۹۴۳/۰
رفتار ترجیحی
۵تا ۷
۳
۸۹۳/۰
شخصی سازی
۷ تا ۱۱
۳
۸۲۵/۰
پاداش
۱۲ تا ۱۴
۳
۷۵۹/۰
تمایل به خرید از فروشگاه
۱۵ تا ۱۷
۳
۷۴۷/۰
تعهد ارتباطی
۱۸ تا ۲۲
۵
۸۰۰/۰
رفتار خرید
۲۳ تا ۲۸
۶
۸۴۶/۰
۳-۷ متغیر های تحقیق
متغیر به ویژگی، صفت یا عاملی اطلاق می شود که بین افراد جامعه مشترک بوده، می تواند مقادیر کمی و ارزشهای متفاوتی داشته باشد. متغیرها انواع گوناگون دارند و بر اساس مبانی مختلف تقسیم بندی می گردند. متغیرها بر اساس رابطه به سه گروه متغیرهای مستقل، متغیرهای وابسته یا تابع و متغیرهای میانجی یا واسطه تقسیم می شوند.
متغیرهای مستقل نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تأثیر می گذارند، منشأ بروز پدیده ها می شوند و معمولاً تشخیص تأثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می شود. متغیرهای تابع یا وابسته تابع تغییرات متغیر مستقل هستند، یا در واقع معلول آنها به شمار می آیند(حافظ نیا، ۱۳۸۳).
انواع متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق بر مبنای مدل تحقیق عبارتند از:
متغیر مستقل : ابعاد مختلف بازاریابی تعاملی
متغیر وابسته : رفتار خرید مشتری
۳-۸روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش برای آزمون فرضیات تحقیق از روش های معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL8.53 استفاده شد. الگو سازی معادلات ساختاری(SEM)تکنیکی است برای تحلیل داده ها است که به منظور ارزیابی رابطه ای بین دو نوع از متغیرها طراحی شده است: الف) متغیر های آشکار(متغیرهایی که مستقیما اندازه گیری شده و متغیرهای مشاهده شده ب)متغیرهای مکنون یا پنهان یا متغیرهایی که به عنوان سازه ی نظری مطرح می باشند. زمانی که تکنیک های آماری نظیر رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس استفاده می شود ،تحلیل های آماری پژوهشگر برروی متغیرهایی صورت می گیرد که مستقیماً اندازه گیری شده اند.این مسأله برای زمانی که پژوهشگر می خواهد سازه ی نظری ای را آزمون کند، محدودیت دارد.الگوی معادلات ساختاری به نسبت سایر تکنیک های تحلیل داده این امکان را فراهم می آورد که محقق بتواند مدل های نظری پیچیده را دریک تحلیل آزمون کند.ویژگی بسیار ارزشمند الگوی معادلات ساختاری،تحلیل وپردازش هم زمان روابط میان متغیرهای مدل سنجش است.در واقع مدل معادلات ساختاری[۲۷] SEMیک تحلیل چندمتغیری بسیار نیرومند از خانواده ی رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق تر بسط مدل خطی کلی GLM است که به محقق امکان می دهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را بطور همزمان مورد آزمون قرار دهد. این روش یکی از اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختار داده های پیچیده و یکی از روش های نو برای بررسی روابط علت و معلولی است و به معنی تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی است که در یک ساختار مبتنی بر تئوری، تاثیرات همزمان متغیرها را به هم نشان می دهد. از طریق این روش می توان قابل قبول بودن مدل های نظری را در جامعه های خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیر آزمایشی و آزمایشی آزمود.تحلیل مدل معادلات ساختاری را می توان با دو تکنیک انجام داد:تحلیل کواریانس یا روابط خطی ساختاری LISREL. واژه SEM به یک سری از مدل های عمومی اشاره می کند که شامل تحلیل عاملی تاییدی، مدل های ساختاری همزمان کلاسیک، تحلیل مسیر رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس و سایر روش های آماری است (فرجیان سهی،۱۳۸۵،ص۵۹). تکنیک LISREL آمیزه ای از دو تحلیل است: ۱- تحلیل عاملی تأییدی (مدل اندازه گیری)، ۲- تحلیل مسیر - تعمیم تحلیل رگرسیون(مدل ساختاری). منظور از مدل اندازه گیری، سنجش روابط بین متغیرهای مشاهده شده و متغیرهای مکنون توسط شناسایی سازه های متغیرهای مکنون است . به بیان دیگر این مدل مشخص می کند که متغیرهای مکنون چگونه با متغیّرهای قابل مشاهده مرتبط اند و از طریق آن ها سنجیده می شوند و هر یک از شاخص ها تا چه حد متضمن مفهوم ابعاد متغیر مکنون اند. منظور از مدل ساختاری، صرفاً روابط علّی بین متغیرهای مکنون است . به بیان دیگر هدف این مدل کشف اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای مکنون برون زا بر متغیرهای مکنون درون زا است ( جرسکگ و سر بوم[۲۸]، ۱۹۸۹).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت خواهد گرفت. برای آمار توصیفی، داده های آماری مربوط به نحوه توزیع پاسخ دهندگان به ویژگیهای جمعیت شناختی و سایر ویژگیهای مورد نظر در پرسشنامه، آورده می شود. در این بخش همچنین از جداول توزیع فراوانی برای توصیف پاسخ دهندگان استفاده می شود. در بخش آمار استنباطی، مدل تحلیل مسیر است که توسط نرم افزار لیزرل انجام گرفته و از این طریق به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته می شود.
۳-۹ شاخص های برازش مدل
پس از معین شدن مدل، طرق متعددی برای برآورد نیکویی برازش کلی مدل با داده های مشاهده شده وجود دارد. معیارهای برازش یکی از مهم ترین مراحل در تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری است. این معیارها برای پاسخ بدین پرسش است که آیا مدل بازنمایی شده توسط دادهها، مدل اندازهگیری پژوهش را تأیید میکند یا خیر؟ برای پاسخگویی به این پرسش، معیارهای برازش زیادی در روششناسی مدلسازی معادلات ساختاری معرفی شده است بطورکلی چندین شاخص برای سنجش برازش مدل مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً برای تأیید مدل، استفاده از سه تا پنج شاخص کافی است. در ادامه به تعدادی از شاخص های نیکویی برازش و محدوده قابل قبول آنها اشاره خواهد شد
- شاخص برازش تطبیقی یا ( CFI) : بین ۰ و ۱ در نوسان است و هر چه به یک نزدیکتر باشد نشان دهنده برازش بهتر مدل است.مقدار قابل قبول بیشتر از ۰.۹ است.
- آماره ریشه میانگین توان دوم خطای تقریب ( RMSEA) : بین صفر و یک در نوسان است و هرچه به صفر نزدیکتر باشد بهتر است. مقدار قابل قبول کمتر از ۰.۰۶ است.