بدبینی به ادعاهای زیست محیطی عبارت است از عکس العمل مصرف کننده به تبلیغات زیست محیطی و ادعاهای مطرح شده توسط شرکتها در سطح تبلیغات، بسته بندی و یا برچسب گذاریشان. یکی از دلایل عدم اعتماد مصرف کننده به تبلیغات و ادعاهای زیست محیطی میتواند بدبینی به کل تبلیغات باشد (دی پاکو و همکاران، ۲۰۱۰، صص ۴۳۶-۴۲۹). این بدبینی می تواند بهره وری بازارهای مربوط به کالاهای سبز را کاهش دهد. گویه های سی و هفتم تا سی و نهم پرسشنامه این تحقیق به بررسی این مولفه می پردازد.
-
-
-
- مدل مفهومی تحقیق
-
-
متغیر به ویژگی، صفت یا عاملی اطلاق می شود که بین افراد جامعه مشترک بوده، می تواند مقادیر کمی و کیفی متفاوتی داشته باشد. متغیرها انواع گوناگون دارند و بر اساس مبانی مختلف تقسیم بندی میگردند. متغیرها بر اساس رابطه به سه گروه متغیرهای مستقل، متغیرهای وابسته یا تابع و متغیرهای میانجی یا واسطه تقسیم میشوند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵، ص۴۲).
متغیر مستقل: متغیرهای مستقل نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تأثیر میگذارند، منشأ بروز پدیده ها میشوند و معمولاً تشخیص تأثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می شود. متغیرهای تابع یا وابسته تابع تغییرات متغیر مستقل هستند، یا در واقع معلول آنها به شمار میآیند (حافظ نیا،۱۳۸۲، ص ۸۳). در این تحقیق متغیر مستقل را متغیرهای جمعیت شناختی، سن؛ جنس؛ سطح تحصیلات؛ میزان درآمد و شغل تشکیل میدهد.
متغیر وابسته: متغیری است که هدف تحقیق تشریح یا پیش بینی تغیر پذیری در آن است، به عبارت دیگر، متغیر اصلی یک متغیر اصلی است که به صورت یک مساله حیاتی برای تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد (خاکی، ۱۳۸۶، ص ۷۵). در این تحقیق متغیر وابسته، تمایل به خرید کالای سبز میباشد که خود متشکل از نه مولفه اصلی، رفتار خرید دوستدار محیط زیست؛ فعالیتهای زیست-محیطی؛ دانش زیست محیطی؛ نگرانیهای زیست-محیطی؛ توجه به بازیافت؛ باور مشتری به اثربخشی؛ حفاظت از منابع طبیعی؛ عوامل اقتصادی و بدبینی نسبت به ادعاهای زیست-محیطی میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل ۱- ۱٫ مدل مفهومی تحقیق
-
-
-
قلمرو تحقیق
-
- قلمرو موضوعی
-
-
-
قلمرو موضوعی این تحقیق به طور اعم بازاریابی سبز و به طور اخص بخش بندی مصرف کنندگان بازار هدف ایران (شهر تهران) بر اساس گرایشات زیست محیطی آنان میباشد.
-
-
-
-
-
- قلمرو زمانی تحقیق
-
-
-
-
انجام مطالعات اولیه و جمع آوری مطالب مربوط به این تحقیق از تیر ماه ۱۳۸۹ آغاز و توزیع پرسشنامه و تحلیل داده ها بهار ۱۳۹۰ انجام شد.
-
-
-
-
-
- قلمرو مکانی تحقیق
-
-
-
-
این پژوهش از نظر مکانی در سطح شهر تهران انجام پذیرفته است.
فصل دوم
« مبانی نظری
و