۲٫۲٫۳٫ مزیت های استفاده از روش برون سپاری
استفاده از روش برون سپاری مزایای متعددی برای کسانی که از این روش استفاده می کنند، در بردارد. استفاده از این روش باعث کاهش میزان سرمایه گذاری در تسهیلات، تجهیزات، فناوری اطلاعات و نیروی انسانی می شود. استفاده از این روش امکان استفاده بیشتر از انعطاف پذیری برای تطبیق یافتن با تغییرات بازار و دسترسی فناوری روز را فراهم می سازد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
هنگامی که فعالیت های لجستیک معکوس خارج از قابلیت یک شرکت است باید یک شرکت طرف سوم برای کمک کردن، فراخوانده شود. استفاده از روش برون سپاری لجستیک معکوس، همچنین شرکت ها را قادر می سازد تا سریعاً به تغییرات رخ داده در امور توزیع، بازاریابی و تولید پاسخ گویند و آن ها در اصلاح تحویل به موقع نیز کمک می کند. استفاده کنندگان از لجستیک طرف سوم معمولاً موافق هستند که استفاده از یک چنین شرکت هایی به جای انجام همان کارکردها در داخل شرکت هزینه کمتری در بردارد. این شرکت ها می توانند با کارایی بیشتر، مزایای تجاری را نصیب خود کنند؛ به یان صورت که استفاده از یک شرکت تأمین کننده با خدمات مختلف، کاهش دهنده تماس های مختلف خدمات برای شرکت در یک نقطه تماس است و هزینه های هماهنگی نیز کاهش پیدا می کند.
کاهش هزینه های حمل و نقل، توزیع، هزینه های مربوط به کارکنان، تمرکز به روی فعالیت های خالص تجاری و هزینه های مدیریتی داخلی، دلایل عمده استفاده از لجستیک معکوس طرف سوم می باشد. (کانان، ۲۰۰۹)
دلایل دیگری که ذکر شده اند شامل: دستیابی به مهارت های خارج از سازمان، ادغام کردن خدمات، اصلاح خدمات شرکت، اصلاح خدمات مشتری و رضایت مشتری، ساده کردن فرایند لجستیک معکوس، جلوگیری از صرف هزینه های اضافی، استفاده از سیستم های اطلاعاتی لجستیکی شرکت تأمین کننده، افزایش میزان بهره وری و کاهش تعداد شرکت های تأمین کننده خدمات می باشد. (عبدالرزاق، ۸۶)
۲٫۲٫۴٫ موانع و مشکلات استفاده از روش برون سپاری
دلایلی وجود دارد که استفاده از روش منبع یابی را توصیه و تجویز می کند و در عوض دلایل فراوان دیگری نیز وجود دارد که استفاده از این روش را منع می کند. به نظر می رسد که عدم کنترل شرکت های تأمین کننده طرف سوم، اصلی ترین عاملی باشد که مانع استفاده شرکت ها از برون سپاری لجستیک معکوس به تأمین کنندگان طرف سوم می شود. با این وجود، در واقع شرکت هایی که به طور کامل کنترل خودشان را اعمال نمی کنند، نمی توانند از کنترل توسط فروشندگان خود رهایی پیدا کنند. به هنگام وقوع مشکلات، هر دو طرف قرارداد مجبورند که استراتژیی را مورد بررسی قرار داده و مشکلات را حل کنند. (افقهی، ۱۳۸۶)
علاوه بر آن کمبود و فقدان فناوری اطلاعاتی پیشرفته مرتبط با تأمین کننده، شرکت حمل و نقل، انبار و … منتهی به عدم استفاده از مدیریت لجستیک معکوس می شود. علاوه بر فقدان کنترل، از دست دادن تماس با اطلاعات مهم، شکست در انتخاب و مدیریت مناسب تأمین کنندگان عدم توانایی آن ها در پاسخگویی به نیازمندی های رو به تغییر، فقدان درک و عدم فهمیدن اهداف تجاری خریدار جزو مشکلات بالقوه هستند.
یک مانع عمده و اساسی در برون سپاری، مشکل و معضل دستیابی به پشتیبانی سازمانی است. عدم وجود اعتماد مدیریت در یک شرکت خارجی در تحویل خدمات در علای ترین سطح ممکن، یک موضوع عمده است. ارزیابی نادرست مقادیر صرفه جویی شده از طریق استفاده از این روش، مشکلات دیگری را ایجاد می کند؛ همچنین استفاده از یک شرکت خارجی، ممکن است باعث شود تا افراد از امنیت شغلی خودشان بیمناک شوند. (عبدالرزاق، ۸۶)
۲٫۲٫۵٫ ملاحظات مربوط به فرایند روش استفاده از برون سپاری
تصمیم گیری پیرامون روش استفاده از منبع یابی یک نمونه از تصمیم گیری کلاسیک خرید و فروش است. شرکت ها می توانند هم در ساختن یک سازمان لجستیک معکوس، سرمایه گذاری کنند و هم این کار را از طریق عقد قرارداد با یک شرکت دیگر انجام می دهند.
ملاحظات دیگری که شامل هماهنگی با اهداف شرکت می باشد عبارتند از:
نقاط قوت و استراتژی، ملاحظات محیطی-سیاسی و اجتماعی، شرایط بازار و شرکت برای استفاده کردن از خدمات لجستیکی خارجی تا حداکثر مزایا حاصل شود و انواع مختلف کارکردهای لجستیکی را که از روش استفاده از خدمات شرکت ها استفاده می کند را درک نمایند.
گام بعدی شامل ارزیابی این کارکردها به منظور انتخاب موارد ویژه برای استفاده از روش برون سپاری است.
باید تدکید گردد که عوامل ضروری و حساس تأثیرگذار به روی طراحی ساختار لجستیک معکوس شامل موارد ذیل می باشند:
یک تعریف دقیق از موضوعات خدمات مشتری
داشتن دانش و اطلاعات تجاری؛
انعطاف پذیری ساختار همراه با دادن یک پاسخ سریع به نیازهای آینده مشتریان جدید و مشتریان فعلی.
مدل بندی، یک روش هدفمند و نظام مند برای تصمیم گیری در خرید یا انجام خدمات، همچنین به یک قسمت جامع از تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری لجستیکی تبدیل شده است. در این وضعیت مدل های شبیه سازی، تحقیقی و بهینه سازی، مؤثر و کارآمد هستند. (عبدالرزاق، ۱۳۸۶)
۲٫۲٫۶٫ انتخاب شرکت های تأمین کننده لجستیک معکوس طرف سوم
یکی از مسئولیت های اصلی در برون سپاری فعالیت های لجستیک معکوس، انتخاب یک گروه توانمند از تأمین کنندگان می باشد. این انتخاب باید طی یک فرایند انتخاب مؤثر در ارزیابی و بازبینی شرکت های طرف سوم می باشد. بنابراین همواره یک تلاش دائمی در ارزیابی عملکرد شرکت های تأمین کننده خدمات و عملیات های لجستیک معکوس وجود دارد. معیار ارزیابی مهمی که به طور جامع در ارزیابی شرکت های طرف سوم مورد استفاده قرار می گیرد شامل:
قابلیت تأمین اطلاعات لجستیکی دقیق در قبل، بین و بعد از محموله ها؛
ترتیبات تجاری برای مثال، انگیزه های عملکردی، جایگزینی تجهیزات؛
توسعه تجاری برای مثال حساب های بدست آمده و حساب های از دست داده شده؛
تجربه تجاری برای مثال عمق تجربه مدیریتی، قدرت و توان انجام مدیریت، کیفیت نیروی کار و…؛
قابلیت و کفایت برای مثال، قابلیت و توانایی تأمین نیازهای شرکت، ارائه انواع مختلف خدمات، پوشش جغرافیایی وسیع و استفاده از تجهیزات ویژه و مخصوص؛
قابلیت هماهنگی فناوری شرکت شخص ثالث و نیازمندی های شرکت؛
ثبات مالی و توان مالی؛
استانداردهای بهبودیافته و سطح بالا برای مثال برخوردار بودن از یک فرایند کیفی رسمی؛
محل قرارگیری، برای مثال در نزدیکی تسهیلات تولیدی؛
ساختار مدیریت؛
فرصت ها و موقعیت هایی برای گسترش و توسعه روابط بلندمدت؛
قیمت؛
قابلیت اعتماد؛
شهرت؛
کیفیت خدمات؛
سرعت؛
اعتبار شرکت تأمین کننده؛
خدمات پشتیبانی، برای مثال در دسترس بودن دارایی و اموال و منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی؛
ظرفیت و انعطاف پذیری سیستم ها.
ماهیت غیر سازمان یافته تصمیم گیری درباره مشکلات وظیفه ارزیابی شرکت های تأمین کننده را مشکل ساخته و نیازمند یک روش تصمیم گیری چند معیاری برای کمک کردن به حل مشکل می باشد. مع ذلک، استفاده از روش تجزیه و تحلیل کمی و یک سیستم مهارتی و تخصصی به ارزیابی تأمین کنندگان لجستیکی کمک می کند. (عبدالرزاق،۸۶)
۲٫۳٫ تاریخچه فعالیت های انجام شده در پیدا کردن بهترین روش برون سپاری
همانطور که گفته شد برون سپاری فعالیت های لجستیک معکوس در کاهش هزینه ها، بهبود در تحویل به موقع و رضایتمندی مشتری بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. اگر یک شرکت برون سپاری لجستیک معکوس را به عنوان یک استراتژی بپذیرد آنگاه انتخاب یک تامین کننده لجستیک معکوس طرف سوم (۳PRLP) تبدیل به یک امر مهم خواهد شد.
“کروم وید” و “شو”[۱۶] (۲۰۰۲)، یک مدل تصمیم گیری لجستیک معکوس برای آنالیز انعطاف پذیری و قابلیت اجرای لجستیک معکوس توسط تامین کنندگان طرف سوم مانند شرکت های حمل و نقل ایجاد کردند.
“مسد” و “سارکیس”[۱۷] (۲۰۰۲)، یک مدل برای انتخاب و ارزیابی ۳PRLP یا استفاده از روش ANP ایجاد کردند.
همچنین “راوی”[۱۸] (۲۰۰۵)، از کارت امتیاز دهی متوازن (BSC) و مدل تصمیم گیری گفته شده بر مبنای ANP برای انجام فعالیت های لجستیک معکوس برای کامپیوترهای از رده خارج شده استفاده کرد.
محققان عوامل موثر، ابعاد و گزینه های در دسترس برای تصمیم گیرنده به منظور رسیدن به یک تصمیم مناسب را به هم متصل کردند. “راوی” و “شانکار”[۱۹] (۲۰۰۵)، یازده محدودیت لجستیک معکوس در صنعت اتومبیل را معرفی کرده و از مدل ISM[20] برای آنالیز روابط بین این محدودیت ها استفاده کردند.
جزئیات مرور ادبیات در زمینه لجستیک معکوس توسط “ساسی کومار” و “کانان” (۲۰۰۸,a,b)، (۲۰۰۹) و “پخارل” و “موسی”[۲۱] (۲۰۰۹)، انجام شده است.
“هوانگ”[۲۲] (۲۰۰۵)، دو روش ISM و ANP را برای آنالیز وابستگی زیر سیستم ها و بازخور روابط با هم تلفیق کرد.
“بیان” و “یو”[۲۳] (۲۰۰۹)، کشورهای مختلفی در آسیا را برای تعیین شایستگی آنها در واگذاری فعالیت های لجستیک معکوس آنالیز کرد. این کار در کارخانه برق بین المللی انجام شد و از روش AHP استفاده کرد.
“کوو”[۲۴] و دیگران (۲۰۰۶)، مدل GFDA را برای ارزیابی گزینه های مختلف طراحی محصول بر اساس مسائل زیست محیطی به وجود آورد. آنها ساختار سلسله مراتبی شاخص های طراحی زیست محیطی را از طریق AHP برای چهار بعد: تجزیه و تحلیل موجودی، تجزیه و تحلیل تاثیرات، تجزیه و تحلیل هزینه چرخه عمر و تجزیه و تحلیل بهبود و اصلاح ایجاد کردند.