نتیجه آزمون فرضیه: این فرضیات با توجه به وجود رابطه مستقیم بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد عملیاتی، در جامعه مورد بررسی به تأیید رسید و مشخص شد که وجود یک برنامهی مناسب عملکرد زیست محیطی می تواند باعث افزایش کارایی برنامهی عملکرد عملیاتی در صنایع شود.
۸- رابطه معناداری بین عملکرد زیست محیطی با عملکرد سازمانی وجود ندارد.
نتیجه آزمون فرضیه: این فرضیات با توجه به وجود رابطه مستقیم بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد سازمانی، در جامعه مورد بررسی به تأیید نرسید و مشخص شد که وجود یک برنامهی مناسب عملکرد زیست محیطی نمیتواند باعث افزایش کارایی برنامهی عملکرد سازمانی در صنایع شود.
مقایسه نتایج تحقیق با نتایج سایر تحقیقات:
در تحقیق حاضر رابطه بین عملکرد زیست محیطی و سازمانی معنادار نبوده است. این نتایج مشابه تحقیق گرین و همکارانش در سال ۲۰۱۲ می باشد.
۹- رابطه معناداری بین عملکرد اقتصادی با عملکرد عملیاتی وجود دارد.
نتیجه آزمون فرضیه: این فرضیات با توجه به وجود رابطه مستقیم بین عملکرد اقتصادی و عملکرد عملیاتی، در جامعه مورد بررسی به تأیید رسید و مشخص شد که وجود یک برنامهی مناسب عملکرد اقتصادی میتواند باعث افزایش کارایی برنامهی عملکرد عملیاتی در صنایع شود.
۱۰- رابطه معناداری بین عملکرد اقتصادی با عملکرد سازمانی وجود دارد.
نتیجه آزمون فرضیه: این فرضیات با توجه به وجود رابطه مستقیم بین عملکرد اقتصادی و عملکرد سازمانی، در جامعه مورد بررسی به تأیید رسید و مشخص شد که وجود یک برنامهی مناسب عملکرد اقتصادی میتواند باعث افزایش کارایی برنامهی عملکرد سازمانی در صنایع شود.
مقایسه نتایج تحقیق عملکردهای زنجیره تأمین سبز با نتایج سایر تحقیقات:
در تحقیق حاضر رابطه بین عملکردهای زنجیره تأمین سبز معنادار بوده است. این نتایج مشابه تحقیق گرین و همکارانش در سال ۲۰۱۳ میباشد. هم چنین داوری نیکو، ۱۳۸۸ و چینی فروش و شیخ زاده، ۱۳۸۹؛ معناداری این رابطه را تأیید کرده است.
۱۱- رابطه معناداری بین عملکرد عملیاتی با عملکرد سازمانی وجود ندارد.
نتیجه آزمون فرضیه: این فرضیات با توجه به وجود رابطه مستقیم بین عملکرد عملیاتی و عملکرد سازمانی، در جامعه مورد بررسی به تأیید نرسید و مشخص شد که وجود یک برنامهی مناسب عملکرد عملیاتی نمیتواند باعث افزایش کارایی برنامهی عملکرد سازمانی در صنایع شود.
مقایسه نتایج تحقیق با نتایج سایر تحقیقات:
در تحقیق حاضر رابطه بین عملکرد عملیاتی و سازمانی معنادار نبوده است. این نتایج مشابه تحقیق گرین و همکارانش در سال ۲۰۱۲ نمی باشد.
۵-۴- پیشنهادات (اجرایی)
توجه مدیران به ویژه صنعت پتروشیمی و نفت به مقوله زنجیره تأمین سبز، ترغیب مدیران و تصمیم گیران صنایع به سرمایهگذاری در تکنولوژی سبز را ایجاد میکند، در سطح فردی: برنامه زنجیره سبز باعث مزایای رقابتی معینی میشود (هزینه کمتر، محصولات سبزتر و ادغام بهتر با تأمین کنندگان) و در سطح ملی: بازاریابی را برای محصولات سبزتر ایجاد میکند و باعث تطبیق بهتر تأمین کنندگان با مسائل محیطی و بهبود موقعیت رقابتی شرکت از طریق کاهش هزینه ها میگردد. مدیران صنایع باید توجه به مسائل زنجیره تأمین سبز را یک زمینه تحمیلی به سازمان تصور نکنند، بلکه با برنامه ریزی بلندمدت به دنبال کسب حداکثر بهرهگیری از پتانسیل عملکردهای زنجیره تأمین سبز باشند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
با توجه به فرضیات تعریف شده در این پژوهش، پیشنهادات زیر ارائه می گردد:
۱- پیشنهادات مربوط به فرضیه اول:
الف- شرکت میتواند با ایجاد زیر ساختهای لازم، اقداماتی را جهت کسب استادندارهای بین المللی انجام دهد که این کار مستلزم آشنایی مدیران با مزایای کسب این استانداردها برای شرکت است.
ب- تعهد و حمایت همه جانبه مدیران از فعالیت های خلاقانه افراد
۲- پیشنهادات مربوط به فرضیه دوم:
الف- سازمانها تصویری از نگرانی شرکت نسبت به محیط زیست را در ذهن مشتریان با توجه به نام تجاری ایجاد کنند و از طریق شرکت در برنامه های حمایت از محیط زیست پیامها و تبلیغات سبز بودن را به مصرف کنندگان یادآوری کرده و از این طریق افراد نسبت به خرید برند آنها تمایل بیشتری پیدا کنند.
۳- پیشنهادات مربوط به فرضیه سوم:
الف- اجرای اقدامات تشویقی جهت خرید محصولات سبز
۴- پیشنهادات مربوط به فرضیه چهارم:
الف- دولت، کسب و کارها و گروه های حامی محیط زیست باید نشان دهند که مشکلات زیست محیطی با تغییرات رفتار مصرفی و رفتار خرید مصرف کنندگان قابل کنترل است (با خرید مواد قابل بازیافت در مصرف انرژی و مصرف انرژی و ذخایر طبیعی صرفه جویی شده و دفع زبالهها کاهش مییابد. کاهش حجم زبالههای شهری باعث کاهش آلودگی هوا و کاهش آثار گلخانه ای در لایههای اتمسفری شده است و نیاز به فضای کمتری برای دفن زباله میباشد.)
ب- ترویج مسائل زیست محیطی در قالب بروشور، مجله و رسانه
۵- پیشنهادات مربوط به فرضیه پنجم:
الف- انجام اقدامات آموزشی و تبلیغاتی مناسب و مفید در زمینه مصرف انرژی و استفاده از منابع طبیعی از سوی وزارت نیرو،نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست.
ب- رعایت اصول سبز در طراحی محصولات و فرایندهای کاری به گونه ای که با صرفه جویی در مصرف منابع همراه باشد.
۶- پیشنهادات مربوط به فرضیه ششم:
الف- تغییرات یا اصلاحات زیست محیطی انجام گرفته در ترکیب ساخت محصول را از طریق تبلیغات یا بر
چسب گذاری به اطلاع مصرف کنندگان برسانند.
ب- وضع مالیاتهای مناسب برای جلوگیری از آلودگی
۷- پیشنهادات مربوط به فرضیه هفتم:
الف- مشخص ساختن مناطق آلوده و برنامه ریزی و کنترل
۸- پیشنهادات مربوط به فرضیه هشتم:
الف- مشارکتهای زیست محیطی منجر به یکپارچگی دانش و افزایش همکاری و آرمانها خواهد شد و در نتیجه قابلیتهای سازمانی را توسعه دهند که بر ابعاد عملکردی مانند زمان به موقع تحویل کالا و کیفیت اثر میگذارد.
۹- پیشنهادات مربوط به فرضیه نهم:
الف- تدوین و رعایت استانداردهای لازم در خرید مواد اولیه، ماشن آلات و تجهیزات و ابزار در صورت امکان ارتقای سطح فناوری به نحوی که مولفه های سبز نظیر حداقل استفاده از انرژی و آلوده سازی محیط زیست در آن لحاظ شده باشد.
ب- تنظیم ضوابط و معیارهایی جهت کاهش مصرف انواع انرژی و بازفراوری ضایعات
۱۰- پیشنهادات مربوط به فرضیه دهم:
الف- سرمایه گذاری در تکنولوژیهایی که منابع آلودگی را حذف یا کاهش میدهند که با تقویت واحد تحقیق و توسعه نسبت به خرید تجهیزات و تکنولوژیهای پیشگیری کننده اقدام نمایند و این در راستای توانمندسازی و توسعه واحدهای صنعتی است.
۱۱- پیشنهادات مربوط به فرضیه یازدهم:
الف- تهیه گزارشی از عملکردهای عملیاتی و سازمانی شرکت و محصولاتشان و چاپ آن در مجلات و نشریات و توزیع در سازمانها و اماکن عمومی.
همچنین با توجه به اهمیت روز افزون مباحث زیست محیطی و الزامات و قوانین مبنی بر مدنظر قرار دادن ملاحظات زیست محیطی توسط صنایع، توجه به پیشنهادهای زیر نیز مفید به نظر میرسد: