گروه MTN شرکت پیشتاز خدمات ارتباطی آفریقا می باشد. گروه MTN در سال ۱۹۹۴ تاسیس گردید. یک گروه شرکت چند ملیتی می باشد که در ۲۱ کشور آفریقایی و خاورمیانه فعالیت می کند. MTN ایرانسل، بخشی از این گروه می باشد.
گروه MTN در کشورهای مانند افغانستان، کامرون، غنا، ایران، نیجریه، آفریقای جنوبی، سودان، سوریه، یمن، آگاندا و… فعالیت می کند.
نمودار ۱-۴ گروه MTN
ماخذ( www.Irancell.ir)
گروه MTN صاحب ۴۹% سهام شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در اکتبر سال ۲۰۰۵ شد. گروه MTN به عنوان یکی از خلاق ترین اپراتور GSM در جهان به خاطر گسترش نرم افزارهای بسیار پیشرفته شبکه های سلولی، بهینه سازی و مدیریت معرفی شده است. جدا از مهارت های تکنیکی، گروه MTN از نظر تجاری خود را با ارائه راهکارهایی برای قابلیت های موبایل که تمرکزش برروی نیازهای مشتریان و ارائه خدمات برای دامنه وسیعی از مردم است، متمایز می سازد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۲-۲ شرکت خدمات ارتباطی MTN ایرانسل
در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در جهت تحقق ماده ۱۲۴ برنامه مذکور و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طریق خصوصیسازی و سرمایهگذاری شرکت های خارجی، وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در مهرماه ۱۳۸۲ اقدام به برپایی مقدمات برگزاری مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه نمود.
این اقدام به منظور حمایت از سرمایه گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و در جهت ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدیگری، نظارت بر تعرفه ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف کنندگان انجام گردید. پس از انجام تشریفات مزایده و بررسی پیشنهادات شرکت کنندگان، وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ کنسرسیوم ایرانسل را به عنوان برنده مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه اعلام نمود.
سرانجام پس از تصویب قانون اجازه موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان و واریز مبلغ حق لیسانس از طرف ایرانسل در تاریخ ۳ آبان ۱۳۸۴، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در۶ آذر ۱۳۸۴ موفق به دریافت پروانه شبکه خدمات ارتباطات سیار GSM[21]) از وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات گردید. شایان ذکر است، این مجوز در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی کل کشور اعطا گردیده است.
شرکت ایرانسل توانست در مدت زمان کوتاهی پس از دریافت مجوز مذکور، مراحل راه اندازی و توسعه شبکه را به انجام رسانده و در۶ شهریور۱۳۸۵نه ماه پس از دریافت مجوز) بهره برداری آزمایشی از شبکه را آغاز نماید. شبکه ایرانسل در ۲۹مهر ۱۳۸۵ به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز افتتاح گردید.
ایرانسل با بهره گیری از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، نه تنها توانسته است شبکه خود را در مدت زمان کوتاه و با سرعت چشمگیری در سراسر کشور توسعه دهد، بلکه ارائه خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی را سر لوحه کار خود قرار داده است. شبکه ایرانسل نسل پیشرفته ای ازسیستم GSM را در اختیار مشترکین قرار می دهد تا مشترکین قادر به استفاده از سرویس های نسل [۲۲]EDGE) باشند.
EDGEنسل پیشرفته GPRS[23] به مشترکین ایرانسل امکان می دهد که از طریق تلفن همراه به شبکه اینترنت و یا شبکه های مشابه با سرعت بالا دسترسی داشته باشند و همچنین امکان ارسال و دریافت صوت، تصویر و متن های با حجم بالا را میسر می سازد. Irancell.ir)
قبل از ورود MTN ایرانسل به ایران، بازار موبایل ایران در دست شرکت ارتباطات موبایل ایران همراه اول) قرار داشت. بدلیل نبود رقابت، بازار موبایل ایران دارای ویژگی های زیر بود:
-
- قیمت اشتراک بالا و تعرفه های پایین موبایل که عناصر اصلی درآمد همراه اول بود.
-
- ظرفیت محدود شبکه و کیفیت پایین شبکه بدلیل سرمایه گذاری پایین در ساختارهای شبکه.
-
- در نتیجه وجود شکاف بزرگ بین نیاز و عرضه خدمات موبایل.
شرکت MTN ایرانسل در ۲۹ مهر ۱۳۸۵ فعالیت خود را با وجود بازار بدون رقابت آغاز کرد.
بیشتر رفتارهای بازار که در بالا آمد فرصتی برای شرکت ایرانسل فراهم کرد مانند:
-
- بازار کم نفوذ کمترین نرخ نفوذ بازار در زمان راه اندازی ایرانسل در ایران ۲۱% در مقایسه با میانگین مناطق خاورمیانه ۸۰%)
-
- لیست بلند و زمان انتظار بسیار زیاد برای دریافت خدمات شرکت همراه اول. در چند هفته اول بهمن ۱۳۸۵ نزدیک به هشت میلیون مشترک در لیست انتظار شرکت همراه اول با قیمت نزدیک چهارصد هزار تومان بودند).
-
- با وجود پوشش وسیع شبکه، شرکت همراه اول در کیفیت شبکه و ارتباطات مخصوصاً شهرستان ها با مشکل روبرو بود.
۴-۲-۳ چشم انداز
ورود شرکت MTN ایرانسل یک گام اصلی درآزادی بازار ارتباطات ایران ایجاد کرد. از آنجایی که گروه MTN استراتژیک های مخصوص خودش را دارد ولی یکی چشم انداز برای تمام گروه تعریف شده است:
“رهبر شدن در بازار ارتباطات – تامین رضایت مشترکین“
برای به دست آوردن این چشم انداز، بخش های متمرکز شده شامل موارد زیر است:
-
- توسعه جغرافیایی بازارهای به هم پیوسته مانند آفریقا، آسیا، خاورمیانه.
-
- نگاه بلند مدت به بازار، ایجاد تمایز در کیفیت زندگی براساس پایه های اصلی MTN و دیگر ابتکارات.
-
- مشتری مداری و ایجاد فرهنگ حمایت گر.
-
- اول یا دوم بودن در بازارهای در حال فعالیت.
-
- کارفرمای برتر در بازارهای درحال فعالیت.
هر اپراتور مانند ایرانسل باید حوزه های تمرکز گروه MTN را حمایت کند مانند افزایش سطح کیفیت زندگی در ایران، مشتری مداری،تبدیل به یکی از سه برند معروف، کسب عمده سهم از بازار و کارفرمای برتر. در نتیجه چشم انداز شرکت ایرانسل به این صورت است.
“تامین کننده مقدم در خدمات ارتباطی مبتکرانه در ایران“
۴-۲-۴ ماموریت
ماموریت شرکت شامل موارد زیر می باشد.
-
- ارائه خدمات دیجیتالی جسورانه به مشترکین
-
- پیشرو در تکنولوژی و مشتری مداری
-
- توسعه زیرساختهای پایدار و پیشرفته مبتنی بر فناوری های نوین شبکه تلفن همراه در سطح کشور - ۳ G
-
- توسعه بستر ارتباطی پر سرعت بیسیم مبتنی بر فناوری نوین وایمکس در سطح کشور
-
- ارائه بهترین کیفیت محصول و سرویس
-
- ارائه مناسبترین خدمات با بهصرفهترین قیمت و تمرکز زدایی در خدمت رسانی
-
- افزایش کیفیت شبکه بصورت مستمر، جهت دار و هوشمند
-
- گسترش و افزایش ظرفیت شبکه و بهروزرسانی
-
- حرکت به سمت اپراتور پیشرو و نوآور در سطح منطقه
-
- حداکثر استفاده از توان داخلی و ایفای نقش مولد در ارتقای دانش و تکنولوژی کشور
-
- ایجاد زیرساخت های مناسب و مورد نیاز برای پیاده سازی انواع خدمات دیتای همراه
- فراهم ساختن بستر مدیریت خدمات به وسیله مشتری