۱
۵
۷
شکل ۳-۳: نمودار امتیاز دهی تکنیک دلفی
مدل مفهومی تحقیق
معیارهای انتخاب استراتژی
جهتگیری استراتژیک منتخب
گروهبندی استراتژیها
شکل ۳-۴: مراحل تجزیه و تحلیل
فصل چهارم
یافته های تحقیق
فصل چهارم: یافته های تحقیق
مقدمه:
اکثر خبرگان صنعت پیمانکاری که مورد مصاحبه قرار گرفتند، اکثرا از شرکتهایی بودهاند که به نسبت از نظر شرایط درونی و بیرونی شباهت زیادی با هم داشتند. به عنوان مثال اکثر این شرکتها، از نظر وضعیت مالی در تنگنا و حاشیه سود پایینی قرار دارند. از نظر ابعاد بیشتر شرکتهای با حجم متوسط و با رتبه ۲ پیمانکاری و با تجربه بین ۴ الی ۱۰ سال بوده اند. علت این اتخاب این بوده است که مشکلات و موانع یکسانی را تجربه کرده باشند تا بتوانند راهکارهای مناسبی را ارائه نمایند.
انجام آنالیز SWOT برای شرکت سیف بنا
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پس از توزیع پرسشنامهها بین جامعه آماری، متوسط نتیجه تحلیلهای صورت گرفته بصورت خلاصه زیر بدست آمد:
نقاط قوت:
تجربه خوب شرکت در صنعت پیمانکاری
در اختیار داشتن مدیران اجرایی مجرب برای واگذاری اجرای پروژهها
دید سیستماتیک مدیران ارشد شرکت و اراده ایشان برای سیستماتیک کردن کل فرایندهای شرکت
ارتباطات بیرونی بسیار خوب برای جذب پروژهها
ساختار جدید مبتنی بر فعالیتهای تامین، اجرا و مهندسی
هماهنگی خوب بین سهامداران شرکت
نقاط ضعف:
ضعف سیستماتیک در فرآیندهای داخلی شرکت
عدم وجود سیستم و فرهنگ کنترلی قوی در شرکت
عدم جاری بودن دانش مدیریت پروژه به میزان کافی در نزد کلیه پرسنل
نبود نقدینگی بسیار بالا در پروژه
وضعیت نابسمان پروژه های جاری شرکت از نظر مالی و اجرایی
هزینه های سربار بالای دفتر مرکزی با توجه به وضعیت سوددهی پروژه ها
فرصتها:
وجود ارتباطات سازمانی بیرونی قوی و متعاقبا امکان جذب پروژه های بزرگ
وضعیت صنعت پیمانکاری عمرانی از جنبه ضعیف شدن شرکتهای کوچک پیمانکاری و متعاقبا مراجعات بیشتر به شرکتهای متوسط به بالا برای واگذاری اجرای پروژه های عمرانی
نبود خلاقیت و نوآوری جدید در صنعت پیمانکاری و متعاقبا عطش بازار برای حرکتی نو
ثبات نسبی اقتصاد کشور و افزایش تقاضای خدمات پیمانکاری
احتمال توافق مذاکرات هسته ای و افزایش سرمایه گذاری خارجی
تهدیدات:
شرایط اقتصادی کشور که شرکتهای پیمانکاری کوچک را با بیشتر مشکل روبرو خواهد ساخت(انجام پروژه های کوچک به تعداد کم را با ریسک بالا روبرو می سازد)
حاشیه سود کنترل شده و پایین کسب و کار پیمانکاری(که نیاز به کنترل مالی بیشتر احساس می شود)
اشباع بازار از برخی از پروژه های عمرانی از جمله مجتمع های تجاری-اداری
رکود خرید و فروش مسکن
تعیین جهت گیری استراتژیک(SPACE)
با جمع آوری اطلاعات مختلف مربوط به حوزههای ۴ گانه ماتریس SPACE مراحل تعیین جهت گیری استراتژیک به شرح زیر بدست آمد:
مرحله اول: تشخیص عوامل مؤثر بر قدرت مالی Finantial Strenght (F-S) و تشخیص عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی Competetive Advantage (C-A)
جدول۴-۱: محاسبات SPACE مربوط به محور y
مرحله دوم: تشخیص عوامل مؤثر برثبات محیطی Envioruntal Stability (E-S) و تشخیص عوامل مؤثر بر قدرت صنعت Industry Strenght (I-S)
جدول ۴-۲: محاسبات SPACE مربوط به محور X
در ادامه دو نقطه X و Y بدست آمده را بر روی نمودار رسم نمودیم.