منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد.
پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتمادپذیری نیز تعبیر میشود، عبارت است از اینکه اگر یک وسیلهی اندازهگیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده است در شرایط مشابه، در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود؛ به عبارت دیگر، ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظنیا، ۱۳۸۶، ۱۵۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
رابطهی روایی و پایایی: برای اینکه یک آزمون روا باشد باید نخست پایا باشد یعنی پایایی شرط روایی است. اما روایی برای پایایی ضروری نیست. یک آزمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد، اگر آزمونی در هر بار اجرا روی تعدادی نمونه نتایج مختلفی به دست بدهد, آن آزمون یک آزمون پایا نخواهد بود و در واقع هیچ چیز را بدرستی اندازه نخواهد گرفت.
برخی از انواع روایی شامل:
- روایی محتوی[۵۶]: یعنی اینکه آزمون باید ارتباط کامل با کل زمینه داشته باشد. برای تعیین روایی محتوای یک آزمون از قضاوت متخصصان در این باره که سوالهای آزمون تا چه میزانی معرف محتوا و هدفهای برنامه یاحوزه محتوایی هستند استفاده میشود.
- روایی پیشبین: یعنی اینکه بین نتایج حاصل از اجرای آزمون و نتایجی که بعداً بدست میآیند همبستگی و قرابت وجود داشته باشد.
- روایی همزمان: برای تعیین روایی همزمان، نتایج آزمونها را با نتایجی که همزمان با اجرای آنها یا با فاصله کمی پس از اجرای آنها بدست میآید مقایسه میکنند.
- روایی سازه :یعنی تطابق نتایج یک آزمون با پیشبینیهایی که توسط یک نظریه یا سایر واقعیات شناخته شده به عمل آمده است .برای مثال هوش باپیشرفت تحصیلی رابطه دارد اگر نتایج تحقیق مغایر آن باشد آن ابزار دارایروایی سازهای نیست.
- روایی صوری: یعنی اینکه مواد یا سؤالهای آزمون باید از نظر ظاهر در رابطه با موضوعی باشند که آزمون برای اندازهگیری آن تهیه شده است.
برای تعیین پایایی روشهای متنوعی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
- پایایی به روش دو فرم موازی( هم ارز ).
- پایایی به روش دو نیمه کردن آزمون(همسانی درونی).
- پایایی به روش آزمون مجدد( باز آزمایی).
در این تحقیق همانطور که گفته شد ابزار سنجش از نوع محقق ساخته میباشد که بر اساس نظرات کارشناسی چند تن از ارزیابان جایزه تعالی و با الگو گرفتن از پرسشنامههای موجود تهیه شده است. پس از تهیه پرسشنامه برای سنجش روایی صوری و محتوا، پرسشهای طراحی شده در اختیار چهار نفر از ارزیابان خبره جایزه تعالی و سه نفر از صاحبنظران دانشگایی با مدرک دکتری در رشتههای مدیریت و روانشناسی قرار گرفت و براساس قضاوت این گروه از داوران، پرسشنامه طراحی شده روایی صوری و محتوایی بالایی دارد.
شیوه سنجش پایایی ابزارهای سنجش در این تحقیق، آلفای کرونباخ میباشد. که پس از جمعآوری پرسشنامهها با بهره گرفتن از نرمافزار نسخه شانزدهم SPSS و آزمون آلفایکرونباخ (از روشهای همسانی درونی[۵۷]) پایایی ابزار، مورد سنجش قرار گرفت.
در روش آلفایکرونباخ با تأکید بر همسانسازی درونی، اجزا یا قسمتهای آزمون برای سنجش ضریب پایایی آزمون به کار میروند. اگر ضریب آلفا بیشتر از ۷۰ درصد باشد، آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار است (مؤمنی و قیومی، ۱۳۸۶، ۲۱۲).
برای محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمرههای هر زیرمجموعه سؤالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد، سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد (حسنی و همکاران، ۱۳۸۵، ۲۸۳).
فرمول ۳-۲: آلفای کرونباخ
در این فرمول:
= تعداد زیر مجموعهی سؤالهای پرسشنامه یا آزمون؛
= واریانس زیرآزمون jام؛
= واریانس کل آزمون.
از آنجا که ضرایب بدست آمده برای هریک از فرضیهها بیش از ۷۰ درصد بدست آمده است، لذا محقق به ثبات و تکرارپذیری نتایج آزمون اعتماد نموده است.
جدول ۳-۴: پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ
پایایی ابزار پس از جمعآوری پرسشنامههای توزیع شده بین نمونهی آماری تحقیق | ||||
تعداد پاسخ دهندگان | فرضیه / متغییر | تعداد سؤالات هر کدام از فرضیه ها | موارد پاسخ داده نشده | درصد پایایی |
۶۷ | فرضیه اول- نتایج مشتریان | ۱۱ | ۰ | ۹۱ |
فرضیه دوم- نتایج کارکنان | ۱۴ | ۹۱ |