مؤدب، اهم مبانی تفسیر قرآن از منظر مفسران شیعه، ص۱۲۵ ↑
«و این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم، تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى، و امید که آنان بیندیشند» نحل/ ۴۴ ↑
آل عمران/ ۷ ↑
رک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۱۳؛ صفار، بصائر الدرجات، ص ۱۹۶؛ طبری، بشاره المصطفى لشیعه المرتضى، ص۱۹۳؛ عیاشی، کتاب التفسیر، ج۱، ص۱۶۴؛ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج۲۷، ص۱۷۹ ↑
«بلکه [قرآن] آیاتى روشن در سینههاى کسانى است که علم [الهى] یافتهاند..» عنکبوت/ ۴۹ ↑
صفار، بصائر الدرجات، ص۲۰۵؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۱۴؛ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج۲۷، ص۱۸۰ ↑
رک: جوادی آملی، تسنیم، ج۱، ص۳۸ و ۱۰۴ ↑
محمدی، شرح کفایه الأصول، ج۴، ص۹۵ ↑
ابنمنظور، لسان العرب، ج۳، ص۵۴ ↑
رک: مظفر، اصول الفقه، ج۳، ص۱۲ ↑
نقی زاده، جایگاه قرآن کریم در فرایند استنباط فقهی، ص۱۷۱ ↑
ملکی اصفهانی، فرهنگ اصطلاحات اصول، ص۳۶۴-۳۶۵ ↑
رک: نائینى، فوائد الاُصول، ج۳، ص۱۳۵؛ حائرى یزدى، درر الفوائد، ص۳۶۷-۳۶۸؛ اصفهانى، وسیله الوصول الى حقائق الأصول، ج۱، ص۴۷۵-۴۷۶؛ بروجردی، نهایه الاصول، ص۴۷۲؛ همو، تقریرات فی أصول الفقه، ص۲۵۱-۲۵۲؛ تبریزى، دروس فی مسائل علم الأصول، ج۶، ص۲۴۶ ↑
مظفر، اصول الفقه، ج۲، ص۱۳۰ ↑
ملکی اصفهانی، فرهنگ اصطلاحات اصول، ص۳۶۵-۳۶۶ ↑
محقق داماد، مباحثى از اصول فقه، ج۲، ۳۶-۴۲؛ نقی زاده، جایگاه قرآن کریم در فرایند استنباط فقهی، ص۱۸۷-۲۰۶؛ محمدی، شرح کفایه الأصول، ج۴، ص۹۸-۱۱۵ ↑
رک: طوسی، التبیان فى تفسیر القرآن، ج۱، ص۹ و معرفت، التأویل فی مختلف المذاهب و الآراء، ص۱۰ ↑
طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۷۴ ↑
مؤدب، اهم مبانی تفسیر قرآن از منظر مفسران شیعه، ص۱۳۰-۱۳۱ ↑
برقی، المحاسن، ج۲، ص۳۰۰؛ حرعاملی، وسائلالشیعه، ج۲۷، ص۱۹۲؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج۱، ص۴۶؛ فیض کاشانی، تفسیر الصافى، ج۱، ص۲۹ ↑
ابنبابویه، معانی الأخبار، ص۲۵۹؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۸۹، ص۸۳ ↑
مؤدب، اهم مبانی تفسیر قرآن از منظر مفسران شیعه، ص۱۴۲ ↑
رک: فاضل لنکرانی، حماه الوحى، ص۱۱۹-۱۲۰ ↑
«آیا در [معانى] قرآن نمىاندیشند؟ اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیارى مىیافتند» نساء/ ۸۲ ↑
رک: سید مرتضی(علم الهدی)، الموضح عن جهه إعجاز القرآن، ص۱۲۴-۱۲۷؛ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج۱، ص۷۵؛ قبیسى عاملى، تفسیر البیان الصافى لکلام الله الوافى، ج۵، ص۱۷۶؛ فیومی، الإعجاز العددی فی القرآن الکریم، ص۶۱؛ حسن ایوب، الحدیث فی علوم القرآن و الحدیث، ص۳۸-۳۹؛ صابونی، التبیان فی علوم القرآن، ص۴۲-۴۳ و ۱۴۴؛ میر محمدى زرندى، بحوث فی تاریخ القرآن و علومه، ص۱۹۵-۱۹۶؛ معرفت، شبهات و ردود حول القرآن، ص۲۴۴ ↑
نساء/ ۸۲ ↑
خویی، البیان فی تفسیر القرآن، ص۵۷-۶۰ با اندکی تلخیص ↑
«خدا زیباترین سخن را [به صورت] کتابى متشابه، متضمّن وعده و وعید، نازل کرده است..» زمر/ ۲۳ ↑
زمخشری، الکشاف، ج۴، ص۱۲۳ ↑
طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۲۵۶؛ برای مطالعه بیشتر رک: ابنجزی کلبی، التسهیل لعلوم التنزیل، ج۲، ص۲۲۰؛ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۴۳۲-۴۳۳ ↑
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
رک: طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۴۳-۶۴ و ج۲، ص۲۳؛ مؤدب، اهم مبانی تفسیر قرآن از منظر مفسران شیعه، ص۱۴۳ ↑
ابنبابویه، عیون أخبار الرضا(ع)، ج۱، ص۲۹۰؛ حویزی، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۳۱۸ ↑
ابنبابویه، التوحید، ص۲۵۴-۲۶۹؛ بحرانی، البرهان فى تفسیر القرآن، ج۵، ص۸۴۳ ↑
سیدرضی، نهج البلاغه، ص۱۹۲ ↑
ابنمیثم بحرانی، شرحنهجالبلاغه، ج۳، ص۱۶۰ ↑
نحل/ ۸۹ ↑
شاکر، مبانى و روشهاى تفسیرى، ص۲۹۶ ↑
سه مطلب یادشده در ادامه این نوشتار به تفصیل بیان خواهد شد. ↑
«بزرگ [و خجسته] است کسى که بر بنده خود، فرقان [کتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود، تا براى جهانیان هشداردهندهاى باشد». فرقان/ ۱ ↑
«و ما تو را جز [به سِمَتِ] بشارتگر و هشداردهنده براى تمام مردم، نفرستادیم..» سبأ/ ۲۸ ↑
«بشر را هشداردهنده است». مدثر/ ۳۶ ↑
«این [قرآن] جز پندى براى جهانیان نیست» ص/ ۸۷؛ تکویر/ ۲۷ ↑
«و به راستى در این قرآن، براى مردم از هر گونه مَثَلى آوردیم..» کهف، ۵۴ ↑
«ماه رمضان [همان ماه] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [کتابى] که مردم را راهبر است..» بقره، ۱۸۵ ↑
برای مطالعه بیشتر رک: مصباح یزدی، قرآنشناسى، ج۲، ص۲۷۶-۲۸۰؛ جوادی آملی، قرآن در قرآن، ص۳۱۳-۳۱۴ ↑
«پس روى خود را با گرایش تمام به حقّ، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خداى تغییرپذیر نیست» روم/ ۳۰ ↑
جوادی آملی، قرآن در قرآن، ص۳۱۳-۳۱۴ ↑
نجارزادگان، تفسیر تطبیقى، ص۳۶ ↑
ابنبابویه، عیون أخبار الرضا(ع)، ج۲، ص۸۷؛ بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۶۶ ↑
فصلت،۴۲؛ ابنبابویه، عیون أخبار الرضا(ع)، ج۲، ص۱۳۰؛ بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۶۵ ↑
عیاشی، کتاب التفسیر، ج۲، ص۲۰۳-۲۰۴؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۵، ص۴۰۳-۴۰۴ ↑
«و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ایشان بخوان..» مائده/ ۲۷ ↑
یوسف/ ۳ ↑