کیفیت اطلاعات
مربوط بودن
قابل فهم بودن
شکل ۲-۴ عوامل مربوط به کیفیت اطلاعات(سرینی واسن[۳۹]، ۲۰۰۴).
۲-۹-۸ جمع بندی
در این قسمت تلاش شد تا کلیاتی درخصوص نقش کیفیت اطلاعات و نحوه مدیریت جامع آن در سازمان مطالبی ارائه شوند. از جمله این مطالب می توان به نکات زیر اشاره نمود: ۱ -معرفی شاخص هایی بر ای کیفیت اطلاعات ۲ -ابعاد کیفیت اطلاعات ۳ -دفاتر مسؤل و پی گیر کیفیت اطلاعات در سازمان ۴ -استفاده از حلقه دمینگ در این مدیریت ۵ -جایگاه اطلاعات در حلقه داده - اطلاعات - دانش بدیهی است که باید دانش غیرمشهود انسانها در سازمان که نقش اساسی را در کیفیت ارائه خدمات و محصولات ایفاء می نمایند و قابل مستندسازی نیستند را نیز حتما مورد توجه قرار داد؛ و از طریق مدیریت دانش تلاش در تبدیل این نوع از دانش به دانش مشهود و نهادینه شدن آن در سازمان داشت. لازمه این امر تمیز دادن داده، اطلاعات و دانش از یکدیگر و توجه به این نکته است که این عوامل لازم و ملزوم یکدیگرند، و زمانی اثربخشی مناسب را خواهند داشت که به صورت یکپارچه و توامان مدیریت گردند تا از این طریق، ارتقاء کمی و کیفی، در ابعاد مختلف سازمان حاصل گردد.
۲-۱۰ عملکرد فنی و خدمات الکترونیکی
۲-۱۰-۱ تکنولوژی
در پژوهشهای انجامشده بر روی عوامل تکنولوژیک ایجاد کننده اعتماد، بر روی دو عامل محرمانه بودن و امنیت به عنوان مهمترین پیشزمینه ها توسط پژوهشگران تأکید زیادی شده است. مفهوم محرمانه بودن به طور کلی به این صورت تعریف شده است : توانایی یک فرد برای کنترل شرایطی که در آن اطلاعات شخصی او دریافتشده و مورد استفاده قرار میگیرد. در محیط اینترنت، محرمانه بودن به ملاحظاتی همچون جمعآوری، توزیع یا استفادهی غیر مجاز از اطلاعات شخصی افراد مربوط می شود. قابلیت های در حال رشد تکنولوژیهای نوین پردازش اطلاعات، در کنار پیچیدگی آنها ، اهمیت موضوع محرمانه بودن را به طور روز افزونی افزایش داده است. علاوه بر وجود مسایل مربوط به نبود پشتیبانیهای لازم برای حفظ حریم خصوصی افراد، پایین بودن میزان امنیت درکشده توسط خریداران اینترنتی هم یکی دیگر از موانع اصلی توسعه تجارت الکترونیک تلقی می شود(ابزری و دیگران، ۱۳۹۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱۰-۲ بستر اثرگذار بر خدمات الکترونیکی
۲-۱۰-۲-۱ بستر محیطی کسب وکار
عوامل محیطی اثرگذار بر وظایف کسب وکارها، بخصوص آن عواملی که مشخصا مربوط به محیط الکترونیک می شوند عبارتند از:
۱- انتظارات مشتری
۲- فلسفه مشتری
۳- تعامل چند جانبه مشتری با کسب وکارها(هر زمان ،هرمکان)
۴- افزایش رقابت و تغییر صنعت
۵- عدم اجتماع( تراکم) زنجیره ارزش
۶- جهانی شدن
۷- تغییر نقش دولت
۸- طبیعت و نقش کانال در حال تغییرات
۹- سرعت تغییر تکنولوژی
۱۰- ساختار بازار
۱۱- کمرنگ شدن ارزیابی های کمپانی ها و بخش های اقتصادی
۱۲- عدم معافیت ها(بنجامین و لاوری[۴۰]،۲۰۰۲).
در ارائه خدمات الکترونیکی باید به نکات مختلفی توجه کرد، تا این خدمات به شیوه بهتری ارائه گردد، برخی از این نکات عبارتند از:
-
- فرهنگ سازی مناسب در ادارات و میان کارمندان
-
- فرهنگ سازی مناسب بین مردم و مراجعه کنندگان به ادارات دولتی
-
- فراهم سازی زیر ساخت های مخابراتی، شبکه و اینترنت
-
- اعتماد به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های آن
-
- به اشتراک گذاشتن تجربههای موفق و ناموفق سازمانها در کشور در ارائه خدمات الکترونیکی
-
- توجه به استانداردهای علمی ارائه خدمات الکترونیکی
-
- استفاده از شبکه همراه در ایجاد نظام اداری همراه
-
- توجه به امنیت پورتال های سازمانی ادارات
-
- لزوم تعامل بین دستگاه های اجرایی جهت ارائه خدمات الکترونیکی
-
- لزوم بررسی چالش ها و موانع فراروی تحقق نظام اداری الکترونیکی و برنامه ریزی برای رفع این موانع
-
- توجه به بهره گیری از نظام اداری الکترونیکی جهت مشارکت مردم در اداره کشور
-
- باز بینی و اصلاح فرایندهای انجام کار در دستگاه های اجرایی و مهندسی مجدد فرایندها پیش از الکترونیکی نمودن آن ها
-
- توجه جایگاه امضای دیجیتال در اسناد دولتی(جهانگیر، ۱۳۸۹)
۲-۱۰-۳ موانع ارائه خدمات الکترونیکی
موانع گوناگونی در پیش روی ارائه خدمات الکترونیکی وجود دارد، که این موانع مسیر حرکت به این سمت را دچار کندی می کند. این موانع باید شناسایی شده و راه حل های بر طرف کردن آن ها اندیشیده شود:
-
- عدم حمایت مدیران ارشد سازمان ها و ادارات از ارائه خدمات الکترونیکی و تحقق دولت الکترونیک
-
- عدم احساس نیاز به ایجاد دولت ال کترون یک و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی
-
- هزینههاى سنگین سخت افزاری و نرم افزاری ارائه خدمات الکترونیکی
-
- کمبود نیروهاى متخصص در رشته فنآورى اطلاعات و ارتباطات
-
- مشکلات مربوط به حفاظت و امنیت اطلاعات شخصى افراد و سازمانها
-
- کمبود سواد رایانهاى برخی از مردم مشکلات فعلی در ارائه خدمات اداری(جهانگیر ،۱۳۸۹).
هر روزه تعداد زیادی ارباب رجوع از راه های دور و نزدیک به ادارات و سازمان های دولتی مراجعه می کنند. که این امر، مشکلاتی را برای مراجعه کنندگان و سیستم اداری ایجاد کرده است. برخی از این مشکلات عبارتند از:
-
- اتلاف زمان در مسیر رفت و برگشت و زمان انتظار در ادارات
- اتلاف زمان کارمندان در پاسخگویی به تعداد زیادی از ارباب رجوع