلندمدت آموزشی با لوزی و خروجیهای تاثیرگذار بر هدف بلندمدت با دایره نشان داده شده است. عوامل تاثیرگذار بر خروجیها در سه دسته به عنوان “ورودی ها"، “مدیریت و برنامه ریزی” و “نظارت و ارزیابی” تقسیم بندی شده اند. ورودی ها شامل بودجه، امکانات و تجهیزات و منابع انسانی هستند. در شکل(۴-۶) نگاشت ادراکی فازی حوزه آموزش به صورت کلی نشان داده شده است. در این شکل مفاهیمی که در یک زمینه هستند به صورت نماد کلی نشان داده شده اند. به علت زیاد بودن روابط علی بین مفاهیم و شلوغ بودن نگاشت ادراکی فازی شکل(۴-۶) روابط با وزن بیشتر از ۰٫۷ را نگهداشته و نگاشت ادراکی فازی حوزه آموزش را مجددا ترسیم میکنیم. در شکل(۴-۷) نگاشت ادراکی فازی حوزه آموزش با روابط دارای وزن بیشتر از ۰٫۷ نشان داده شده است. در این شکل با توجه به حذف بسیاری از روابط، متغیرها را به اندازه یکسان رسم کرده و از رویکرد مرکزیت در رسم استفاده نشده است. این نگاشت ادراکی فازی روابط مهمتر را واضحتر نشان میدهد.
ورودی- بودجه ورودی- امکانات ورودی- منابع انسانی فرایند- مدیریت و برنامه ریزی فرایند- کنترل و نظارت خروجی هدف دهساله
شکل(۴-۶): نگاشت ادراکی فازی حوزه آموزش با نظر خبرگان
ورودی- بودجه ورودی- امکانات ورودی- منابع انسانی فرایند- مدیریت و برنامه ریزی فرایند- کنترل و نظارت خروجی هدف دهساله