زن/ مرد ۱:۲
مرد و زن برابر (شاید کمی بیشتر در مردها)
سن
میانگین سن برای مردو زن : ۴۰
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱۰درصد پس از ۶۰ سالگی روی می دهد
اوج گیری مختص دوره نوجوانی
۵۰% قبل از ۴۰ سالگی
میانگین سن برای مرد و زن : ۳۰
نژاد
یکسان
یکسان
اجتماعی – فرهنگی
افزایش خطر با سابقه خانوادگی الکلیسم/ افسردگی / یتیم شدن قبل از ۱۳ سالگی
افزایش جزئی خطر در گروه های اجتماعی – اقتصادی پایین
افزایش خطر با سابقه خانوادگی مانی / بیماری دو قطبی در شهرو روستا یکسان ، در گروه های اجتماعی – اقتصادی بالا اندکی افزایش نشان می دهد.
سابقه خانوادگی
(قرائن قابلیت توارث برای اختلال دو قطبی بیشتر از افسردگی است)
تقریباً ۱۳-۱۰ درصد خطر برای بستگان درجه یک نرخ تطابق برای دوقلوهای یک تخمکی بالاتر از دو تخمکی است اما این نسبت تا حد نوع دو قطبی نیست
۲۰ تا ۲۵ درصد خطر برای بستگان درجه یک ۵۰ درصد بیماران دو قطبی پدر یا مادر مبتلا به اختلال خلقی دارند . کودکی که پدر یا مادر مبتلا به اختلال دو قطبی دارد، ۲۵ درصد در معرض خطر ابتلا به بیماری است کودکی که هم پدر و هم مادرش مبتلا به اختلال دو قطبی است ۵۰ تا ۷۵ درصد در معرض خطر ابتلا به بیماری است نرخ تطابق یک تخمکی برای اختلال دو قطبی : ۴۰ تا ۷۰ درصد، نرح تطابق دو تخمکی ۲۰ درصد.
۲-۱۱- کمال گرایی
کمال گرایی یک سازه تقریباً جدید روان شناختی است که اخیراً مورد علاقه و توجه برخی از روان شناسان قرار گرفته است، هر چند الگوی رفتاری کمال گرایی به عنوان یک عامل مثبت و سازگار توصیف شده است (هاماچک[۶۲] ، ۱۹۷۸) ، اما این سازه به عنوان سبک نوروتیک و منفی در رفتار مورد توجخ بوده است (فلت و همکاران، ۱۹۹۱) در دهه های اخیر روان شناسان بالینی بر اثرات بازدارنده کمال گرایی یا تفکر کمال گرایانه تأکید کرده اند . برای مثال کمال گرایی به عنوان علت های احتمال درد نابهنجاری در کودکان ، الکلیسم ، بی اشتهایی عصبی ، اختلالات پارانوئید ، افسردگی در کودکان و بزرگسالان ، ترس از بدشکلی بدن، اختلالات شخصیت تحریک پذیر ، الگوی رفتاری تیپ A ، زخم های معده ای – روده ای و غیره شناسایی شده است (پیچ[۶۳] ، ۱۹۸۴) .
کمال گرایی با پیامدهای منفی مختلفی مانند احساس شکست ، احساس گناه ، سرزنش خود، سستی، احساس شرم، کند کاری و عزت نفس پایین رابطه دارد (پیچ ، ۱۹۸۷) . پژوهشگران معتقدند که مشکلات سازگاری افراد کمال گرا ناشی از وجود ویژگی های نظیر داشتن معیارهای غیرواقع گرایانه و تلاش برای کسب این معیارها ، توجه انتخابی و تعمیم افراطی شکست ها ، ارزیابی سختگیرانه از خود و گرایش به تفکر همه یا هیچ می باشد (هویت و گنست[۶۴] ، ۱۹۹۰).
شناخت نقش آسیب زای کمال گرایی دست کم به یافته های فروید (۱۹۵۹ / ۱۹۲۶) باز می گردد ، اما بازشناسی این سازه شخصیتی مستلزم چند دهه فراموشی بود. تلاش های اخیر محققان به منظور تصریح ماهیت کمال گرایی ، مشخصه های آن و مکانیسم های تأثیرگذاری این سازه بر فرآیندهای روان شناختی بهنجار بسیار ارزشمند ، اما همچنان ابتدایی و نابسنده است (بشارت ، ۱۳۸۱) .
کمال گرایی به منزله تمایل پایدار فرد به وضع معیارهای کامل و دست نیافتنی و تلاش برای تحقق آنها (برنز[۶۵] ، ۱۹۸۰) که با خود ارزشیابی های انتقادی از عملکرد شخصی همراه می باشد (فروست ، مارتن ، لهارت و روزنبلت ، ۱۹۹۰) تعریف شده است. ابعاد کمال گرایی را نیز باید به این مولفه ها افزود ؛ ابعادی که بیانگر ماهیت چند گونه درون شخصی، بین شخصی و اجتماعی کمال گرایی می باشند (فروست و همکاران ، ۱۹۹۰ ؛ هویت و فلت ، a 1991 و b1991).
۲-۱۱-۱- ابعاد کمال گرایی
اخیراً دو مفهوم پردازی متفاوت از این سازه گسترش یافته است . هر دو دیدگاه ، کمال گرایی را چند بعدی می دانند .
فراست و همکاران (۱۹۹۰) پنج بعد و مؤلفه را که احتمالاً در کل کمال گرایی سهم دارند، معرفی کرده اند . اولین و مهمترین آنها در این مفهوم پردازی ، نگرانی افراطی از اشتباهات است، اما بایستی افرادی که کمال گرا هستند و موقعیت و شایستگی بالای دارند از آنهایی که معیارهای بالایی برای خود دارند ، متمایز کرد (فراست و همکاران ، ۱۹۹۰ ؛ هاماچک ، ۱۹۷۸) . دومین بعد شامل مجموعه معیارهای شخصی عملکرد است . اکثر نظریه پردازان این بعد را به عنوان ویژگی مرکزی کمال گرایی توصیف کرده اند ؛ چون کمال گرایان معیارهای بسیار بالایی دارند و غالباً نمی توانند به طور رضایت بخشی به آن دست یابند . سومین و چهارمین بعد، ادراک شخص از انتظارات والدین و انتقادات افراطی آنان است، که در این زمینه والدین به عنوان هسته اختلال توصیف شده اند (برنز ، هاماچک ، ۱۹۷۸ ، هالندر[۶۶] ، ۱۹۶۵) . پنجمین مولفه کمال گرایی ، گرایش به شک و تردید در مورد چگونگی عملکرد شخصی است . بعد ششم در نظریه کمال گرایی ، گرایش به منظم بودن و سازمان یافته بودن است که تا حدی از ابعاد دیگر مستقل ، ولی مرتبط است . این بعد نشان دهنده تأکید بر نظم یا ترکیباتی است که غالباً با کمال گرایی همراه هستند (هالندر ، ۱۹۶۵) .
براساس پژوهش های انجام شده در مورد دیدگاه فروست و همکاران (۱۹۹۰) «بعد اشکالات و انتقادات والدین» هر چند در کمال گرایی با اهمیت است، لیکن با آسیب شناسی روانی ارتباط نزدیکی ندارد. فروست و همکاران (۱۹۹۱) دریافتند که نمره های بالاتر از «بعد انتقادات والدین» در بین مادران با افزایش کمال گرایی دختران در ارتباط است. به علاوه ، نمره های «بعد انتظارات والدین» با بروز نشانه های آسیب شناسی روانی در دختران همبسته است (فروست و همکاران ، ۱۹۹۱) . بعد «سازماندهی» کمال گرایی نیز به صورت منفی با فراوانی سهل انگاری و مسامحه کاری در ارتباط است (فروست و همکاران ، ۱۹۹۱).
رویکرد دیگر برای تعریف و اندازه گیری کمال گرایی به وسیله هویت و فلت (۱۹۹۱ الف) پایه ریزی شد. آنها نشان دادند که کمال گرایی از سه بعد مجزا تشکیل شده است .
کمال گرایی خودمدار[۶۷]
کمال گرایی دیگر مدار [۶۸]
کمال گرایی جامعه مدار [۶۹]
۲-۱۱-۲-کمال گرایی خودمدار
یک مولفه انگیزشی است که شامل کوشش های فرد برای دستیابی به خویشتن کامل می باشد . در این بعد کمال گرایی افراد دارای انگیزه قوی برای کمال ، معیارهای بالای غیرواقعی ، کوشش اجباری و دارای تفکر همه یا هیچ در رابطه با نتایج ، به صورت موفقیت های تام و شکست های تام می باشند ، بر عیوب و شکست های گذشته خویش تمرکز می کنند و معیارهای شخصی غیرواقعی را در سرتا سر حوزه رفتاری خود تعمیم می دهند . این افراد به حد افراطی موشکاف و انتقاد گر هستند ، به طوری که نمی توانند عیوب و اشتباهات یا شکست های خود را در جنبه های مختلف زندگی بپذیرند.
۲-۱۱-۳- کمال گرایی دیگر مدار
بعد مهم دیگر کمال گرایی شامل عقاید و انتظارات در مورد قابلیت های دیگران است (هالندر ، ۱۹۶۵). کمال گرایی دیگر مدار یک بعد میان فردی است که شامل تمایل به داشتن معیارهای کمال گرایانه برای اشخاصی است که برای فرد اهمیت بسیاری دارند (فلت و همکاران ، ۱۹۹۱) . از این رو کمال گرایی ممکن است به روابط بین شخصی دشواری منتهی گردد. (فلت وهویت و بلانک استین ، ۱۹۹۸).
۲-۱۱-۴- کمال گرایی جامعه مدار
این بعد اشاره به انتظارات اغراق آمیز و غیرواقعی دارد که دیگران از شخص دارند گرچه برآوردن این انتظارات مشکل است ولی شخص باید به این استانداردها نائل آید تا مورد تأیید و پذیرش دیگران قرار گیرد (فروست و همکاران ، ۱۹۹۰ ؛ هویت و فلت ، ۱۹۹۱) . چون این معیارهای افراطی از طرف دیگران به عنوان معیارهای تحمیل شده خارجی تجربه می شوند ، این احساس در فرد به وجود می آید که غیرقابل کنترل هستند و منجر به احساس شکست ، اضطراب، خشم ، درماندگی و ناامیدی شده و با تفکرات خودکشی و افسردگی مرتبط می گردند (بلت ، ۱۹۹۵) . افراد دارای سطوح بالای کمال گرایی جامعه مدار در برخورد با معیارهای دیگران نگران می شوند ، آنها از ارزیابی منفی دیگران می ترسند و اهمیت بیشتری برای جلب توجه و تأیید دیگران قائل می شوند (هویت و فلت ، ۱۹۹۱).
در مجموع مؤلفه های معیارهای شخصی ، سازماندهی و کمال گرایی خودمدار و دیگر مدار ، خوشه ای از عوامل را تشکیل می دهند که بیشتر منعکس کننده جنبه های مثبت کمال گرایی هستند . این عوامل نشان دهنده جنبه سازشی انگیزشی شخص است که نمره افراد موفق در این عامل بیشتر است . تجارب شخصی موفقیت در تمام موارد نتیجه مهارت (سازماندهی) ؛ انتظارات زیاد از خود (بعد معیارهای شخصی و کمال گرایی خودمدار) و دیگران (کمال گرایی دیگرمدار) است. اما کمال گرایی جامعه مدار خوشهی عاملی را تشکیل می دهند که منعکس کننده جنبه های منفی کمال گرایی است . ابعاد تشکیل دهنده این عامل منعکس کننده نگرانی شخصی در مورد اشتباهات و شکست و نگرانی در مورد انتقاد یا ارزیابی اشخاص دیگر است. این عامل از تمایز هاماچک (۱۹۷۸) بین کمال گرایی روان نژندی و بهنجار حمایت می کند.
در نهایت، پژوهش ها نشان داده اند که ابعاد کمال گرایی فروست و همکاران (۱۹۹۰) با ابعاد کمال گرایی هویت و فلت (۱۹۹۱) ارتباط بسیار نزدیکی دارند (نجاریان و خدا رحیمی ، ۱۳۷۶) .