۱-۱۱ - قلمرو تحقیق :
۱- قلمرو مکانی تحقیق :
این پژوهش در مدارس مقطع متوسطه دوره دوم ( نظری ) منطقه هجده سازمان آموزش و پرورش شهر تهران صورت می گیرد .
۲- قلمرو زمانی تحقیق :
زمان انجام تحقیق فروردین۱۳۹۳ لغایت مهر ماه سال ۱۳۹۳و قلمروی زمانی تحقیق؛ زمان توزیع و جمع آوری پرسشنامه در ماه مهر ۱۳۹۳می باشد.
۳- قلمرو موضوعی تحقیق:
در قلمروی منابع انسانی و رفتار سازمانی می باشد.
۱-۱۲- ابزار گرد آوری داده ها:
اساس کار در این تحقیق جمع آوری اطلاعات بر اساس شاخص های مشخص شده در مدل تحقیق است که از طریق پرسشنامه بعمل خواهد آمد و اطلاعات مورد نظر از کارشناسان سازمان که آموزش دیده اند جمع آوری خواهد شد .
مبانی نظری تحقیق با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای و جستجوی کامپیوتری در خصوص جدیدترین مقالات نوشته شده در زمینه تحقیق گرد آوری گردید و از پرسشنامه جهت تائید و یارد فرضیه ها استفاده شد.
۱- ۱۳ -تعاریف واژه ها و اصطلاحات پژوهش:
۱- تعریف مفهومی عملکرد[۴]:
آنچه که فرد به عنوان وظیفه در شغل خود انجام می دهد. (الوانی ، شمس السادات ،۱۳۸۳،ص۲۸۴ )
تعریف عملیاتی عملکرد:
تعریف عملیاتی عملکرد در این تحقیق عبارتست از فراهم آوردن اطلاعات درباره ی دانش شغلی ، مهارت شغلی ، رفتار سازمانی ، کارایی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش است.
۲- عملکرد شغلی: عبارتست از بازده و نتیجه بدست آمده از کار افراد در رابطه با عملی که انجام میدهند.( میچل ،۱۳۷۷، ص ۶۳)
۳-ارزیابی عملکرد[۵]: سنجش و ارزیابی عملکرد فرد در شغل خود که با توجه به استانداردهای خاص انجام می گیرد و توانایی او را در کار نشان می دهد .(الوانی ، شمس السادات ، ۱۳۸۳، ص ۲۸۴ )
۴-تعریف مفهومی دانش[۶]:
دانش عبارت است از معانی (ارتباط ) اطلاعات و واقعیت هاست که آدمی برای نتیجه گیری در دسترس دارد.( رضائیان ،علی ، ۱۳۹۰ ، ص ۷۶ ).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تعریف عملیاتی دانش شغلی :
در این تحقیق منظور از دانش شغلی ، افزایش معلومات ، شناخت قوانین و مقرارت حیطه شغل،استفاده درست از منابع اطلاعاتی می باشد.
۵- انتقال دانش : دانش ترکیبی سازمان یافته از ایده ها ، قوانین ، رویه ها و اطلاعات است .( تدبیر ، خرداد ۸۴ ، شماره ۱۴۵ ) .
۶- تعریف مفهومی رفتار سازمانی :
به نگرش ها و اعمال افراد در سازمان رفتار سازمانی می گویند.( هرسی و بلانچارد ، ۱۹۸۹،ص۱۵-۱۴ ).
تعریف عملیاتی رفتار سازمانی:
در این تحقیق منظور از رفتار سازمانی ، نحوه ی رفتار ، مسئولیت پذیری ، ارتباط با دیگران ، انعطاف پذیری مورد نظر بوده است.
۷- تعریف مفهومی کارایی[۷] :
کارایی مربوط به اجرای درست کارها در سازمان است؛ یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینهها، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ میشوند.( طاهری ، شهنام ، ۱۳۷۸،ص۹ )
تعریف عملیاتی کارایی :
در این تحقیق منظور از کارایی ؛ تحلیل عوامل داخلی و خارجی، برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، سازماندهی بودجه بندی منابع درسی ، خلاقیت و نوآوری و بهینه انجام دادن هر یک از موارد ذکر شده می باشد.
۸- تعریف مفهومی مهارت :
روانشناسى به نام ای.آر.گاترى[۸] در (۱۹۵۲) مهارت را بهصورتى تعریف کرده است که مشخصههاى مهم آن را در بر مىگیرد. به گفته ی او مهارت قابلیتى است که با اطمینان معیّن و صرف حداقل انرژى یا زمان کارى به نتیجه برسد.
تعریف عملیاتی مهارت:
در این تحقیق منظور از مهارت ؛ استفاده از تکنو لوژی های جدید ، تهیه گزارشات تخصصی ،آشنایی با شیوه های مختلف ونوین تدریس در نظر گرفته شده است.
۹- آموزش[۹] : آموزش در واقع فراگیری تجربه ای است که به دنبال یک تغییر نسبتاّ پایدار در فرد ی هستند که می خواهد توانایی خودش را در جهت اجرای وظایف یک شغل بهبود بخشد. آموزش می تواند شامل تغییر در مهارت ها ، دانش، نگرش ها یا رفتار اجتماعی فرد شود. ( کاظمی ، ۱۳۸۰ ، ص ۲۹۱).
۱۰- آموزش کارکنان: [۱۰]کلیه کوشش هایی است که در جهت ارتقای سطح دانش ، آگاهی ، مهارت های فنی ، حرفه ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان یک سازمان به عمل می آید و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیت های شغلی خود می نماید. ( ابطحی ، ۱۳۷۳ ، ص ۱۷) .
۱۱- آموزش ضمن خدمت[۱۱] :منظور از آموزش کارکنان ، کلیه تلاش ها و کوشش هایی است که در جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی ، مهارت ها ی فنی ،حرفه ای و شغلی و همچنین رفتار مطلوب کارکنان یک سازمان به عمل می آید و آنها را برای انجام بهتر وظایف و مسئولیت ها ی خویش آماده می کند.( ابطحی ، ۱۳۸۳ ، ص ۱۵)
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه:
سازمان های امروزی از ارکان مهمی از جمله سرمایه نیروی انسانی،فناوری و مدیریت تشکیل یافته اند که به زعم بسیاری از صاحبنظران نیروی انسانی مهمترین رکن در این میان است. زیرا عملکرد مطلوب سازمان ها منوط به انجام وظایف درست و صحیح این نیروها است. لذا تأمین این سرمایه انسانی مستلزم انجام فعالیت های آموزشی منظم در همه سطوح سازمانی است .(Abasian,2007) این امر آموزش های کارکنان را اجتناب نا پذیر می سازد. و لزوم سرمایه گذاری در آموزش های ضمن خدمت نیروی انسانی را به عنوان رکن اساسی گوشزد می کند. کارکنان باید دارای دیدگاهی جامعیت نگر ،انعطاف پذیر و ژرف نگر بوده و قدرت تعمیم امور به یکدیگر را دارا باشند.لذا کارکنانی که دوره های آموزش ضمن خدمت را طی نکرده اند و با علم روز و تحولات آن آشنا نمی باشند. چگونه می توانندافرادی با عملکرد مناسب در سازمان خود باشند؟ بنابراین در قرن اطلاعات سازمان ها راهی جز مجهز کردن کارکنان خود به سلاح هماهنگی با دنیای پیشرفته را ندارند. و این میسر نخواهد بود مگر آنکه از آموزش های ضمن خدمت در جهت ارتقاء سطح علمی کارکنان استفاده گردد.
در آموزش های ضمن خدمت باید در نظر داشت که:
الف – چه کسانی باید دوره آموزش های ضمن خدمت را طی کنند.
ب – چرا باید آموزش های ضمن خدمت صورت گیرد.
ج – چگونه باید این نوع آموزش ها ارائه گردد.