استاندارد ۵) اثر فناوری بر محیط
فناوری در جامعه نفوذ کرده و اثر استفاده فناوری بر محیط می تواند مثبت یا منفی باشد. فناوری میتواند یک رودخانه را آلوده یا پاکیزه کند؛ هوا را روشن یا تاریک کند. استفاده از فناوری باعث رشد می شود بنابراین آن بالقوه بر محیط تأثیر می گذارد. وسایل نقلیه سال های زیادی است که بر محیط اثر گذاشته است. دانش آموزان در مقطع متوسطه باید تعادل بین انسان، فناوری و محیط را درک کنند و باید بدانند که حفظ تعادل بین جامعه، استفاده از فناوری و محیط برای توسعه سواد فناورانه ضروری است و انسان ها می توانند از فناوری ها برای نگهداری آب، خاک و انرژی از طریق تکنیک های به عنوان استفاده مجدد، کاهش و بازیافت استفاده کنند. دانش آموزان متوسطه باید نتایج مثبت و منفی فناوری را بر محیط درک می کنند(همان).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
استاندارد ۶) نقش جامعه در توسعه و استفاده از فناوری
فناوری کالبد جامعه و متقابلا جامعه کالبد فناوری است، این دو به هم شکل می دهند. بیشترین تأثیر جامعه این است که آیا یک محصول خاص مطابق نیاز یا خواسته ها می باشد. بیشتر نوآوری ها می تواند سازمان های داخلی یا درون سازمان ها را توسعه دهد، فرهنگ سازمان ها، نقش مهمی در شکل دهی فناوری بازی می کنند. ارزش ها و باورهای افراد نگرش آن ها را نسبت به فناوری شکل می دهد. افرادی که باور پیشرفت دارند، غالبا نسبت به فناوری خوش بین هستند و برعکس برخی دیگر به دلیل بدگمانی بر پیشرفت مدام فناوری ها نسبت به آن بدبین هستند. فناوری با همه سازمان های اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، سیاسی و تربیتی ارتباط و تأثیر متقابل دارد. سازمان های اجتماعی بر چگونگی زندگی، کار، بازی، و غیره تأثیر می گذارند. دانش آموزان متوسطه نیاز دارند نفوذ جامعه بر فناوری را یاد بگیرند و باید بدانند که فرهنگ های مختلف، فناوری های مختلف را شکل می دهد. بررسی دانشآموزان متوسطه در این است که چگونه نیازها مستقیما بر فناوری به ویژه محصول و سیستم ها تأثیر می گذارد. آنها باید بدانند باورها و نیازهای اجتماعی در توسعه فناوری اثر می گذارد(همان).
استاندارد۷) نفوذ فناوری در تاریخ
فناوری با ابزارهای ساده مانند سنگ و ابزارهای طبیعی دیگر شروع شده است. انسان ها در ساختن ابزار خبره شدند و کم کم با برنز و آهن، سفال سازی، شیشه، کاغذ و جوهر آشنا شده اند. آگاهی از تاریخ فناوری به ویژه وقایع و مراحل مهم و خاص آن به مردم کمک می کند که جهان را بهتر درک کنند و در چگونگی ابداعات و نوآوری بیشتر بدانند و در چگونگی تولید محصولات و سیستم ها بدانند. در مطالعه وقایع گذشته نمونه های مشاهده می شود که بر اساس آنها می توان آینده را پیش بینی کرد. دانش آموزان متوسطه باید یاد بگیرند که زمانی تغییرات فناورانه ناگهانی و آشکار و در زمان های دیگر تکاملی و دقیق هستند. اثرات پیشرفت های فناورانه می تواند اغلب خیلی نیرومند، جبران ناپذیر و جهانی باشد. دانش آموزان همچنین باید مبدا و تاریخ اختراعات و نوآوری های مختلف که با دوره های خاص زمانی متناسب اند، را یاد بگیرند. آنها باید دریابند که توسعه فناورانه بیشتر تحولی می باشد و سیر تکاملی تمدن مستقیما تأثیر پذیر و تأثیر گذار بر توسعه و استفاده از ابزار و مواد مختلف است. دانشآموزان باید بدانند که در سر تا سر تاریخ، فناوری تأثیر قوی در شکل دهی چشم انداز جامعه، فرهنگ، سیاست و اقتصاد دارد(همان).
مؤلفه سوم: فهم طراحی فناوری
طراحی، به عنوان هسته فرایند حل مسئله برای توسعه فناورانه نامیده می شود. طراحی پایه و اساس فناوری است. بنابراین سواد در فرایند طراحی نیازمند اکتساب دانش شناختی و روندی است و برای ایجاد طراحی مورد نیاز می باشد. حل مسئله مبنایی برای فناوری است. طراحی یکی از انواع حل مسئله است، اما همه مسائل فناورانه، مسائل طراحی نیست. فناوری شامل انواع دیگر مسائل و رویکردهای مختلف مانند پژوهش، توسعه، ابداع و نوآوری و نحوه حل مسائل می باشد. استانداردهای این مؤلفه بر توسعه طراحی فناوری نظیر؛ درک ویژگی های طراحی، نحوه مهندسی طراحی، درک نقش پژوهش، توسعه، ابداع، نوآوری و نحوه حل مسائل می باشد(همان).
استاندارد۸) درک ویژگی های طراحی
طراحی اولین گام در ساخت محصول یا سیستم است. بدون طراحی، سیستم یا محصول اثربخش نیستند. ویژگی هایی همچون؛ هدفمند بودن، مبتنی بر نیازهای خاص بودن، سیستماتیک بودن، تکراری و در حال خلاق بودن و احتمالی بودن از خصائص طراحی فناورانه است. این ویژگی ها برای طراحی و توسعه هر سیستم و محصول مرکزیت دارند. دانش آموزان باید ویژگی های طراحی را درک کنند. ویژگی ها طراحی عبارت اند از اینکه: طراحی، هدف محور، مبتنی بر نیازها خاص، سیستماتیک، تکراری، خلاق است و برای طراحی مسئله بسیاری راه حل ها وجود دارد. آنها باید یاد بگیرند که راه حل های چندگانه برای حل مسئله وجود دارد که نشانه عملی بودن فناوری است. دانش آموزان باید توانایی استفاده از رویکرد غیر خطی برای حل مسائل را توسعه دهند(همان).
استاندارد۹) نحوه مهندسی طراحی
فرایند طراحی مبنای فناوری و مهندسی است. فرایند طراحی مهندسی به تفکر انتقادی، کاربرد دانش فنی، خلاقیت و درک اثرات طراحی بر جامعه و محیط احتیاج دارد. به دانش آموزان متوسطه باید دو مفهوم ساخت نمونه اولیه(نخستین) و کاربرد اصول طراحی در فرایند طراحی مهندسی معرفی شود. و آنها باید بدانند که نمونه اولیه یعنی یک مدل موثر که در فرایند طراحی در ابتدا وجود دارد. نمونه اولیه وسیله ای برای آزمایش و ارزیابی طراحی بوسیله مشاهدات است و همچنین باید اصول طراحی از قبیل میزان (تعادل)، تناسب، وظیفه(تابع) و نرمی(قابلیت انحنا)را درک کنند. اصول طراحی همچنین باید برای ارزیابی طراحی ها و گردآوری داده ها مورد استفاده قرار گیرد(همان).
استاندارد۱۰) درک نقش پژوهش، توسعه، ابداع، نوآوری و نحوه حل مسائل
مهندسی طراحی نوع عمده فرایند حل مسئله است. مشکل یابی، شکل خاصی از حل مسئله است که برای شناسایی علل سیستم معیوب در نظر گرفته شده است. پژوهش و توسعه، روش های حل مسئله هستند. ابداع و نوآوری از رویکردهای خلاق و نامحدود حل مسئله هستند. دانش آموزان متوسطه باید یادگیریشان در مشکل یابی، ابداع، نوآوری و آزمایش باشد و همچنین از روش های پژوهش و توسعه استفاده کنند. آنها باید بداند که مسائل فناورانه باید مورد پژوهش قرار بگیرند و همه مشکلات فناورانه نیست و همچنین هر مشکلی با کاربرد فناوری حل نمی شود، بسیاری از مشکلات فناورانه به یک رویکرد چند دیسیپلینی نیازمند هستند(همان).
مؤلفه۴) کسب توانایی های مربوط به جهان فناورانه
برخی از فناوری ها قوی و برخی مفید هستند و به طور کلی بیشتر آن ها پیچیده هستند. سواد فناورانه به عنوان توانایی کاربرد، مدیریت، ارزیابی و درک محصول ها و سیستم های فناورانه تعریف شده است. این توانایی، به ابزارهای فکری از قبیل حل مسئله، تصویر گری ذهنی، تفکر انتقادی و استدلال احتیاج دارد. این مهارت های گوناگون می تواند در دانش آموزان فعالیت هایی مانند الگو سازی، آزمودن، مشکل یابی، مشاهده، تحلیل و تحقیق را توسعه دهند.
محتوای استانداردها در این مؤلفه توسعه توانایی های مهم برای جهان فناورانه است که شامل کاربرد فرایند طراحی، نحوه کاربرد و نگهداری محصولات و سیستم های فناوری، ارزیابی اثر محصول ها و سیستم ها می باشد(همان).
استاندارد۱۱) کاربرد فرایند طراحی
محصول ها و سیستم های کمی امروزه بوسیله آزمایش و خطا یا به طور اتفاقی توسعه داده می شوند. فرایند طراحی درک عمیقی از مشکل و منابع در دسترس و همچنین جستجوی کامل برای حل مسائل و ارزیابی مسائل و روش پالایش را ایجاد می کند. فرایند طراحی مبنایی برای همه فعالیت های فناورانه است. فرایند طراحی مستلزم استفاده از راهبردهای متنوع از قبیل حل مسئله، تصویرگری ذهنی، تفکر انتقادی و استدلال می باشد. هچنین مستلزم توانایی های دیگری از قبیل اندازه گیری، نقشه کشی، طراحی، کار با رایانه و کاربرد ابزار می باشد. دانش آموزان متوسطه باید قادر باشند، فرایند طراحی را اجرایی کنند. آنها باید صلاحیت داشته باشند که دانش و فرایند ترکیب و اجرا وضعیت های مختلف و جدید را داشته باشند. در کار با فرایند طراحی در سطح متوسطه، دانش آموزان باید بسیاری از تواناییهای که در سطوح قبلی آموخته اند، را اجرا کنند و به طور عمیق الزامات فرایند طراحی را تشخیص دهند. به علاوه دانش آموزان باید بتوانند از اطلاعات در ارزیابی طراحی استفاده کنند و عوامل اقتصادی را موقع طراحی محصولات و سیستم ها مورد بررسی قرار دهند(همان).
استاندارد ۱۲) نحوه کاربرد و نگهداری محصولات و سیستم های فناوری
همه انسان ها از سیستم ها و محصولات فناورانه مانند ماشین ها، تلویزیون، رایانه، و اسباب خانگی استفاده و نگهداری می کنند؛ اما همه نمی توانند از آن ها خوب و با اطمینان نگهداری و استفاده کنند. در سطح متوسطه دانش آموزان باید قادر به کاربرد و نگهداری انواع متنوع محصول ها و سیستم ها میباشند که یکی از عنصرهای کلیدی سواد فناورانه است. دانش آموزان صلاحیت تشخیص، مشکل یابی، تحلیل و نگهداری سیستم ها را باید داشته باشند و از ابزارها و ماشین ها استفاده موثر و سالم کند و آن برای سواد فناورانه مهم است و آنها باید در کاربرد رایانه و نرم افزارها ماهر باشند و قادر به کاربرد رایانه های پیشرفته باشند و توان برطرف کردن مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری را داشته باشند و در آخر دانش آموزان باید قابلیت ها و محدودیت های رایانه ها را بشناسند و سرانجام باید قادر به پذیرش فناوری ها باشند(همان).
استاندارد۱۳) ارزیابی اثر محصول ها و سیستم ها
وقتی که یک محصول و سیستم خاص ارائه می شود، فرد با سواد فناورانه می تواند اطلاعاتی در آن استنباط کند، این اطلاعات را ترکیب کند، روش ها را تحلیل کند و نسبت به اثرات مثبت و منفی آن به نتایجی دست یابد. بنابراین ارزیابی فناوری در این روش، دانش آموزان را برای اکتساب توانایی جدید تشویق می کند. دانش آموزان متوسطه باید قادر به ارزیابی این نکته باشند که یک سیستم یا محصول چگونه بر افراد، محیط و جامعه تأثیر می گذارند و همچنین با چگونگی ارزیابی فناوری خواهند توانست شهروندان بهتر در آینده باشند و در نتیجه آنها قادر خواهند بود، در جهان فناورانه تصمیمات خردمندانه اتخاذ نمایند(همان).
مؤلفه۵) درک فناوری در جهان اطراف
انسان ها در سه جهان زندگی می کنند: جهان طبیعی، جهان اجتماعی و جهان طراحی شده. جهان طبیعی شامل گیاهان و حیوانات، خاک، هوا، آب و آتش و چیزهای است که بدون اختراعات و نوآوری وجود دارند. جهان اجتماعی شامل رسوم، فرهنگ، سیاست، قوانین، اقتصاد، مذهب و … که توسط دولت ها ایجاد می شود و بر هم تأثیر می گذارند و با دیگر دولت ها ارتباط دارند. جهان طراحی شده شامل همه تغییراتی که انسان ها در جهان طبیعی ایجاد می کنند تا نیازها و خواسته هایشان برآورده شود. به طور کلی جهان طراحی شده شامل وسایل، مواد، ابزار و ماشین ها، مردم، اطلاعات، انرژی، سرمایه و زمان می باشد. در این مبحث فناوری ها در هفت طبقه دسته بندی شده که شامل فناوری های مربوط به پزشکی، کشاورزی و بیوتکنولوژی، انرژی، ارتباطی و اطلاعاتی، حمل و نقل، صنایع و کارنجات، عمرانی می باشد(همان).
استاندارد۱۴) فناوری های مربوط به پزشکی
در دهه های اخیر تعداد رایانه ها و استفاده از وب در همه ابعاد زندگی رشد سریعی یافته(کوک، اربی، سالیوان، لادمرر[۵۲]، ۲۰۰۶) و موارد استفاده از رایانه و فناوری اظلاعات در پزشکی نیز بسیار متنوع شده است؛ به نحوی که بخش های مختلف بیمارستان های دنیا از طریق شبکه های محلی به یکدیگر متصل هستند و داروخانه بیمارستان همزمان با بخش، از تجویز دارو برای بیماران توسط پزشک آگاه میشود و همزمان اطلاعات در پرونده آنان ثبت می شود. در بیشتر کشورها، عکس ها و سایر یافته های کلینیکی را به منظور مشاوره برای متخصص ارسال و به طور همزمان پاسخ آن را دریافت نمایند. اطلاعات بیماران جمع آوری و در پایگاه سیستم اطلاعاتی بیمارستان ذخیره شده و پایه مستندات برای آموزش ها و تعیین نیازهای درمانی در آینده می شود. پردازش تصاویر سی.تی.اسکن، ام.آر.آی.، پزشکی هسته ای و پاتولوژی سلولی بدون رایانه امکان پذیر نیست. از طرفی تصمیم گیری بر اساس شواهد، لزوم استفاده از پایگاه های اطلاعاتی معتبر را هنگام تصمیم گیری در تشخیص و درمان بیماران یا حتی تجویزهای پزشکی ضروری نموده است(ارشاد سرابی، اسلامی نژاد و شفعیان،۱۳۹۲).
دانش آموزان در سطح متوسطه باید فناوری های پزشکی که شامل پیشگیری، درمان و توانبخشی، واکسن ها، دارو، روش های جراحی، مهندسی ژنتیک و نظام های که از سلامت فرد حمایت و حفاظت می کنند درک کنند(انجمن بین المللی آموزش فناوری،۲۰۰۷).
استاندارد۱۵) فناوری های مربوط به کشاورزی و بیوتکنولوژی
حدود ۱۴۰۰۰ سال قبل انقلاب کشاورزی جوامع را عوض کرده است. توسعه ابزارهای کشاورزی متنوع از قبیل شخم زدن و آبیاری، نیروی تولید را بهبود داده است. رشته کشاورزی عبارت اند از اینکه گیاهان و حیوانات را برای غذا، الیاف، سوخت، دارو و دیگر محصول های سودمند پرورش دهند. بیوتکنولوژی فناوری است که در موجود زنده یا بخش های آن، برای ساخت یا تغییر محصولات، بهبود گیاهان و حیوانات یا توسعه ریز جانداران در جهت اهداف خاص استفاده می شود. در سال های اخیر استفاده از بیوتکنولوژی در علم و زندگی خیلی زیاد رواج یافته است. بیوتکنولوژی)فناوری زیستی( فناوری مولود تلفیق علوم زیستی و دانسته های کشاورزی، پزشکی و فنی مهندسی است و مبتنی بر استفاده از موجودات زنده و یا محصولات آنها برای تولید مواد، فرآورده ها، خدمات رسانی و رفع نیازمندی های بشر و یا محیط زیست می باشد. دانش آموزان متوسطه باید فناوری های استفاده شده در کشاورزی را درک کنند و مفاهیم و اصول فناوری از قبیل طراحی و سیستم را درک کنند. آنها باید بدانند که بیوتکنولوژی کاربردهای در حوزه های از قبیل کشاورزی، داروسازی، غذا و آشامیدنی، پزشکی، انرژی، محیط و مهندسی ژنتیک دارد. آن ها باید بدانند که نگهداری یعنی فرایند کنترل فرسایش خاک، تقلیل در رسوب آبراهه، نگهداری آب و بهبود کیفیت آب است(انجمن بینالمللی آموزش فناوری،۲۰۰۷).
استاندارد۱۶) فناوری های مربوط به انرژی
انرژی توانایی انجام کار است. انرژی نیاز اساسی برای جهان فناورانه است. محصول ها و سیستم ها نیازمند انرژی هستند که فراوان، ارزان، و با کنترل آسان باشد. انرژی محصول ها و سیستم ها بوسیله جامعه استفاده می شود. کیفیت زندگی با میزان انرژی استفاده شده توسط جامعه مرتبط است. انتخاب در انرژی مورد استفاده از طریق روش های مختلف بر جامعه و محیط تأثیر می گذارد. انرژی میتواند محیط را آلوده کند. مردم باید تأثیرات مثبت و منفی استفاده از منابع انرژی بر محیط را ارزیابی کنند. دانش آموزان مقطع متوسطه باید انرژی را در کلاس مطالعه و درک کنند. انرژی می تواند در دو نوع جنبشی( انرژی با حرکت مرتبط است) و نهفته ( انرژی ذخیره شده) طبقه بندی شود. انرژی میتواند از یک تعداد منابع از قبیل خورشید(پرتو افکن)، جزر و مد یا ریزش آب(مکانیکی)، سوخت(شیمایی با حرارتی) ناشی شود. دانش آموزان متوسطه باید یاد بگیرند که انرژی نمی تواند ایجاد یا خراب شود بلکه آن می تواند از یکی به دیگری عوض شود، منابع انرژی می تواند قابل تجدید یا غیر قابل تجدید باشد و در آخر انرژی میتواند در اشکال شیمیایی، پرتو افکن، الکتریکی، مکانیکی، حرارتی، هسته ای گروهبندی شود(همان).
استاندارد۱۷) فناوری اطلاعاتی و ارتباطی
بشر از فناوری های مختلف برای برقراری ارتباط سال های زیادی است که استفاده می کند. فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی شامل درونداد، فرایند و برونداد که با ارسال و دریافت اطلاعات مرتبط هستند. سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی، اطلاعات را از فردی به فرد دیگر، از انسان به ماشین، از ماشین به انسان و از ماشین به ماشین انتقال می دهند. سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی می توانند برای اطلاعرسانی، ترغیب، سرگرمی، کنترل، مدیریت و نظارت افراد و محیط پیرامون آن ها استفاده شود. دانش آموزان متوسطه باید بتوانند حقایق، داده ها، اطلاعات، دانش و ارتباط بین آنها را درک کنند بعلاوه فرایند ارسال و دریافت اطلاعات و مدیریت اطلاعات را درک کنند و انواع مختلف سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی که شامل تلویزیون، تلفن، اینترنت و … را تجربه و درک کنند و در آخر آنها هدف هر سیستم را باید تشخیص دهند و بهترین آن را برای هر موقعیت انتخاب کنند(همان).
استاندارد۱۸) فناوری های حمل و نقل
یکی از مشکلات زندگی بشر دیروز ازدحام جمعیت، فقدان امکانات و عدم توانایی زیر ساخت های حمل و نقل در پاسخگویی به نیاز روزمره به شمار می آمد. اما امروزه پیشرفت ارتباطات، توسعه امکانات، تجهیزات و فناوری مربوط به آنها، امکان اصلاح ساختار سیستم حمل نقل را برای مشکلاتی نظیر تراکم ترافیک، ارتقا عملکرد سیستم و ایمنی حمل و نقل و همچنین کاهش اثرات سوانح فراهم کرده است. مردم حمل و نقل را به عنوان یکی از نیازهای اساسی زندگی خود می بینند و سیستم های حمل و نقل موجب راحتی زندگی افراد می شود. سیستم حمل و نقل یک شبکه پیچیده از مؤلفه های است که در خشکی، آب، هوا و در فضا عمل می کنند. دانش آموزان می دانند که سیستم حمل و نقل روشی سودمند برای جابجای مردم و کالاها است. دانشآموزان باید بدانند که فناوری های حمل و نقل نقش اساسی در اداره فناوری های دیگر از قبیل صنایع، ارتباطات، سلامت، ایمنی و کشاورزی دارند. دانش آموزان باید بتوانند در کلاس در مسائلی از قبیل آلودگی، تراکم، تصادف و مصرف سوخت بحث کنند و همچنین سیستم های حمل و نقل را طراحی، توسعه، مدیریت و ارزیابی کنند و سرعت، هزینه، امنیت و تأثیرات آن را بررسی کنند(انجمن بین المللی آموزش فناوری،۲۰۰۷).
استاندارد۱۹) فناوری های صنایع و کارخانجات
صنایع و کارخانجات کالا و اجناس فیزیکی را تولید می کند. این کالاها باعث تغییرات اساسی در کشورها شده است. دانش آموزان متوسطه باید فناوری های صنایع را به طور عمیق درک کنند و میتوانند انواع محصولات تولید شده در کارخانجات را درک کنند. دانش آموزان متوسطه باید بتوانند از مواد، ابزار و فرایند های متنوع برای طراحی، ساخت و ارزیابی تولیداتشان استفاده کنند. و همچنین باید کیفیت تولیدات و محصولات مختلف را ارتقا ببخشند. و همچنین باید با انواع سیستم های صنایع آشنایی داشته باشند(همان).
استاندارد۲۰) فناوری های عمرانی
بشر ساختمان ها را برای میلیون ها انسان می سازد. ساختمان هایی از قبیل خانه ها، ادارات، راه ها، جاده ها و پل ها هدف های متعددی دارند. برخی از اینها به عنوان مکانی یا پناهگاهی برای زندگی فراهم شده است بعضی برای تفریح و سرگرمی از جمله سالن های کنسرت، پارک ها، استادیوم های فوتبال و بعضی برای کار از قبیل کارخانه ها استفاده می شوند. بعضی در سیستم حمل و نقل مثل پل ها، راه ها، جاده ها استفاده می شوند. دانش آموزانی که از مقطع متوسطه فارغ التحصیل می شوند باید در ارزیابی و خریداری انواع متعدد ساختمان ها اطلاع داشته باشند. دانش آموزان این سطح ساختمان ها را به طور عمیق کشف می کنند و آنها بناها و مدل آنها را طراحی می کنند. دانش آموزان متوسطه قادرند که مواد و سیستم های که در ساخت و ساز بکار گرفته می شوند از جمله وسایل رفاهی مانند آب، فاضلاب، برق، کنترل آب و هوا، تلفن و بنزین بعلاوه سیستم های از قبیل پی ریزی،چارچوب و پوشش بناها را درک کند. دانش آموزان باید نیازهای که برای ساختن یک بنا لازم است مانند سلیقه های شخصی از جمله موقعیت، شکل، اندازه و هچنین عوامل که از شروط قانونی است که شامل قانون های محلی، قوانین ساختمان و استانداردهای حرفه ای است را درک می کنند(همان).
استانداردهای سوادفناورانه که در بالا توضیح داده شد، در جدول ۲-۳ به صورت خلاصه ارائه شده است:
جدول شماره: ۲-۳: استاندارد های سواد فناورانه
مؤلفه های عمده سواد فناورانه | استانداردهای لازم برای دوره متوسطه | ||
۱ | فهم ماهیت فناوری | ۱ | ویژگی ها و دامنه فناوری |
۲ | مفاهیم اساسی فناوری |