عوامل مخل مربوط به معلم ۱۹
عوامل مخل مربوط به دانش آموز ۱۹
عوامل مخل مربوط به مطلب درسی ۱۹
عوامل مخل مربوط به وسایل و محیط ۱۹
سروصداهای نامطلوب در فضاهای آموزشی ۲۰
وضع میز و نیمکت ها در کلاس درس ۲۰
نبودن نورکافی ۲۱
سردی و گرمی هوای فضای آموزشی ۲۲
فصل دوم روش فعال کردن کلاس ۲۶
مقدمه ۲۷
روش های نوین تدریس ۲۸
استفاده از وسایل کمک آموزشی ۲۸
استفاده از تکنولوژی های آموزشی ۲۸
استفاده از سرگرمی های ریاضی ۲۸
تهیه ی بروشور ، روزنامه دیواری و پژوهش های دانش آموزی ۲۹
طراحی و برگزاری مسابقات ریاضی در خارج از کلاس ۲۹
معرفی دانش آموزان موفق در پایان هر ماه ۲۹
استفاده از کارت های تشویقی ۲۹
گروه بندی کردن دانش آموزان ۳۰
آشنایی معلم با آموزش مجازی و شبکه ی اینترنت و وبلاگ نویسی : ۳۰
مجلات رشد ریاضی ( رشد برهان ) : ۳۱
چگونه یک معلم فعال ، پر انرژی و تاثیر گذار باشیم ؟ ۳۱
نتیجه گیری ۳۲
پیشنهادات ۳۴
منابع ۳۵
مقدمه
تاکنون پژوهش های بی شماری در زمینه ی فعالیت های آموزشی اثربخش در کلاس درس انجام شده است. به طوری که نتایج این پژوهش ها رهنمودهای مفیدی را برای بهبود فعالیت های معلم در کلاس درس به همراه داشته است. بر این اساس در این مقاله، به ده اشتباهی پرداخته شده است که معلمان در کلاس درس باید از آن ها دوری کنند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
معلمان همواره می خواهند در کلاس نقش مثبتی داشته باشند و اگر مراقب نباشند، نمی توانند این مأموریت خطیر را به خوبی به انجام برسانند. آیا تاکنون به عوامل زیر که مخل تدریس هستند، توجه کرده اید؟
اهداف آموزشی
طوریکه میدانیم تمام امورات زندگی را که ما وشما انجام میدهیم در آن اهداف موجود میباشد ، ولی در آنصورت این فعالیت ها واجراات ما خوب وموثر واقع شده میتواند که اهداف آن مشخص ، دقیق ، مکمل وخوب واضح ومعین باشد . برای اینکه اهداف در تعلیم وتربیه ضرورت اولیه را تشکیل میدهد ف بهتر اینست که اولتر از همه استادان باید درباره مشخص کردن اهداف معلومات پیدا کنند واین را بدانند که چطور آن را در پلان درسی خود جا دهند تا مانند معلمان هدفمند وظایف خود راانجام دهند . در اینجا لازم دیده میشود که راجع به تعریف هدف واقسام اهداف آموزشی ذکر بعمل آید تا با بهره گرفتن از آن وطایف تدریس خود رابه وجه احسن انجام داده باشیم :
تعریف هدف :
هدف درلغت مقصد ومرام را گویند ودراصطلاح نتیجهً پیشبینی شدهً یک کار راهدف گویند . یا نتیجهً پیش بینی شدهً مطلوب که جهت حصول آن یک فعالیت صورت گیرد هدف است . در امور اجتماعی اهداف مختلف وجود دارد که از آن جمله تعلیم وتربیه هم دارای اهداف ومقاصد است .
هدف آموزشی ( تعلیمی ) :
هدف آموزشی عبارت ازشرح ویا بیان در مورد آنچه که شاگردان می آموزند وبا نتیجهً کار ( تدریس ) که شاگردان درآخیر درس انجام میدهند ، میباشد. همان طوریکه انسان ها از نظر جسمی ، اجتماعی واحساسات انکشاف مینمایند از نظر ذهنی نیز رشد کرده واستعداد های شان توسعه میابد . اکثراً دیده شده میشود که حتی کلان سالان هم انکشاف ذهنی درست ننموده اند ، دلیل آن اینست که معلومات حاصل کرده اما درک ننموده ودوباره استعمال نکرده . بناءً جهت رسیدن به اهداف آموزشی باید دسته بندی آن را مدنظر بگیریم . بلوم ( (Bloom دانشمند تعلیم وتربیه تسلسل وارتباط آموزشی رادریک مسئله قرار ذیل درجه بندی نموده است که بنام تقسیم بندی بلوم یاد میشود .
معلومات سطح پائین آموزش را تشکیل میدهد ، ما معلومات بیشتر کار داریم تا یک موضوع را بفهمیم وفهم بیشتر کار داریم تا آنرا استعمال نماییم ، وقتی برای شاگردان که موضوع را معلومات بدهیم زود فراموش می کنند ، بناءً شاگردان معلومات بیشتر کار دارند تا موضوع را فهمیده وآنرا استعمال نمایند که در اینجا آموزش از سطح پائین که معلومات است به سطح بلند آن میرود . تا زمانیکه شاگردان در مورد یک موضوع معلومات نگیرند آنرا فهمیده نمی توانند وتا زمانیکه آن را نفهمیده باشند بصورت درست استعمال ، تحلیل ، تجزیه ، ترکیب وبالآخره نتیجه گیری وارزیابی کرده نمی توانند. بناءً آموزش باید طوری عیار گردد که شاگردان بطرف فهمیدن ، اجرا کردن ونتیجه گرفتن سوق داده شوند ، یعنی سطح پائین آموزش بطرف سطح بلند تر آموزش یا ـآموزش پرکیفیت سوق داده شود.
خصوصیات اهداف آموزشی :
اهداف باید مشخص وواضح باشد که بکدام درس وموضوع ارتباط دارد.
اهداف باید قابل پیمایش باشد که کدام نکات را شاگردان بیاموزند وکدام نکات ضروری ومهم است.
اهداف باید قابل حصول باشد. معلم باید قبلاً سطح دانش شاگردان را بداند وبگوید که آیامیتوانیم این اهداف را از شاگردان حصول نماییم یا نه ؟
اهداف باید واقع بینانه باشد. یعنی ظرفیت شاگردان رادرنظرگرفته نه آنکه هدف به سطح بلند آموزشی طرح گرددکه شاگردان قدرت گرفتن آنرا نداشته باشد ویا اینکه شاگردان هیچ ضرورت به آن هدف را نداشته باشد.
اهداف نباید آنقدر وسیع باشد که گنجایش حصول آن در وقت معیینه نباشد ، یعنی هدف را معلم طوری بنویسد که در همان ساعت معیینه درسی حاصل گردد.
وقت ومدت آن مشخص باشد مانند: الی آخر ساعت درسی ،آخر هفته ……..شاگردان انجام گیرد ومعلم نقش رهنما را داشته باشد.
بناءً معلمین محترم در اثنای تعین اهداف نکات فوق را مدنظر داشته باشند.
انواع اهداف ازنگاه ماهیت :
۱ . اهداف مقدس : عبارت از اهدافی است که به اساس دین مبین اسلام استوار وموافق به معیارهای مثبت اجتماع بشری بوده ومقصد درآن خدمت به بشروحصول رضای خداوند (ج) باشد.