ماده ۱ـ تعاریف
۱-۱- فعالیت: منظور از فعالیت یک سلسله عملیات و خدمات مشخصی است که برای تحقق بخشیدن به هدفهای سالانه برنامه طی یک سال اجرا شده، کمیتپذیر بوده و منابع مورد نیاز آن از محل اعتبارات هزینه تأمین میشود
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نظیر: تعلیم و تربیت دانشآموز (نفر)، صدور شناسنامه (جلد)، نگهداری راه ها، راهآهن و بنادر (کیلومتر)، انجام امور اداری و مالی (واحد)
۱-۲- قیمت تمام شده: به هزینههایی اطلاق میشود که برای انجام هر واحد فعالیت و یا مجموعهای از فعالیت های مشابه صرف میشود.
۱-۳- احصاء: احصاء یعنی شناسایی فعالیت ها
۱-۴- دستگاه اجرایی: کلیه دستگاههای موضوع بند(۱۱) ماده (۱) قانون برنامه و بودجه و ماده ۱۶۰ قانون برنامه چهارم توسعه که به نحوی از بودجه عمومی منتفع میشوند و همچنین مستلزم ذکر یا تصریح نام هستند.
۱-۵- برنامه توسعه: در این دستورالعمل منظور از برنامه توسعه، برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.
۱-۶- اعطاء اختیارات طرفین: منظور این است که دستگاه اجرایی طبق قوانین و مقررات مربوط مجاز به اعطای اختیارات لازم به واحد مجری بوده و واحد مجری بتواند از اختیارات اعطاء شده به نحو مطلوب در جهت اجرای مؤثر تصویبنامههای قیمت تمام شده استفاده نماید.
۱-۷- جابجایی فصول: در این دستورالعمل منظور از جابجایی فصول، جابجایی فصول و برنامههای اعتبارات هزینهای است. اعتباراتی که بر اساس قیمت تمام شده در چهارچوب بودجه سنواتی در اختیار واحدها قرار میگیرد، کمک تلقی شده و پس از پرداخت به هزینه قطعی گرفته میشود.
۱-۸- مابه التفاوت قبلی: در این دستورالعمل منظور از مابهالتفاوت قبلی، تفاضل بین قیمت تمام شده مورد توافق در موافقتنامه مبادله شده با مدیر واحد مجری (اعتبارات مصوب) و هزینههای قطعی فعالیت یا خدمت در همان سال.
۱-۹- حساب واحد مجری: حسابی است که برای واحدهای مجری که دارای استقلال مدیریتی، اداری و مالی افتتاح گردیده و به این وسیله انجام کلیه امورات دخل و خرج و عملیات حسابداری با دستور مدیر واحد مجری انجام میگیرد.
ضمناً این حساب دو امضایی خواهد بود که نفر اول مدیر واحد مجری و نفر دوم با پیشنهاد مدیر واحد مجری و تأیید ذیحساب میباشد.
۱-۱۰- واحد مجری: دایره، اداره، اداره کل و … دستگاه اجرایی، که تمام فعالیتها و خدمات آن به روش قیمت تمام شده انجام میگیرد.
۱-۱۱- واحد ناظر: طرف توافق با واحد مجری است که حق نظارت بر امور احاله شده به مدیریت واحد مجری را دارد.
۱-۱۲- هزینه: عبارت است پرداختهایی که به طور قطعی به ذینفع در قبال تعهد، تحت عنوان کمک یا عناوین مشابه با رعایت قوانین و مقررات مربوط صورت میگیرد.
۱-۱۳- دوره مالی: دورهای است که با اجرای توافقنامه شروع و با خاتمه مدت آن، پایان میپذیرد.
ماده ۲ـ احصاء فعالیتها و خدمات:
الف _ دستگاه های اجرایی موظفند در طول سالهای برنامه چهارم توسعه، سالانه حداقل بیست درصد (۲۰%) از فعالیتها و خدمات خود را با توجه به موارد ذیل احصاء نموده و به روش قیمت تمام شده انجام دهند؛ به نحوی که تا پایان برنامه آن دسته از فعالیتها و خدماتی که قابلیت تعیین قیمت تمام شده را دارند به روش مزبور انجام گیرند.
-
- سال اول و دوم برنامه چهارم توسعه، اولویت با فعالیتها و خدمات کمیپذیر، رو به مردم و کلیدی است که در طول دو سال اول برنامه در محاسبه قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات هزینههای بالاسری و غیر مستقیم عمل نمیشود.
-
- سال سوم برنامه چهارم توسعه، هزینههای بالاسری و غیر مستقیم در محاسبات حداقل برای کار واحد مجری عمل شود.
-
- سال چهارم و پنجم برنامه چهارم توسعه، هزینههای بالاسری و غیر مستقیم برای هر کدام از فعالیتها و خدمات محاسبه شود.
تبصره ۱: سال اول و دوم برنامه چهارم توسعه ضمن در نظر گرفتن بند ۱ این ماده، وظایف اصلی دستگاههای اجرایی بایستی مبنای اساسی اولویتبندی فعالیتها و خدمات باشد.
مثال: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – فعالیتها و خدمات (واحدهای) بهداشتی و درمانی،
وزارت آموزش و پرورش – فعالیتها و خدمات آموزشی و پرورشی (مدارس، کانونهای تربیتی-فرهنگی)
تبصره ۲: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است هر ساله درصدهای مذکور در این دستورالعمل را در بخشنامه بودجه و ضوابط اجرایی آن منظور نموده و ساز و کار اجرایی آن را در مبادله موافقتنامه و یا از طریق سایر ابزارهای قانونی فراهم نماید.
تبصره۳: درصدهای یاد شده در بندهای مذکور حجم فعالیت ها و خدمات را بیان میکند و صرفاً اعتبار یا هزینههای مورد عمل و یا مورد نظر نمیباشد.
ب ـ تأیید فعالیتها و خدمات احصاء شده پس از دستیابی دستگاه های ستادی و استانی به اصول کلی و مورد توافق برای مبادله موافقتنامه ، در سطح ستادی (ملی) به عهده سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و در سطح استان به عهده سازمان مدیریت و برنامهریزی استان است.
تبصره : آخرین مهلت اعلام توافق (برش استانی ) بین دستگاه های اجرایی ملی و استانی حسب مورد درخصوص فعالیتها و خدمات قابل ارائه به روش قیمت تمام شده به منظور تأیید برای سال بعد، بایستی تا پایان بهمنماه سال قبل به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و یا استان اعلام گردد.
ج_ ضروری است انجام فعالیتها و ارائه خدمات در قالب توافقنامهای که بین دستگاه اجرایی و واحد مجری منعقد میشود صورت گیرد.
ماده ۳ـ نحوه و روش محاسبه قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات بایستی در سطح ملی به تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و در سطح استان به تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی استان برسد.
ماده ۴ـ مدیر واحد مجری حداکثر میتواند ۲۰% از نیروی انسانی واحد خود را که مورد نیاز نمیباشد به عنوان مازاد در اختیار دستگاه مادر قرار دهد.
تبصره ۱: تعداد نیروی انسانی مور نیاز برای انجام فعالیت مشخص شده بر اساس تعداد پستهای سازمانی اشغال شده میباشد و کاهش بیست درصدی نیروها نیز از میان نیروهای یاد شده صورت میگیرد.
تبصره ۲: نیروهای مازاد واحد مجری که از طرف دستگاه مربوط نیز غیر کارآمد تشخیص داده میشود طبق مقررات نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود.
ماده ۵ - دستگاههای اجرایی، قبل از بکارگیری نیروهای مازاد واحدهای مجری قیمت تمام شده در سایر واحدها مجاز به استخدام نیروهای انسانی جدید اعم از رسمی و پیمانی نمیباشند.
ماده ۶- مبنای محاسبه قیمت تمام شده، احکام قانونی و موارد ذیل میباشد:
الف) سال اول و دوم برنامه توسعه
الف- ۱- هزینههای پرسنلی (حقوق و دستمزد مستقیم):
۱_۱_ محاسبه حقوق و مزایای قابل پرداخت پرسنلی که بطور مستقیم در انجام یک فعالیت و ارائه یک خدمت و یا انجام مجموعه فعالیت ها و خدمات یک واحد شرکت دارند.
۱_۲_ پس از امضای توافقنامه، مدیر واحد مجری نمیتواند نیرو یا نیروهای توافق شده را اخراج یا در اختیار دستگاه قرار دهد (نمیتواند نیرویی را مازاد اعلام نماید) مگر در صورت بروز تخلف، که بر اساس مقررات مربوط با آنها رفتار خواهد شد.
۱_۳_ در صورتیکه نیروی انسانی واحد مجری به دلایلی از جمله مریضی، فوت، بازخریدی، اخراج و … از واحد مجری منفک شوند مدیر واحد مجری میتواند به ازای نیروهای یاد شده از طریق دستگاه ذیربط فرد جایگزین درخواست نموده و به کار گیرد.
۱_۴_ مدیر واحد مجری میتواند به ازای نیروی انسانی که مازاد اعلام میشود، به منظور ارائه خدمات با کیفیت تعهد شده نسبت به خرید خدمت فعالیت یا خدمات به روشهای پیشبینی شده در ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آییننامه اجرایی موضوع تصویبنامه شماره ۳۱۴۲۶/ت۲۶۹۷۷ه مورخ ۱/۷/۱۳۸۱ هیئت محترم وزیران اقدام نماید مشروط بر اینکه هیچگونه تعهد استخدامی یا تعهدات قانونی دیگر با پرسنل ذیربط ایجاد نگردد.
۱_۵_ مدیر واحد مجری نیز جزء کارکنان واحد مجری محسوب شده و مشمول تعداد نیروی انسانی مورد نیاز واحد میشود.
۱_۶_ مبنای محاسبه در پرداختها، حقوق و مزایای قانونی سال اجرای قیمت تمام شده در توافقنامه میباشد.
۱_۷_ آن تعداد نیروی انسانی که پس از محاسبه قیمت تمام شده و تنظیم توافقنامه بر اساس درخواست مستخدم بازنشسته، بازخرید و انتقال یابند، اعتبار مربوط به حقوق و مزایای آن افراد برای واحد مجری جهت جبران میزان ارائه خدمات و تأمین نیاز از طریق خرید خدمت یا جبران خدمات افراد موجود در اختیار واحد مذکور باقی خواهد ماند.
۱_۸_ کلیه افزایشهای احتمالی قانونی برای کارکنان واحد مجری در توافقنامه پیشبینی شود و این افزایشها درخصوص آییننامه و دستورالعمل اجرایی قیمت تمام شده نیز تسری پیدا میکند.
الف ـ۲ـ هزینههای مصرفی (مواد مستقیم):
۱) میزان هزینه ملزومات مصرفی، لوازم اداری، آب، برق، سوخت و … که برای انجام یک فعالیت یا واحدی که در آنجا فعالیتهای متعددی انجام میگیرد تعیین میشود.
تبصره: میزان هزینه مصرفی حداکثر به میزان هزینه انجامشده در سال قبل به اضافه نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.