رفتار فرانقش
عملکرد سازمانی
مشاغل کلیدی
شکل (۲-۳): مدل مدیریت استعداد استراتژیک کالینز و ملاهی
۲-۹-۵) مدل رضائیان و سلطانی
رضائیان و سلطانی (۱۳۸۸) یک مدل ابتکاری و بومی متناسب با صنعت نفت درزمینهی مدیریت استعداد ارائه نمودند. این مدل نوعی مدل سیستمی است که چهار بعد اصلی دارد: عوامل زمینهای، مدیریت استعداد، نتایج سازمانی و عوامل تأثیرگذار. عوامل زمینهای ارائهشده در این مدل بیانگر عوامل پایهگذار مدیریت استعداد در سازمان میباشد؛ یعنی اجرا و پیادهسازی مدیریت استعداد در سازمان نیازمند این ورودیها میباشد. فرایند این سیستم از زیرسیستم بسیار مهم یعنی مدیریت استعدادها تشکیل میشود. به عبارتی سازمانهای امروزی باید از طریق مدیریت استعداد که بهعنوان یک پردازشگر عمل میکند به جذب و نگهداری افراد مستعد در سازمانهای خود بپردازند. بخش سوم این فرایند، خروجی سیستم است که شامل بهبود عملکرد فردی (مانند رشد فردی برای پذیرش نقشهای بالاتر، توسعهی افراد، رضایتمندی افراد بااستعداد و افزایش ارزشافزودهی فرد) میباشد که منجر به بهبود عملکرد سازمانی (مانند جذب افراد مستعد، کسب مزیت رقابتی برای سازمانها، رضایتمندی ذینفعان و همگام شدن با تغییرات جهانی و افزایش بهرهوری سازمان) میشود. بعد چهارم این مدل به عوامل تأثیرگذار بر این فرایند پرداخته و به دو بخش عوامل بیرونی و درونی تقسیمشده که در شکل زیر نشان دادهشده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱-تعریف توافق شده سازمانی بر روی استعداد و مدیریت استعداد
۲-داشتن زبان مشترک بر روی فعالیت های TM
۳-داشتن نگرش استراتژیک به TM
۴-حمایت از TM توسط سطوح بالای سازمان
۵-توسعهی فعالیتهای TM همراه با دیگر اصول و عملکردهای HR
۶-درگیر کردن فعالانه کارشناسان HR
۷-بیان مأموریتها و نگرشهای سازمانی مبتنی بر استعداد
۸-بیان مفهوم سازمان مبتنی بر استعداد
۹-تعیپن سطوح مورد نیاز از قابلیتها برای دستیابی به اهداف
۱۰-بررسی نیازهای استعدادی سازمان در بلند مدت و میان مدت
عوامل درونی
۱-همکاری و مشارکت مدیران ارشد
۲-همراستایی مدیریت استعداد با اهداف استراتژیک سازمانی
۳-تعریفات متنوع از مدیریت استعداد
عوامل بیرونی
۱-اقتصاد (عرضه و تقاضای منابع انسانی)
۲-ادغام سازمانها
۳-برنامههای توسعهی جهانی (تنوع فرهنگی، شغل های متنوع بین المللی)
عملکرد سازمانی
۱-کسب مزیت رقابتی
۲-همگام شدن با تغییرات جهانی
۳-افزایش رضایت ذینفعان
۴-افزایش بهرهوری
عملکرد فردی
۱-رشد فردی برای پذیرش نقش بالاتر و متنوعتر
۲-توسعهی افراد
۳-رضایتمندی افراد مستعد
۴-افزایش ارزش افزوده
۱-رقابت بر پایهی پرداخت
۲-تعادل میان کار و زندگی
۳-کار چالشی
۴-شهرت سازمان به داشتن کارفرمای خوب
۱-آزمون روانشناختی
۲-مصاحبهی رفتاری
۳-سنجش شخصیت
۴-آزمون دانش شغلی
جذب استعدادها
انتخاب استعدادها
بکارگیری
نگهداری استعدادها
توسعه استعدادها