پ ب الف
شکل ۱‑۹ فرایند هیدروفرمینگ لوله. الف) پارامترهای یک فرایند هیدروفرمینگ لوله ب) لولهی سهراهی تولید شده توسط هیدروفرمینگ پ) اجزا یک سیستم اگزوز تولید شده به روش هیدروفرمینگ لوله [۱]
مزایای روش هیدروفرمینگ
- شکلدهی قطعات پیچیده با سطح مقطعهای متفاوت
- تولید قطعات پیچیده در یک مرحله و به صورت یکپارچه (حذف عملیات جوشکاری)
- کم بودن سایش ابزار و عدم نیاز به ساخت قالبهای متعدد
- یکنواختی ضخامت قطعات تولید شده با این روش
ابزار و تجهیزات سیستم هیدروفرمینگ
تجهیزات یک سیستم هیدروفرمینگ عبارتنداز:
-
-
- پرس هیدرولیک برای باز و بسته کردن قالب
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- قالب
- سیستم تأمین فشار: پمپها، تشدیدکنندهها[۹]، شیرها، حسگرها، مبدلها[۱۰]
- سیلندرهای هیدرولیک و سنبهها: جهت آببندی لوله و حرکت دادن مواد
- سیستمهای کنترل فرایند
- سیستم تهویهی هیدرولیک: خنککنها، فیلترهاو…
شکل۱-۱۰ اجزا یک سیستم هیدروفرمینگ لوله را نمایشمیدهد [۱].
شکل ۱‑۱۰ اجزا سیستم هیدروفرمینگ لوله [۱]
هیدروفرمینگ گرم:
مواد سبکوزن مانند آلومینیم، منیزیم و کامپوزیتها برای کاهشدادن وزن اتومبیلها جهت صرفهجویی در مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانهای جایگزین فولادهای کمکربن در ساخت وسایل نقلیه شدهاند. اسکولتز نشان داده است که ۱۰ درصد کاهش وزن خودروها باعث کاهش ۸ الی ۶ درصدی در مصرف سوخت آنها میشود[۵]. تولید قطعات از جنس آلومینیوم به جای فولاد ۴۰ الی ۶۰ درصد کاهش وزن قطعه را در پی خواهد داشت که این میزان برای منیزیم به ۶۰ الی ۷۵ درصد کاهش در وزن خودرو خواهد رسید.
خواص مواد سبک وزن مانند آلومینیوم و منیزیم مانع بزرگی بر سر راه توسعهی آنها برای ساخت قطعات خودرو است. واضح است که آلیاژهای آلومینیوم و منیزیم در دمای محیط به دلیل ساختار کریستالیشان چقرمگی و شکلپذیری پایینی دارند. شکلدهی گرم مواد سبک وزن از سال ۱۹۶۰ مورد پژوهش قرار گرفت[۱]. دردماهای گرم (۱۰۰-۳۰۰درجه سانتیگراد) شکلپذیری آلومینیوم و منیزیم افزایش مییابد و قابلیت افزایش طول آنها تا ۳۰۰ درصد زیاد میشود. از این رو، هیدروفرمینگ در دماهای بالاتر از دمای محیط برای شکلدهی این آلیاژها مورد توجه زیادی قرار گرفته است[۱].
عیوب محصولات هیدروفرمینگ لوله
در روش هیدروفرمینگ لوله سعی میشود تا محصولهایی لولهای شکل بدون عیوب ترکیدگی و چروکیدگی تولید شوند. این دو عیب متأثر از رابطهی ناصحیح میان تغذیهی محوری و فشار داخلی لوله میباشند. اگر در فرایند هیدروفرمینگ لوله، تغذیهی محوری کمتر از مقدار موردنیاز باشد فشار داخلی سبب ایجاد نازکشدگی در قطعه و سرانجام ترکیدن آن میشود. و یا اگر تغذیهی محوری بیش از اندازهی موردنیاز نسبت به فشار داخلی انتخاب شود موجب چروکیدگی قطعه میشود. شکل ۱‑۱۱ عیوب چروکیدگی و ترکیدگی ایجاد شده در فرایند هیدروفرمینگ به سبب انتخاب منحنی فشار نادرست را نشان میدهد. بنابراین برای موفقیت در فرایند هیدروفرمینگ نیاز به رابطهای صحیح میان این دو متغیر در طول فرایند میباشد[۱].