. ابن اثیر، عز الدین أبو الحسن على بن ابى الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۱، ص ۶۵۵ ↑
. انفال/ ۷۴: «و کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا به جهاد پرداخته، و کسانى که [مهاجران را] پناه داده و یارى کردهاند، آنان همان مؤمنان واقعىاند، براى آنان بخشایش و روزى شایستهاى خواهد بود.» ↑
. شریف الرضى، محمد بن حسین، پیشین، ح ۴۶۵: « به خدا سوگند آنها اسلام را پروراندند، چونان مادرى که فرزندش را بپروراند، با توانگرى، با دستهاى بخشنده، و زبانهاى برنده و گویا.» ↑
. فیومى، احمد بن محمد، پیشین، ج۲، ص ۳۷۱ ↑
. ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایه فی غریب الحدیث والأثر، ج۳، ص۱۲۰ ؛ ابن منظور، محمدبن مکرم، پیشین، ج۹، ص ۲۱۳ ↑
. این عبارت یک ضرب المثل است و در مورد هر چیزی که سریع انجام شود یا هرکسی که سریع تغییر موضع دهد، استفاده می شود. ↑
. شوری/ ۲۳: « بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر دوستى درباره خویشاوندان.» و هر کس نیکى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهیم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است.» ↑
. طباطبایی، سید محمد حسین، پیشین، ج۱۸، ص۴۳ ↑
. قمى، على بن ابراهیم، پیشین، ج۲، ص۲۷۵
«سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ یَقُولُ فِی قَوْلِ اللَّهِ «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً- إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى» یَعْنِی فِی أَهْلِ بَیْتِهِ قَالَ: جَاءَتِ الْأَنْصَارُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالُوا: إِنَّا قَدْ آوَیْنَا وَ نَصَرْنَا فَخُذْ طَائِفَهً مِنْ أَمْوَالِنَا- فَاسْتَعِنْ بِهَا عَلَى مَا نَابَکَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» یَعْنِی عَلَى النُّبُوَّهِ «إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى» یَعْنِی فِی أَهْلِ بَیْتِهِ ثُمَّ قَالَ: أَ لَا تَرَى أَنَّ الرَّجُلَ یَکُونُ لَهُ صَدِیقٌ- وَ فِی نَفْسِ ذَلِکَ الرَّجُلِ شَیْءٌ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ فَلَا یَسْلَمُ صَدْرُهُ- فَأَرَادَ اللَّهُ أَنْ لَا یَکُونَ فِی نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ شَیْءٌ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ [أُمَّتِهِ] فَفَرَضَ عَلَیْهِمُ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى- فَإِنْ أَخَذُوا أَخَذُوا مَفْرُوضاً- وَ إِنْ تَرَکُوا تَرَکُوا مَفْرُوضا» ↑
. تکویر/۱و۲: « آنگاه که خورشید به هم درپیچد، و آنگه که ستارگان همى تیره شوند» ↑
. انفطار/ ۲: «و آنگاه که اختران پراکنده شوند» ↑
. انبیاء/۳۴: « و پیش از تو براى هیچ بشرى جاودانگى [در دنیا] قرار ندادیم. آیا اگر تو از دنیا بروى آنان جاویدانند؟» ↑
. آل عمران/۱۸۵ ؛ انبیاء / ۳۵ ؛ عنکبوت/ ۵۷: « هر نفسى چشنده [طعم] مرگ است.» ↑
. آل عمران/ ۱۴۴: « و محمد، جز فرستادهاى که پیش از او [هم] پیامبرانى [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمىگردید؟ و هر کس از عقیده خود بازگردد، هرگز هیچ زیانى به خدا نمىرساند، و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مىدهد.» ↑
. ابن اثیر، عز الدین أبو الحسن على بن ابى الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۱، ص ۶۵۵ ؛ همان، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، ج۴، ص۱۳۴ ؛ ابن منظور، محمدبن مکرم، پیشین، ج۱۱، ص۵۸۰ ↑
. تهرانی، مجتبی، پیشین، ص۱۴۵ ↑
. فرقان/۱۵ ↑
. منتظری، حسینعلی، پیشین، ص۲۷۷ ↑
. توبه/۱۳: « چرا با گروهى که سوگندهاى خود را شکستند و بر آن شدند که فرستاده [خدا] را بیرون کنند، و آنان بودند که نخستینبار [جنگ را] با شما آغاز کردند، نمىجنگید؟ آیا از آنان مىترسید؟ با اینکه اگر مؤمنید خدا سزاوارتر است که از او بترسید.» ↑
. نساء/ ۱۳۱: « و اگر کفر ورزید [چه باک؟ که] آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ خداست، و خدا بى نیاز ستوده [صفات] است.» ↑
. لقمان/۱۲: «و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بىنیاز ستوده است.» ↑
. فراهیدی، خلیل بن احمد، پیشین، ج۴، ص ۳۰۲ ؛ ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، پیشین، ج۲ ، ص۸۷ ؛ ابن منظور، محمدبن مکرم، پیشین، ج۴، ص۲۶۱ ↑
. یوسف/۸۶: «گفت: «من شکایت غم و اندوه خود را پیش خدا مىبرم، و از [عنایت] خدا چیزى مىدانم که شما نمىدانید.» ↑
. همزه/ ۸- ۶: «آتشِ افروخته خدا [یى] است. [آتشى] که به دلها مىرسد. و [آتشى که] در ستونهایى دراز، آنان را در میان فرامىگیرد.» ↑
. علق/۱۴: « مگر ندانسته که خدا مىبیند؟» ↑
. بقره/۹۶ ؛ و آیات مشابه آن: آل عمران/۱۶۳ ؛ مائده/۷۱ ؛ انفال/۳۹: « و خدا بر آنچه مىکنند بیناست.» ↑
. بقره/۱۱۰ و آیات مشابه آن: بقره/۲۳۳ و۲۳۷ و۲۶۵ ؛ آل عمران/۱۵۶ ؛ انفال/۷۲ ؛ هود/۱۱۲ ؛ سبأ/۱۱ ؛ فصلت/۴۰ ؛ حجرات/ ۱۸ ؛ حدید/۴ ؛ ممتحنه/ ۳ ؛ تغابن/ ۲ ؛ احزاب/۹ و فتح/ ۲۴: « آرى، خدا به آنچه مىکنید بیناست» ↑
. آل عمران/۱۵ و ۲۰ ؛ غافر/۴۴: « و خداوند به [امور] بندگان [خود] بیناست.» ↑
. شعراء/ ۲۲۷ : « مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و خدا را بسیار به یاد آورده و پس از آنکه مورد ستم قرار گرفتهاند یارى خواستهاند. و کسانى که ستم کردهاند به زودى خواهند دانست به کدام بازگشتگاه برخواهند گشت.» ↑
. سبأ/۴۶: « بگو: «من فقط به شما یک اندرز مىدهم که: دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خیزید، سپس بیندیشید که رفیق شما هیچ گونه دیوانگى ندارد. او شما را از عذاب سختى که در پیش است جز هشداردهندهاى [بیش] نیست.» ↑
. فصلت/۵: « و گفتند: «دلهاى ما از آنچه ما را به سوى آن مىخوانى سخت محجوب و مهجور است. و در گوشهاى ما سنگینى و میان ما و تو پردهاى است پس تو کار خود را بکن ما [هم] کار خود را مىکنیم.» ↑
. طباطبایی، سید محمدحسین، پیشین، ج۱۷، ص۳۶۰ ↑
. هود/ ۱۲۲: «و منتظر باشید که ما [نیز] منتظر خواهیم بود.» ↑
. منتظری ، حسینعلی، پیشین، ص ۳۲۴ ↑
. محمد / ۲۴: «آیا به آیات قرآن نمىاندیشند؟ یا [مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است؟» ↑
. مطففین/ ۱۴: « نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب مىشدند زنگار بر دلهایشان بسته است.» ↑
. نحل/ ۱۰۷و۱۰۸: « آنان کسانىاند که خدا بر دلها و گوش و دیدگانشان مُهر نهاده و آنان خود غافلانند.» ↑
. ق/ ۲۲: « [به او مىگویند:] «واقعاً که از این [حال] سخت در غفلت بودى. و [لى] ما پردهات را [از جلوى چشمانت] برداشتیم و دیدهات امروز تیز است.» ↑
. زمر/ ۴۷: « و اگر آنچه در زمین است، یکسره براى کسانى که ظلم کردهاند باشد و نظیرش [نیز] با آن باشد، قطعاً [همه] آن را براى رهایى خودشان از سختى عذابِ روز قیامت خواهند داد، و آنچه تصوّر [ش را] نمىکردند، از جانب خدا برایشان آشکار مىگردد.» ↑
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
. غافر/ ۷۸ : « پس چون فرمان خدا برسد به حقّ داورى مىشود، و آنجاست که باطلکاران زیان مىکنند.» ↑
. مفید، محمد بن محمد، الأمالی ، ص ۴۱ و۴۰ ↑
. اربلى، على بن عیسى، پیشین، ج۱، ص ۴۸۹ ↑
. طبرى، محمد بن جریر بن رستم، ص ۱۱۸ ↑
. مترجم این بخش سید جواد حسینی است. ↑
. ابن اثیرجزری ، مبارک بن محمد، پیشین، ج۵، ص ۲۷۸ ؛ ابن منظور، محمد بن مکرم ، پیشین، ج۲، ص۱۹۸ ؛ طریحى، فخر الدین، پیشین، ج۲، ص ۲۶۹ ↑
. انفال/۳۳: «و [لى] تا تو در میان آنان هستى، خدا برآن نیست که ایشان را عذاب کند، و تا آنان طلب آمرزش مىکنند، خدا عذابکننده ایشان نخواهد بود.» ↑
. نساء/۶۵: « ولى چنین نیست، به پروردگارت قَسَم که ایمان نمىآورند، مگر آنکه تو را در مورد آنچه میان آنان مایه اختلاف است داور گردانند سپس از حکمى که کردهاى در دلهایشان احساس ناراحتى [و تردید] نکنند، و کاملًا سرِ تسلیم فرود آورند.» ↑
. احزاب/۴۶: «و دعوتکننده به سوى خدا به فرمان او، و چراغى تابناک» ↑
. آل عمران/۳: « این کتاب را به حق [و به تدریج] بر تو نازل کرد» ↑
. شعراء /۱۹۴-۱۹۲: « و راستى که این [قرآن] وحى پروردگار جهانیان است. روح الامین آن را بر دلت نازل کرد» ↑