جامعه= N
۹۵%= t
نسبت موافقین= p
نسبت مخالفین= q
دقت احتمالی مطلوب= d
جدول (۳-۲): حجم نمونه دانشجویان بر حسب گروههای آموزشی
گروه آموزشی | جامعه آماری | حجم نمونه |
علوم پایه | ۱۳۴ | ۵۴ |
علوم انسانی | ۳۱۴ | ۱۲۶ |
جمع | ۴۴۸ | ۱۸۰ |
همچنین در این پژوهش به دلیل اینکه توزیع پرسشنامه در بین استادان به روش سرشماری صورت گرفت نیازی به تعیین حجم نمونه نبود و پرسشنامه در بین کلیه استادانی که به شیوه مشارکتی تدریس کرده بودند، توزیع شد.
در این پژوهش دانشجویان دانشکدهها ی ادبیات و علوم انسانی و علوم تربیتی به طور مشترک تحت عنوان گروه آموزشی علوم انسانی و دانشجویان دانشکده علوم پایه به عنوان گروه آموزشی علوم پایه معرفی شده اند.
۳-۵ ابزار جمع آوری اطلاعات
انتخاب ابزار مناسب یکی از مهمترین فعالیتها در روش علمی پژوهش است که بستگی به ماهیت موضوع، اهداف و آزمودنیها دارد. از آنجا که پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است و به بررسی نقاط قوت و ضعف تدریس مشارکتی از دیدگاه نمونه آماری میپردازد، از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه برا ی جمع آوری اطلاعات استفاده شد.
مصاحبه: از مصاحبه برای دستیابی به دید گاه های عمیق دانشجویان و استادان استفاده شد. به این منظور مصاحبه اکتشافی[۱۱۵] با ۱۵نفر از اعضای هیات علمی و ۱۵ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت نیمه ساختاری انجام شد. به این صورت که سوالات در قالب فرم مصاحبه تهیه گردید و بر اساس آن مصاحبه صورت گرفت تا دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد موضوع پژوهش بررسی شود. در حین انجام مصاحبه بیشتر اوقات لازم بود تا مصاحبه از حالت نیمه ساختار یافته به مصاحبهای غیر رسمی تبدیل شود تا محقق به دیدگاههای عمیق مصاحبه شوندهها دست یابد. پس از انجام مصاحبه و با بهره گرفتن از منابع مورد مطالعه پرسشنامه پژوهش تنظیم گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پرسشنامه: پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود که با توجه به اطلاعات بدست آمده از مصاحبهها و سایر منابع و متون مکتوب مرتبط با موضوع تحقیق تدوین گردید. این پرسشنامه بسته پاسخ بوده، شامل ۴۶ گویه در مقیاس پنج درجهای لیکرت (از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم) که در سه قسمت به بررسی قوتها و ضعفها و الزامات تدریس مشارکتی میپردازد. پرسشنامه تنظیم شده هم در بین استادان و هم در بین دانشجویان توزیع شد.
جدول (۳-۳): مقیاس پنج درجهای لیکرت
کاملاً موافقم | موافقم | تا حدودی | مخالفم | کاملاً مخالفم |
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |