۹۱,۵۱۹,۲۸۹
۳۱,۰۳۴,۹۰۰
۳۳.۹ %
۱.۳ %
۲۰
۸۳,۶۸۸,۱۶۴
۲۹,۸۰۹,۷۲۴
۳۵.۶ %
۱.۲ %
TOP 20 Countries
۴,۶۶۴,۴۸۶,۸۷۳
۱,۷۷۶,۳۵۵,۰۲۸
۳۸.۱ %
۷۳.۸ %
Rest of the World
۲,۳۵۳,۳۶۰,۰۴۹
۶۲۹,۱۶۳,۳۴۸
۲۶.۷ %
۲۶.۲ %
۷,۰۱۷,۸۴۶,۹۲۲
۲,۴۰۵,۵۱۸,۳۷۶
۳۴.۳ %
۱۰۰.۰ %
منبع: internetworldstats.com
۴-۲-۵ نارساییهای اینترنت
تمامی موارد بالا، مزایا و پتانسیلهای ارائه شده توسط اینترنت میباشند. لیکن سوال کلیدی این است که تا چه حدی این پتانسیلها در حقیقت عملی میگردند. لذا در اینجا به بعضی از این موارد و ارزیابی سیستماتیک و اثرات آنها اشاره می شود.
۱ - مسئله اول دسترسی است. تعیین تعداد دقیق کاربران اینترنت کار مشکلی است. بر مبنای آخرین آمار ارائه شده در سایت اینترنت ورد استیتز، در ژوئن سال ۲۰۱۳، بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون کاربر به اینترنت متصل میباشند. این عدد در مقایسه با یک تحقیق که در ۱۸ ماه قبل از آن انجام شده بود، دو برابر شده بود. این نرخ رشد بسیار خارقالعاده است لیکن برخی دیگر از برآوردها میگویند که تعداد دسترسی به اینترنت اغراقآمیز بیان شده است. در بسیاری از کشورها این عدد بخش کوچکی از جمعیت آنها را تشکیل میدهد. در کشورهایی که به عنوان دارنده بیشترین کاربران اینترنتی (نسبت به جمعیت) شناخته میشوند، همانند ایالات متحده، در حدود ۷۸ درصد از جمعیت در آن کشور از اینترنت استفاده مینمایند. در حالیکه در برخی از کشورها، این رقم درصد بسیار کوچکی از جمعیت تشکیل میدهد.
۲ - مسئله دیگر در رابطه با ویژگی کاربران میباشد. نتایج بسیاری از تحقیقها نشان می دهند که کاربران همیشگی اینترنت، تحصیلکرده دانشگاه (و یا مشغول به کار در دانشگاه) با سطح درآمدی بیش از متوسط میباشند. این امر صحهای بر طبقه بندی کستلز در رابطه با کاربران اینترنتی است که آن ها را به نام نابغه کلان شهرها میشناسد و این تعریف بسیار دقیق است. وی میگوید این دامنه، بخش تحصیلکرده در جوامع را با بالاترین سطح درآمد را در بر میگیرد. (مکلاف، ۲۰۰۲، ص ۱۱۳) «جنسل»[۳۰۲]و همکارانش نیز معتقدند میلیونها نفر در جهان هنوز درک درستی از کامپیوتر و شبکه اینترنت ندارند، لذا اینترنت تضمینکننده گفتمان عقلانی و محیط با ثبات دموکراتیک نیست و فقط تصویری از یک عرصه باز و آزاد تا قلمرو عمومی جدید است. اینترنت بیشتر در اختیار نخبگان و طبقه خاصی قرار دارد و بیشتر نیز محرومکننده است و زیاد با قلمرو عمومی قرون ۱۷ و ۱۸ بورژوازی متفاوت نیست. حتی اگر دستیابی به آن برای همگان نیز برابر باشد، مسایل دیگری مطرح است. اغلب اطلاعات در اینترنت، جهتدار و منافعمحور است و لزوما مردمسالار نیست و بسیاری از اطلاعات موجود در سایتها مبنای قومی، نژادی، فرهنگی و ملی دارند. (وحیدی، ۱۳۹۱، ص ۵۷)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
برای برخی از طرفداران اینترنت، موارد بالا، کاملا قابل قبول و قابل تصور هستند. از نظر این دسته از افراد، مانع غیرقابل عبوری برای گسترش تکنولوژی وجود ندارد. آنها به سادگی اثبات می کنند افرادی که جدیدترین تکنولوژیها را در حوزه های مختلف دیگر به کار میگیرند، معمولاً از میان اقشار بالاتر جوامع میباشند. آنها میگویند که تکنولوژی در میان جوامع و ملل به همان گونه ای انتشار مییابد که تلویزیون و رادیو در قرن بیستم منتشر شدند. با وجود آن که انتقادات ممکن است این امر را مسیر دقیقی برای تکنولوژیهای قدیمی بدانند موانع بسیاری برای تطابق این تکنولوژی جدید در سراسر جهان وجود دارد. (مکلاف، ۲۰۰۲، ص ۱۱۴)
۳ - تکنولوژی اینترنت نسبتاً ارزان است لیکن دارای هزینه های پنهان و ناپنهان میباشد. این هزینهها شامل هزینه های تعمیرات و نگهداری منظم است، تجریه کاربران نشان میدهد که با خرابی سختافزاری مواجه شده و نیازمند به روزآوری سختافزاری پیوسته به واسطه تولیدکنندگان آنها میباشند و این کار نیازمند سختافزارهای گرانتر و قدرتمندتر کامپیوتری میباشد. همچنین میزان اطلاعاتی که یک کاربر می بایست آنها را جستجو نماید تا به آن دسته از اطلاعات مورد نظر خود برسد بسیار زیاد است و ممکن است انگیزه کابران غیردائمی اینترنت را از بین ببرد. «وینستون»[۳۰۳] پوچی و درهم برهمی بیشتر اطلاعاتی که موتورهای جستجو ارائه میدهد، مورد سوال قرار داده است. همچنین سرعت پایین اتصال می تواند عامل برای از بین بردن انگیزه باشد. وی با اغراق میگوید اگر چنانچه شانسی برای دسترسی منطقی به اطلاعات بخواهد وجود داشته باشد، ایالت کالیفرنیا باید به خواب رود! این قبیل هزینه طبیعی سقفی برای رشد اجتماعی این نوع تکنولوژی ایجاد نموده است. (همان، ص ۱۱۴)
۴ - زبان کاری اینترنت انگلیسی است. همراه شدن این موضوع با توزیع کامپیوترها تاییدکننده این امر است که اغلب مناظرات بر روی اینترنت در رابطه با سیاست، ایالات متحده میباشند و شیلدز میگوید که نقطه نظرات غیرآمریکایی معمولاً غیرعادی تلقی میگردند. مانع سوم که مربوط به تفاوتهای جنیستی می باشد، نوعی پدیده شعلهوری است. این موضوع به سطح توهینهای و حمله به افراد است که ماهیت گروه های مباحثه اینترنت میباشد. این امور به واسطه فقدان هر گونه کنترل در رابطه با دسترسی و مشکلات فراروی توسعه و تقویت استانداردهای مربوط به حسن نیت یا آن چیزی که به آن آداب شبکه ای اطلاق میگردد، تسهیل میگردد. ساکاس میگوید که این امر مردم را در حضور در بسیاری از این گروه ها بیانگیزه مینماید. (همان، ص ۱۱۴)
۵ - «انباشتگی بیش از حد و بارش سیل اطلاعات» از جمله جنبه های منفی اینترنت به شمار میرود که اگر سطوح بالایی از هوشمندی، توجه و وقت، صرف پالایش و انتخاب اطلاعات نشود، اثرات مخرب اطلاعات بیش از حد و بررسی نشده، اثرات منفی خودش را بر جای می گذارد. برخی از منتقدین دیگر، نقش شبکه اینترنت و رسانههای جدید را در ایجاد شهروندان آگاه رد کرده اند. از دید آنها تنها دستیابی به اطلاعات گسترده مهم نیست، بلکه توانایی و مهارت های لازم برای ارزیابی اطلاعات نیز مهم است که بسیاری از مردم فاقد آن هستند، در نتیجه صرف دستیابی به اطلاعات، منجر به ایجاد شهروندان آگاه و فعال نمی شود. (پاپاچاریسی، ۲۰۰۲، ص۲۷)
۶ - مکلاف عقیده دارد سطوح ادبیات تکنولوژیکی در ایالات متحده (و احتمالاً در دیگر کشورهایی از این قبیل) بسیار پایین است و این موضوع انگیزه را برای دسترسی و استفاده کم مینماید. استفاده از تکنولوژی، نیازمند سطوح بالایی از قابلیتهای زبانی، رواننویسی و پردازش کلمات دارد و این موارد به سطح مشخصی از موفقیتهای تحصیلی بستگی دارد. علاوه بر آن، افراد با سطح بالایی از تحصیلات، نسبت به افراد با سطح پایینی از تحصیلات، بیشتر از کامپیوتر در رابطه با کار مستقیم و در محل کار خود استفاده مینمایند. سرمایه های تحصیلی و اشتغالی از نظر «استابز»[۳۰۴] به سرمایه فرهنگی کامپیوتر تبدیل میگردد، وی میگوید جنبه انحصاری این سرمایه از دیگر اشکال سرمایه های فرهنگی کمتر نیست. (مکلاف، ۲۰۰۲، ص ۱۱۵)
۷ - برخی مدعی هستند فضای مجازی به عنوان فضای پساصنعتی، عمدتا شامل فضا برای فعالیتهای مصرفمحور است؛ لذا کارکردهای اینترنت و رسانههای جدید شبیه نیروهایی مثل رادیو و تلویزیون است که در ابتدا خوشبختی زیادی در مورد توانایی آن دو، جهت توسعه دموکراسی و تقویت قلمرو عمومی به وجود آمده بود، اما هر دو سرانجام تحتتاثیر نیروهای سرمایهداری در خدمت فرهنگ سرمایهداری قرار گرفتند. لذا رسانههای جدید نیز در نهایت جذب توسعه فرهنگ تجاری خواهند شد و ماهیت آگاهی بخشی خود را از دست داده و توسعه تجارت و خرید الکترونیکی و کالایی شدن، ظرفیت بالقوه مستقل و دموکراتیک آنها را تضعیف مینماید. . (پاپاچاریسی، ۲۰۰۲، ص ۲۸)
۴-۳ رسانههای نوین
به مجموعه رسانههایی اطلاق میگردد که با بهره گرفتن از تکنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی از جمله ارتباطات راه دور (ماهواره)، فیبرهای نوری، ارتباطات بیسیم و یا سیمهای تلفن امکان انتقال اطلاعات را به صورت چندرسانهای دارند. به عبارتی رسانههای نوین، امکان پخش و انتشار اطلاعات را به صورت نوشتاری، تصویری و شنیداری دارا میباشند. اینترنت و فنآوریهایی که بر پایه آن شکل گرفتهاند، از جمله رسانههایی است که بیش از هر رسانه دیگر توسط شهروندان دیپلمات مورد استفاده قرار میگیرد. در اینترنت شهروندان به راحتی میتوانند از ابزارهای مختلفی جهت تولید و مصرف اخبار و اطلاعات استفاده کنند. نامه های الکترونیک، تالارهای گفتگو، وبلاگها و شبکه های اجتماعی از جمله این ابزارها به شمار میروند. تلفن همراه و دوربینهای دیجیتال با قابلیت اتصال به شبکه نیز از جمله رسانههای مورد استفاده در دیپلماسی شهروندی به شمار میروند.
در این پژوهش، مشخصا منظور از رسانههای نوین، متداولترین رسانههایی است که شهروندان برای برقراری ارتباط با یکدیگر و پیشبرد دیپلماسی شهروندی از آن استفاده می کنند. لذا در اینجا به شبکه های اجتماعی، تالارهای گفتگو و وبلاگها اشاره می شود.
۴-۳-۱ شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی با ویژگیهای خاص خود، در واقع، اوج انقلاب اینترنتی هستند و جایی برای دیگر نوآوریهای عصر اینترنت باقی نگذاشتهاند. وبگاههای شبکه های اجتماعی، چون «فیسبوک»[۳۰۵]، «توییتر»[۳۰۶]و «مای اسپیس»[۳۰۷]، روش های جدیدی برای معاشرت و تعامل خلق کردهاند. کاربران این سایتها قادرند اطلاعات گوناگونی به صفحات خود بیفزایند، علایق مشترکی را دنبال کنند و به دیگران مرتبط شوند. وبگاههایی مثل لینکداین، به پرورش ارتباطات حرفهای و تجاری میپردازد. یوتیوب و فلیکر هم در زمینه ویدیوها و تصاویر کاربران تخصص دارند. در شبکه های اجتماعی مجازی، کاربران اینترنتی، حول محور مشترکی به صورت مجازی با هم جمع میشوند و جماعتهای آنلاین را تشکیل می دهند. هزاران شبکه اجتماعی در اینترنت فعال هستند که هر کدام بر مبنای موضوع خاصی راه اندازی شده اند. شبکه های اجتماعی زیادی با موضوعاتی از قبیل انگیزه های حرفهای و شغلی، دوستیابی، علایق مشترک در حوزه های مختلف (سینما، ورزش، موسیقی)، زبان مشترک، ملیت مشترک، دین مشترک و غیره در فضای مجازی فعال هستند و هر کدام میلیونها کاربر اینترنتی را جذب کرده اند.
۴-۳-۲ وبلاگها
پیشگام بزرگ، «دیو وینر»[۳۰۸]، وبلاگ را چنین تعریف می کند: «یاداشتهای شخصی و ناویراسته افراد عادی است که به طور متناوب و به کمک ابزارهای خودکار روی اینترنت قرار میگیرند و خوانندگانی از میان یک مجموعه اجتماعی دارند که به طور مجازی بهم پیوستهاند.» وی ویژگیهای وبلاگ را نیز اینگونه توصیف می کند:
شخصی است؛ یعنی توسط یک فرد نوشته می شود نه یک سازمان؛ به همین دلیل یک شخصیت ویژه دارد و از نظر نگارشی پیراسته و ویراسته نیست.