عنوان پژوهش
فرضیه
نتایج
بوشرا و همکاران (۲۰۱۱)
اثر رهبری تحول گرا روی رضایت شغلی کارکنان و تعهد سازمانی در بخش بانکی لاهور (پاکستان)
رابطه مدیریت تحول گرا و رضایت شغلی
رهبری تحول گرا رابطه مثبت با رضایت شغلی و تعهد سازمانی دارد.
هانایشا و همکاران[۱۳] (۲۰۱۲)
رهبری تحولگرا و رضایت شغلی
رابطه مدیریت تحول گرا و رضایت شغلی
نتایج نشان میدهد که انگیزش فکری و ملاحظات فردی با رضایت شغلی رابطه دارد. انگیزش فکری رابطه مثبت و ملاحظات فردی رابطه منفی دارد.
لونگ و همکاران[۱۴] (۲۰۱۴)
اثر سبک رهبری تحول گرا روی رضایت شغلی
رابطه مدیریت تحول گرا و رضایت شغلی
نتایج نشان میدهد که تنها ملاحظات فردی رابطه معنادار با رضایت شغلی دارد.
۲-۴ مدل مفهومی
با توجه به مطالب گفته شده مدل مفهومی پزوهش به صورت زیر می باشد.
رضایت کارکنان
مدیریت تحول گرا
شکل ۲-۱: مدل مفهومی پژوهش
۲-۵ فرضیات پژوهش
در این پژوهش فرضیات زیر مورد آزمون قرار می گیرد:
فرضیه اصلی:
بین مدیریت تحول گرا و رضایت کارکنان اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه رابطه وجود دارد.
فرضیه های فرعی:
۱-بین مدیریت کاریزماتیک و رضایت کارکنان اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه رابطه وجود دارد.
۲-بین ایجاد انگیزه فکری و رضایت کارکنان اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه رابطه وجود دارد.
۳-بین ملاحظات فردی مدیر و رضایت کارکنان اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه رابطه وجود دارد.
فصل سوم
“روش پژوهش”
۳-۱مقدمه
روشهای پژوهش، در واقع ابزارهای دستیابی به واقعیت به شمار می روند. روشهای پژوهش متعددند و هر روشی تا اندازه ای به کشف قوانین علمی کمک می کند. در هر پژوهش پژوهشگر تلاش می کند تا مناسب ترین روش را انتخاب کند، و آن روشی است که دقیق تر از روشهای دیگر قوانین واقعیات را کشف کند. بنابراین شناخت واقعیتهای موجود و پی بردن به روابط میان آنها مستلزم انتخاب روش پژوهشی مناسب است. شناخت روشهای پژوهش و آگاهی از دقایق آنها در علوم اجتماعی و رفتاری از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا این علوم بیش از هر علم دیگری در فراز و نشیب روشهای غیر علمی سرگردان بوده اند ( دلاور،۱۳۸۷).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
دراین فصل روش شناسی پژوهش با ملاحظه روش پژوهش، ابزارگردآوری داده ها، تحلیل عاملی، تحلیل روایی و اعتبار، شیوه نمونه گیری ، روشهای تحلیل آماری با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری مورد توجه قرار گرفته است .
۳-۲روش پژوهش
محقق پس از تعیین و تنظیم موضوع باید در فکر انتخاب «روش» پژوهش باشد. مراد از انتخاب روش پژوهش این است که مشخص کنیم، چه روش پژوهشی برای موضوع خاص لازم است. انتخاب روش انجام پژوهش بستگی به هدف ما، نوع کاوش محقق برای دست یافتن به هدف ما، ماهیت موضوع مورد پژوهش و امکانات اجرائی آن دارد. بنابراین هنگامی که میتوان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع مورد پژوهش، هدف ما و نیز وسعت دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر هدف از انتخاب روش پژوهش آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی اتخاذ کند تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر، سریعتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسش یا پرسشها و مساله تحقیقی مورد نظر کمک کند. پایه هر علمی روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود. ممکن است از «روش پژوهش » معانی متمایزی استنباط شود، در اینجا منظور از روش پژوهش یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مساله است.
پژوهش حاضر که به دنبال بررسی رابطه بین مدیریت تحول گرا و رضایت کارکنان در اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه میباشد از نظر روش جزءپژوهشات توصیفی از نوع همبستگی است. در روش همبستگی رابطه بین دو یا چند جفت متغیر و یا رابطه میان دو یا چند دسته از داده ها سنجیده می شود که درجه این رابطه را میتوان به وسیله ضریب همبستگی اندازه گیری و مورد سنجش قرار داد. از لحاظ هدف نیز جزء پزوهش های کاربردی میباشد. هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان به پژوهش می پردازیم، آن را پزوهش کاربردی مینامیم.
مبانی نظری این پژوهش از منابع کتابخانه ای جمع آوری شده و همچنین داده های لازم برای آزمون فرضیات از طریق پرسشنامه میدانی بدست آمده است. لذا بر اساس مکان از نوع پژوهش های میدانی است.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده های اطلاق می شود که محقق می تواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد. جامعه آماری عبارتست از مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی که نتایج پژوهش به آن ها انتقال داده می شود (دلاور، ۱۳۸۷). یا به عبارت دیگر، جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد، بازرگان و حجازی،۱۳۸۴). جامعه آماری بر اساس تعداد اعضای تشکیل دهنده به دو دسته تقسم می شود: جامعه آماری محدود و جامعه آماری نامحدود. منظور از جامعه آماری محدود جامعهای است که میتوان اعضا یا عناصر تشکیل دهنده آن را مشخص کرد. جامعه آماری نامحدود جامعهای است که تعداد اعضا یا عناصر تشکیل دهنده آن مشخص نیست. از آنجایی که جامعه آماری پژوهش مورد نظر شامل کلیه کارکنان اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه در سال ۱۳۹۳ می باشند که این تعداد در حدود ۴۰ نفر می باشند در نتیجه جامعه آماری مذکور به صورت محدود میسباشد.
۳-۴تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری:
پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله، یکی از تصمیمیات مهمی که در پیش روی هر پژوهشگری قرار دارد انتخاب نمونه است، نمونه ای که باید نماینده جامعهای باشد که پژوهشگر قصد تعمیم یافتههای پژوهش خود به آن جامعه را دارد. اگر محقق پژوهش خود را بر تمامی افراد جامعه اجرا کند روش او سرشماری خواهد بود یعنی محقق باید تمامی افراد جامعه را تک تک مورد بررسی و آزمون قرار دهد. اما چون اکثر پژوهشگران توان و زمان اجرای پژوهش بر کل جامعه را ندارند به همین دلیل پژوهش خود را محدود به نمونه کوچکی می سازند.