تحقیق پیمایشی به عنوان شاخهای از تحقیقات توصیفی، یک روش جمع آوری دادههاست که در آن از یک گروه خاصی از افراد خواسته میشود تا به تعدادی سؤالهای خاص پاسخ دهند. در پژوهش زمینهیابی، قدم اول تعریف مسأله است. به عبارتی محققان برای اجرای زمینهیابی باید اهداف خود را به دقت تعریف کنند و هر سؤالی که پرسیده میشود باید به یک یا تعداد بیشتری از اهداف زمینهیابی مرتبط باشد. در مرحله دوم جامعه باید به درستی تعریف و تعیین گردد، در مرحله بعد باید روش جمع آوری اطلاعات را که به طور کلی به دو طبقه روش های کتابخانهای و میدانی تقسیمبندی میشوند مشخص نمود، سپس از میان افراد جامعه تعدادی به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب می شوند. از آنجا که رایجترین ابزار مورد استفاده در تحقیق زمینهیابی، پرسشنامه و مصاحبه است پس از تعیین و طراحی ابزار میتوان آن را برای جمع آوری داده از افراد نمونه انتخابی در نظر گرفت و در نهایت پس از تنظیم و تحلیل دادهها، یافتهها و نتایج حاصله از تحقیق را گزارش نمود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارت است از مجموعهای از پرسشهای هدفمدار که با بهرهگیری از مقیاسهای گوناگون، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد.
وقتی برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده میکنیم مراجعه مجدد به پاسخگویان و پرسیدن اطلاعات اضافی که بعدا پی میبریم مورد نیاز است بسیار دشوار است. بنابراین برای تضمین اینکه پرسشهای مربوط مطرح شوندتفکر پیشاپیش درباره اطلاعات مقتضی حائز اهمیت اساسی است( دی ای دواس؛۱۳۷۶)
از پرسشنامه ها میتوان برای پژوهشهای توصیفی یا تبیینی( پیمایش و همبستگی) استفاده کرد. پژوهشهای توصیفی در استراتژی پیمایش نظیر پژوهشهایی که از پرسشنامه نگرشسنجی یا افکارسنجی و پرسشنامه های اعمال سازمانی استفاده می کنند پژوهشگر را به شناسایی و توصیف تغییرپذیری در پدیده های متفاوت قادر میسازد( دانایی فرد، الوانی، عادل آذر،۱۳۹۰)
از جمله ویژگیهای یک پرسشنامه مناسب این است که:
دارای مقدمهای رسا و واضح و سؤالها روشن و بدون ابهام باشند.
سؤالات طوری تنظیم شود که آزمونشونده تحریک شود به آنها پاسخ دهد.
از به کار بردن واژهها، اصطلاحات نامفهوم و نامأنوس و از ارائه سؤالاتی که پاسخگو را به پاسخ خاصی هدایت میکند پرهیز شود.
از طرح سؤالات پیچیده، غیر قابل درک، طویل و دو پهلو اجتناب شود و …
پرسشنامه در قالب بیست و نه سوال به علاوه تعدادی سوال جمعیت شناختی برای تحلیل آمار توصیفی تحقیق تهیه شده است. سوالات جمعیتشناخی شامل: جنسیت، سن، وضعیت تاهل، درآمد ماهیانه و سالهای فعالیتهای مالی میباشد. برای پرسشهای یک تا سی نیز از طیف پنج گزینهای لیکرت از خیلی موافقم تا کاملا مخالفم استفاده شده است. که هر کدام از سوالها نماینده بعدی از شخصیت، تمایلات سرمایه گذاری و ریسکگریزی است که به شرح زیر تعریف می شود:
سوالات ۱ تا ۴ مربوط به برونگرایی
سوالات ۵ تا ۹ مربوط به گشودگی به تجربه
سوالات ۱۰ تا ۱۴ مربوط به وظیفه شناسی و جدیت و هوشیاری
سوالات ۱۵ تا ۱۸ مربوط به ریسک گریزی
سوالات ۱۹ تا ۲۰ مربوط به فرا اعتمادی
سوالات ۲۱ تا ۲۵ مربوط به تمایلات سرمایه گذاری کوتاه مدت
سوالات ۲۶ تا ۳۰ مربوط به تمایلات سرمایه گذاری بلند مدت
۳-۸-روایی و پایایی
مقصود این است که آیا ابزار اندازهگیری موردنظر میتواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازهگیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی[۷۴]به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. پرسشنامهای که همه وجوه موضوع مورد نظر را در برنگیرد نیز دارای روایی نیست.
نظر کارشناسان و خبرگان میتواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازهگیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیریهای نامتناسب میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش سازد.
انواع پایایی نیز به شرح زیر است:
پایایی[۷۵] با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. به عبارت دیگر، «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است»چقدر است.
به بیان دیگر اگر ابزار اندازهگیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازهگیری پایایی شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده میکنیم. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است. “پایایی کامل” واقعاً به ندرت دیده میشود و در صورت مشاهده قبل از هر چیز باید به نتایج شک کرد.
برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری، شیوههای مختلفی به کار برده میشود. از جمله:
الف) اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی ( Test – Retest )
ب) روش موازی یا روش آزمونهای همتا ( Equivalence )
ج) روش تصنیف یا دونیمه کردن آزمون ( Split – half )
د) روش کودر _ ریچاردسون ( Kuder – Richardson )
ه) روش آلفای کرونباخ ( Cronbach Alpha )
نرم افزار spss یکی از نرم افزارهای متداول برای تعیین پایایی با یکی از روشهای فوق ( و معمولا روش آلفای کرونباخ) میباشد.
۳-۸-۱بررسی اعتبار
در این پژوهش، به منظور تعیین اعتبار ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری که خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکند به کار میرود.
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمرههای هر زیرمجموعه سوالهای پرسشنامه و وارایانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه میکنیم.
جدول (۳-۱) نحوه محاسبهی ضریب آلفا
اجزای فرمول مولفهها | نتایج فرمول |
تعداد زیر مجموعههای سئوالهای پرسشنامه یا آزمون = J | |
واریانس زیر آزمون Jام Sj2 = | |
واریانس کل پرسشنامه یا آزمون S2 = |