فناوری اطلاعات و ارتباطات[۶]
فراگیری و سیطره رایانه و پدیده اینترنت، تأثیری شگرف بر مسیر چگونگی حیات فردی، اجتماعی، اقتصادی و کاری انسان نهاده است. جلوه تمامی این دگرگونیها در فناوری اطلاعات نمایان است و به همین جهت است که عصر حاضر را با عناوین و مفاهیمی همچون دانایی، اطلاعات، دیجیتال، مجازی و مانند آن توصیف می کنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات، با توجه به برخورداری از مزیتهای بسیار زیادی مانند، توانایی افزایش سرعت، کیفیت، شفافیت و عمومیت دسترسی به اطلاعات و دانش که هرکدام بهنوبه خود باعث بهرهوری، توسعه انسانی و اجتماعی و توسعه اقتصادی و همچنین ارتباطات گسترده میگردند، شتابان بهپیش میرود و بسیاری از کشورها (اعم از پیشرفته و درحالتوسعه) نیز در تعقیب این فناوری، بهسوی جامعه اطلاعات محور یا جامعه دانایی محور شتافته، و هر یک بهنوبه خود میکوشند تا درصحنه رقابت جهانی از جایگاهی شایسته برخوردار گردیده و در عرصه جهانیشدن سهم مناسبی را برای خود کسب نمایند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از سال۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی تحولات گستردهای درزمینهٔ فناوریهای اطلاعات و ارتباطات آغاز گردیده که طی سالیان اخیر سرعت بیشتری یافته است، بهطوریکه امروزه مفهومی جدید بهعنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات پدیدار گشته که آن را در زمره فناوریهای نوین و پیشرفته قرار دادهاند. در عصر کنونی صحبت از انقلاب اطلاعات و ارتباطات مطرح میباشد. این انقلاب، نتیجه پیشرفتهای نسبتاً متأخر (از میانه دهه ۱۹۷۰ به بعد) در فناوریهای رایانهای و مخابراتی درزمینهٔ پردازش و توزیع اطلاعات است. همانند سایر جنبه های زندگی بشر، سرعت و تنوع تغییرات در عرصه فناوری نیز در حال افزایش است و این روند، تمامی جوامع و به ویژه کشورهایی که دارای زیرساختهای لازم نبوده و از کشورهای پیشرفته عقبماندهاند را با چالشها و مشکلات جدی مواجه مینماید. بنابراین فرایند توسعه فناوری و روزآمد کردن آن، نقشی محوری در فرایند توسعه جوامع داشته و ضروری است که اقدامات مناسب برای آن صورت پذیرد. بهطورکلی توسعه فناوری در تعریف عمومی، فرآیندی است که یک جامعه به کارگیری دانش و سایر منابع در اختیار، به ایجاد تغییرات در محیط مادی پیرامون خود پرداخته و با ارائه یک کالا یا فرایند جدید به نیازهای خویش پاسخ میدهد و فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در قالب کلی به مفهوم شبکه های مدیریت تولید، پردازش، توزیع و مصرف بهینه اطلاعات بهمنظور افزایش کارایی سیستم بوده و از تلفیق سه حوزه اطلاعات، رایانه و ارتباطات به وجود آمده است و مجموعه ای از فناوریهایی است که امکان ذخیرهسازی، پردازش، ارائه و انتقال را از طریق محیطهای انتقال فراهم مینمایند. لذا با توجه به تعاریف عمومی از توسعه فناوری، میتوان گفت که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیندی است که طی آنیک جامعه با توجه به شرایط زمانی خود، دانش و سایر منابع و امکانات خویش را به کار گرفته و با تکمیل و یا ایجاد تغییرات در شبکه های مدیریت تولید، پردازش، انتقال و مصرف بهینه اطلاعات، فناوری ارتباطی و اطلاعاتی و اجرا آنها (تجهیزات سختافزار، نرمافزار، نیروی انسانی و …) را گسترش داده و با خلق کالا و خدمات یا فرایند جدید درزمینهٔ این فناوری از مزایای آن برخوردار شده و به بخشی از نیازهای خودپاسخ میدهد. در این راستا، هر کشوری نگرش خاص خود را به توسعه این فناوری دارد، بهطوریکه برخی از کشورها، توسعه فاوا[۷] را محوری برای رشد و توسعه در سایر عرصه های جامعه دانسته و برخی دیگر نیز بحث شکاف دیجیتالی و تفاوت در سطح برخورداری و توانایی کشورها در عرصه این فناوری را مطرح مینمایند، ولی درنهایت همگی آنان سعی دارند تا در توسعه فاوا نقشی ایفا کنند. بهحساب آوردن اطلاعات، بهعنوان اهرم کسب برتری، عملکرد بخشهای مختلف یک پروژه رازمانی بالا میبرد که به اطلاعات معنادار(دانش) توجه شود. درواقع تعامل اطلاعات و خلاقیت انسان، اطلاعات معنادار (دانش) را جهت استفاده در مهندسی ارزش به وجود می آورد. سامانههای اطلاعاتی، سیستمهایی هستند که داده ها را پردازش کرده و به اطلاعات لازم تبدیل کرده و از طرفی این اطلاعات را برای تصمیم گیران معنادار می کنند. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان ابزاری نیرومند و سرنوشتساز در اختیار سایر بخشها قرار دارد. ازآنجاکه فعالیتهای مختلف پروژه ها ماهیتی دانشمحور و مرتبط با حجم وسیعی از اطلاعات دارد، با بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت پروژه باعث کاهش درصد زیادی از هزینه و کاهش زمان اجرای آن شده و اثربخشی آن را افزایش میدهد. فناوری اطلاعات متکی به سه مؤلفه اصلی سامانههای اطلاعاتی، شبکه های کامپیوتری و سیستم ارتباطی میباشد. ازآنجاکه مفهوم فناوری اطلاعات با سه مؤلفه فوق تعریف می شود، لذا توسعه و پیشرفت در هر یک از عوامل فوق باعث توسعه فناوری اطلاعات شده و بر ارزش و اعتبار آن میافزاید.
بیان مسئله
مهندسی ارزش تکنیکی مدیریتی است که کارایی خود را بهعنوان ابزار مدیریتی مؤثر برای بهبود طراحی، ساخت و صرفهجویی در هزینهها در عمل به اثبات رسانده است. به کارگیری مهندسی ارزش منافعی بیش از بهبود طرح و صرفهجوییها در پی داشته است. در ایران نیز پس از بحث و تبادلنظرهای فراوان این موضوع موردتوجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گرفت. حیطه کاربرد مهندسی ارزش در سالهای اخیر از اجرای بهینه طرحها فراتر رفته و درزمینهٔ راهبری کلان نیز کاربرد پیداکرده است و با رویکرد مدیریت ارزش و برنامه ریزی ارزش (ارکان مهم روششناسی ارزش) درزمینهٔ پیچیده و متعدد از برنامه ریزی منابع، بازنگری و ارزیابی برنامه های در دست اجرا تا افزایش در مسائل اقتصادی و اجتماعی به کار گرفته می شود. از طرف دیگر تحولات عظیمی که بهواسطه فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه عرصه ها در سرتاسر جهان صورت گرفته نیز قابلانکار نبوده و کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنای نخواهد بود و می تواند از مزایا و قابلیت های زیادی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار کاربران می گذارد بهره کافی را برده و آن را در بهروزرسانی روشها و فرآیندهای کاری و بالأخص مدیریتی مورداستفاده قرار گیرد. ازاینرو با توجه به اهمیت دو موضوع فوق، چگونگی استفاده از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات در گامهای مهندسی ارزش حائز اهمیت بوده و نیازمند توجه بیشازپیش میباشد. با تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با مهندسی ارزش میتوان به دنبال این موضوع بود که از امکانات و تواناییهای علوم و ابزارهای امروزی در مهندسی ارزش نیز استفاده نمود. مهندسی ارزش با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به نحو مؤثرتر و کارآمدتری عمل نماید و بدین شکل میتوان در طراحی جلسات و متدولوژی مهندسی ارزش، طراحی و تهیه فرمها، بانکهای اطلاعاتی و نیز جلسات مهندسی ارزش از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره برده و کیفیت کار را با تهیه الگویی تلفیقی افزایش داد. پروژه ها به لحاظ خاص و پیچیده بودن نیازمند متخصصین در رشتهها و زمینه های مختلف میباشند. متخصصین خبره با ارائه ایده ها و خلاقیت خود در پروژه ها باعث تسهیل درروند و اجرای پروژه میشوند. مهندسی ارزش سازوکاری را فراهم میسازد که بتوان تأثیر قابلملاحظه کارشناسان خبره را در کاهش هزینهها و افزایش کارکردها محقق نماید ولی مسئله اصلی که ایجاد هماهنگی و زمان مشترک برای چنین افرادی میباشد برای این منظور میتوان از ویژگیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل چنین مسائلی استفاده کرد.
اهداف (کلی و جزئی) تحقیق
اهدافی که در این پایان نامه انتظار میرود به شرح زیر میباشد:
بررسی پتانسیل موجود در مهندسی ارزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات بهمنظور تلفیق یکدیگر در راستای ارتقا روش مهندسی ارزش.
ارزیابی مقایسه ای انجام مطالعات روششناسی ارزش از طریق انجام مطالعه مهندسی ارزش به صورت مجازی و سنتی.
مشخص کردن نقاط مثبت و منفی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در گامهای مهندسی ارزش.
شناسایی نقاط قابل انجام با امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند مهندسی ارزش.
امکانسنجی دستیابی به الگوی کارا و مؤثر در مهندسی ارزش با بهره گرفتن از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات.
امکانسنجی دستیابی به زمانی کمتر در گامها و فازهای مهندسی ارزش با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند مهندسی ارزش.
سؤالات تحقیق
کدام بخشهایی از مهندسی ارزش قابل انجام با بهره گرفتن از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد؟
چگونه میتوان بازدهی مهندسی ارزش را با بهره گرفتن از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش داد؟
کدام قسمتهای مهندسی ارزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان تلفیق سودمند وجود دارد؟
آیا بهکارگیری و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام مهندسی ارزش خلائی ایجاد نمیکند؟
آیا بهکارگیری و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند مهندسی ارزش باعث کاهش زمان در گامها و فازهای مهندسی ارزش می شود؟
فرضیه های تحقیق
فناوری اطلاعات و ارتباطات قابلیت کاربرد در مهندسی ارزش را دارا میباشد.
با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوان مهندسی ارزش را بهصورت مؤثرتر و فراگیرتری بکار گرفت.
نحوهی ارائه مطالب در گزارش علمی
مقدمه
در این فصل در مطالعه اکتشافی، هدف به دست آوردن بینش دقیقتر و درکی روشنتر نسبت به مسئله تحقیق و زوایای آن و نیز شناخت خلأهای پژوهشی است. این هدف از طریق مطالعه دقیق کتابها، مقالات و مصاحبه با کارشناسانی به دست می آید که اطلاعات جامع و عمیق نسبت به حوزه موردنظر دارند و میتوانند دیدگاه کلی و جزئی درباره این مسئله و مسائل مشابه را بهخوبی جمعبندی و معرفی کنند. بررسی پیشینه تحقیق، مطالعات گذشته آن است و نگاهی است به آنچه دیگران درزمینهٔ این تحقیق یا موضوعات مشابه انجام دادهاند.
سابقه تحقیقات و مطالعات انجامگرفته
محمدی و همکاران در «امکانسنجی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند مهندسی ارزش» (۲۰۰۸) این موضوع را در دو مرحله موردبررسی قراردادند. در مرحله اول به تعریف و مفهوم مهندسی ارزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات (بهصورت مجزا) پرداخته شده است. در مرحله دوم با بهره گرفتن از نتایج مرحله اول و نیازهای تحقیق، پرسشنامهای طراحی و بین جامعه آماری تعریفشده در تحقیق توزیع شد. نتیجه این تحقیق را میتوان اینگونه ایراد نمود که فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهره گرفتن از سامانههای پشتیبانی اطلاعاتی خود می تواند کلیه مراحل مهندسی ارزش را تحت کنترل خود درآورده و با ایجاد بانکهای اطلاعاتی موردنیاز، راهحلی مفید در رفع چالشها و معضلات به وجود آمده در مراحل اجرایی این فرایند باشد. به کارگیری مزایا و ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در بالا بردن کارایی کلی کارگاه و همچنین تسهیل جریان اطلاعات و ارتباطات بسیار مؤثر است و بر روی انجام کار بهصورت تیمی و ایجاد خلاقیت و افزایش کمی و کیفی مشارکت اعضا نیز بیتأثیر نمی باشد.[[۸]]
قاسمی و همکاران در «تدوین چهارچوبی یکپارچه و منسجم برای به کارگیری فناوری اطلاعات در اجرای رویکرد مطالعات مهندسی ارزش» (۱۳۸۷) این موضوع را در دو مرحله موردبررسی قرار دادهاند. در مرحله اول از طریق تحقیق کتابخانهای با مدیریت ارزش و فناوری اطلاعات و ارتباطات بهطور مجزا پرداخته شده است و در مرحله دوم پرسشنامهای طراحی و توزیعشده است که با بهره گرفتن از نتایج مطالعات میدانی و یافتههای محقق به کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و میزان تأثیرگذاری آن در فرایند مدیریت ارزش پرداخته شده است. نتایج بهدستآمده از این تحقیق میتوان اینگونه بیان نمود که ابزارها و مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل جریان مهندسی ارزش بسیار مؤثر میباشد و نهایتاً در کاهش زمان اجرای فرایند مدیریت ارزش نقش مهمی را ایفا میکند.[[۹]]
مارزوک و همکاران در «کاربرد مدل الکتری درروششناسی ارزش[۱۰] » (۲۰۱۰) به اهمیت موضوع مهندسی ارزش در طول چرخه عمر پروژه پرداخته است و آن را بهعنوان فرآیندی ارزشمند در کاهش هزینهها و افزایش کیفیت از طریق شناسایی و حذف هزینه های غیرضروری در پروژه میداند. در این تحقیق با بهره گرفتن از مدل الکتری[۱۱] درزمینهٔ مهندسی ارزش جهت ارائه مثال عددی جهت محاسبه شاخص ارزش بهره جسته است. نتیجه این تحقیق مدل الکتری در جهت افزایش و روند مهندسی ارزش سودمند میباشد و نشاندهنده این امر است که استفاده از کامپیوتر جهت محاسبه بهترین تصمیم در مهندسی ارزش مفید میباشد.[[۱۲]]
حمید فروغی و همکاران در «مهندسی ارزش » (۱۳۹۰) به روشهای مختلف برای بررسی فرآیندها و محصولات پرداختهاند. این روشها در طول سالیان گذشته توسعه پیداکردهاند که از آن جمله فن مهندسی ارزش است. هدف از به کارگیری آن بررسی تحلیلی و سیستماتیک فرایند و محصول به نحوی است که موجب کاهش هزینه و افزایش بازدهی می شود. مهندسی ارزش یک مبحث جدید نیست بلکه بیش از نیمقرن است که این موضوع بهعنوان تکنیک مطرحشده است و بیشتر در ابعاد طراحی بهکاررفته است. سابقه اجرایی این روش در ایران شاید حدود یک دهه باشد و اغلب استفاده از این روش در طرحهای عمرانی صورت گرفته است. نتیجه تحقیق را میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
برگزاری منظم جلسات طوفان فکری در طول پروژه و بهویژه قبل از شروع پروژه برای بهکاربردن نوآوری در پروژه و ایجاد اتاق فکر داخل سازمان.
به دست آوردن ارزش هر یک از ارزش کارکردها و درمجموع هر یک از فعالیتها برای متعادلسازی عملکرد با هزینه.[[۱۳]]
طرهانی در «نقش فناوری اطلاعات در مدیریت پروژه» (۱۳۸۹) به استقرار سامانههای اطلاعاتی در جوامع پیشرفته که سرعت تبادل اطلاعات را بیشتر و بیشتر می کند پرداخته است. این فرایند باعث شده تا زیرساختهای اساس بر اساس فناوری اطلاعات در این جوامع شکل گیرد. فناوری اطلاعات از علوم رایانه، ارتباطات و شبکهسازی تشکیلشده است. امروزه کاربردهای متنوع و از این علم در زمینه های مختلف مطرحشده است و به نقشی راهبردی در سازمانها تبدیلشده است. نقش راهبردی به این معنی است که سامانههای اطلاعاتی میتوانند به طور قابلملاحظهای عملکردها را تغییر داده و بر دستیابی به اهداف راهبردی بلندمدت تأثیرگذار باشند. درنتیجه این تحقیق، استفاده از فناوری و اطلاعات در مدیریت پروژه امری اجتنابناپذیر جلوه می کند و این مسئله زمانی جلب نظر می کند که هزینه های پروژه و زمان اجرای آن کوتاهتر شده و محصول با سرعت بیشتری به دست مشتری رسانده شود.[[۱۴]]
علیلو و همکاران در «فناوری اطلاعات و کارآفرینی دیجیتال» (۱۳۹۰) به موضوع فناوری اطلاعات و ویژگیهای آن پرداختهاند. امروزه دستیابی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانها از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. بیشک کارآفرینی سهم عمده و نقش ویژهای در توسعه فناوریهای نوین ازجمله فناوری اطلاعات داشته و دارد، فناوری اطلاعات مرزهای فکری و عملی را در جوامع سنتی شکسته است و زمینه مناسبی را برای رشد فکری و خلاقیت و پویایی بخشیدن به کسبوکار فراهم نموده است. درنتیجه این تحقیق فناوری اطلاعات نقش اساسی در کارآفرینی دیجیتال ایفا نموده و بیشک مهمترین ابزار کارآفرینی مدرن به شمار می آید[[۱۵]]
کفشیان ریحانی و همکاران در «تجربهای در ایجاد بانک اطلاعاتی داده های کارگاه مهندسی ارزش» (۱۳۸۷) به موضوع مهندسی ارزش، ابزاری سودمند برای کنترل هزینه های پروژه پرداختهاند. ازآنرو که هدایت کارگاه مهندسی ارزش، امری سهل و ممتنع است. هر تلاشی جهت انجام صحیحتر و با کارایی بیشتر کارگاههای آن انجام گیرد. درنهایت موجب بهرهمندی بیشتر پروژه خواهد شد. اگر به رویکرد مهندسی ارزش بهتمامی و بهصورت کاملاً ساختاریافته و نظاممند استفادهنشده و مراحل تکمیل اطلاعات، تحلیل کارکرد، خلاقیت، ارزیابی، توسعه و ارائه بهدرستی و قدمبهقدم با حفظ ضوابط هر بخش انجام نشوند تمامی توانایی مهندسی ارزش برای استفاده اثربخشتر منابع به کار گرفته نمی شود. بانک اطلاعاتی هدایت کارگاه مهندسی ارزش را نظم و انسجامی افزون بخشیده و برخی از مراحل دشوار آن از قبیل غربال اولیه و ثانویه را بسیار تسهیل می کند از بحثهای سلیقهای و تصمیم گیریهای بهدوراز منطق روشن و قابل دفاع، جلوگیری و برای کسانی که قصد مدیریت ارزش در سازمان دارند، امکانات فراوان و بینظیری ایجاد می کند.[[۱۶]]
مسلمیناینی و همکاران در «دیدگاه مدل فازی درروششناسی ارزش[۱۷]» (۲۰۱۳) بهروش مدیریت ارزش که روشی مهم در تحلیل و کنترل یک پروژه است، پرداختهاند که امکان اندازهگیری دقیقتر عملکرد و پیشرفت پروژه را فراهم می کند. این مقاله مدل مبتنی بر فازی جدیدی برای ارزش کسبشده ارائه میدهد که دارای مزیت توسعه و تحلیل اندیسهای ارزش کسبشده و زمان و هزینه تکمیلی تحت عدم قطعیت میباشد. عدم قطعیت در فعالیتهای زندگی حقیقی ذاتی میباشد، مدل توسعه دادهشده برای ارزیابی پیشرفت پروژه در صورت بروز عدم قطعیت بسیار مفید میباشد.[[۱۸]]
رکوعی و همکاران در «واکاوی تجارب مهندسی ارزش در ایران» (۱۳۹۱) به شناخت نقاط ضعف با عنوان آسیبشناسی مهندسی ارزش به شناسایی و تعیین زمینه های بهبود و افزایش اثربخشی فرایند مهندسی ارزش پرداختهاند. این تحقیق در پی آن است که با توجه به نقاط ضعف و کاستیهایی که درزمینهٔ مهندسی ارزش در ابعاد محتوایی و کالبدی وجود دارد، عوامل تأثیرگذار را شناسایی و معرفی کند. بدین منظور، بر پایه مطالعات کتابخانهای و تحقیقات میدانی اطلاعات لازم گردآوریشده است. سپس با تحلیلهای آماری توصیفی نتایج در چهار بخش عمده، شامل آسیبها و کاستیهای مرتبط با رویکرد کارکردگرا، فرایند نظاممند، خلاقیت، و نهایتاً کارگروهی درروش مهندسی ارزش، بهعنوان آسیبهای عمده روش مهندسی ارزش جمعبندی و طبقهبندیشدهاند.[[۱۹]]
اسماعیل انصاری و همکاران در «کاربرد تکنیک MCDM برای اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر فاز خلاقیت در مهندسی ارزش»(۱۳۸۹) با کمک تکنیکهای تصمیم گیری چند شاخصه و تکنیکهای ادغامی عوامل تأثیرگذار بر خلاقیت سازمانی شناسایی و رتبه بندی شدند، تا با توجه به اولویتشان در برنامه کاری مهندسی ارزش موردتوجه قرار گیرند. با توجه به تغییرات سریع محیط، تنها سازمانهایی دوام میآورند که چالاک باشند و بتوانند با سرعت مناسب به الزامات محیطی پاسخ دهند. لذا با توجه به برنامه ها و طرحهای مهندسی ارزش در سازمانها از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه فاز خلاقیت سنگ بنای طرح مهندسی ارزش میباشد و هر نوع بهبود، کاهش هزینه و ارزش ایجادشدهای که در اثر اصلاح سیستم روی دهد بهواسطه تولید ایدههای ارزشمند در فاز خلاقیت مهندسی ارزش میباشد. ازاینرو در این تحقیق با بهره گرفتن از تکنیکهای تصمیم گیری چند شاخصه و تکنیکهای ادغامی عوامل تأثیرگذار بر خلاقیت سازمانی شناسایی و رتبه بندی شوند تا با توجه به اولویتشان در برنامه کاری مهندسی ارزش موردتوجه قرار گیرند.[[۲۰]]
سلیمی نمین و همکاران در «نقش نوآوری نظامیافته در ارتقای اثربخشی مهندسی ارزش» (۱۳۹۰) به بررسی تکنیکهای جهت حل مسئله پرداختهاند. مهندسی ارزش و نوآوری نظامیافته، هر دو از تکنیکهای بسیار قدرتمند در حل مسائل میباشند. در تحقیق مذکور سعی می شود پس از معرفی این دو تکنیک، تأثیرات آن دو بر یکدیگر بررسی شود. مهندسی ارزش یک تکنیک ضربتی حل مسئله و مرور طرحها است که کمترین وقفه را در پیشرفت آنها موجب میگردد. نوآوری نظامیافته تکنیک کشف ریشه مسائل و حل آنهاست. در صورت ادغام اصول تفکر و ابزارهای ترید با مهندسی ارزش، این تکنیک نیز قادر خواهد بود از عقل جمعی و قوهی خلاق گروه بهگونهای مؤثرتری سود برد.[[۲۱]]
خدیجه مؤمنی و همکاران در «نقش مهندسی ارزش در مدلهای مدیریت پروژه»(۱۳۹۰) به نقش مدیریت ارزش در مدیریت پروژه پرداختهاند.در دنیای امروز رقابت میان بنگاههای اقتصادی به صورت مداوم در حال افزایش است. مهمترین هدف این بنگاهها تأمین نیازمندیهای مشتریان و کسب رضایتمندی آنها است. مهندسی ارزش نیز یکی از ابزارهایی است که در دهههای اخیر مورداستفاده قرارگرفته است. مهندسی ارزش شامل مجموعه از تکنیکها و روشها است که سعی دارد با کاهش هزینهها و بدون کاهش سطح کیفیت، محصول را بهبود بخشد و رضایت مشتریان را جلب کند. بررسی نقش مهندسی ارزش در مدل پی-ام-باک[۲۲] با تأکید بر حوزه های دانش انجام گرفت. پس از مطالعات صورت گرفته مشخص شد که از مهندسی ارزش و بخصوص تکنیک سیستم تحلیل کارکرد[۲۳] را میتوان در حوزه های دانش تحلیل نمود و فرآیندهای موردنیاز برای موفقیت پروژه را شناسایی کرد.[[۲۴]]
حبیب کراری و همکاران در «نقشآفرینی مدیریت دانش در توسعه زیرساختهای مهندسی ارزش» (۱۳۸۹) به نقش فناوری اطلاعات در مهندسی ارزش پرداختهاند. در عصر کنونی که به عصر اطلاعات دانش مرسوم است مزیت رقابتی اصلی سازمانها در سرمایه دانشی نهفته است و هماکنون بزرگترین شرکتهای دنیا برتری خود را نه در دارایی های انباشته ناشی از کارخانهها و حتی بازارهای بزرگ، بلکه در دانش در جریان فرآیندهای خود کسب نموده اند. از سوی دیگر متدولوژی مهندسی ارزش رویکردی پذیرفتهشده و نظاممند برای کاهش هزینه های غیرضروری و افزایش بهرهوری در صنایع مختلف میباشد. اما در اجرای آن تاکنون کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بهندرت بهصورت زیرساختی جدی مطرح بوده است. کاربرد بهینه فناوری اطلاعات و پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتها دانشمحور در حوزه مهندسی ارزش منجر به استفاده بهینه و ثبت سوابق و تجربیات خبرگان و متخصصین در مراحل جمعآوری اطلاعات و تکمیل اطلاعات و فاز خلاقیت و ایده پردازی میگردد.[[۲۵]]
سامی و همکاران در «مهندسی ارزش ابزاری قدرتمند[۲۶]» (۱۹۹۸) به بررسی و تحلیل مهندسی ارزش پرداختهاند. استفاده از مهندسی ارزش منجر به کاهش هزینهها، نهتنها از طریق کاهش هزینه کل، بلکه در هزینه های عملیات و نگهداری می شود، ویژگی کلیدی که مهندسی ارزش را از سایر روشهای کاهش هزینه متمایز می کند، تحلیل کارکرد میباشد، خلاقیت استفاده از تیمهای چندبخشی برای یافتن راه حلهای مناسب و اصل حفظ کیفیت موردنیاز مشتری میباشد. شایانذکر است که تحلیل ارزش هرروز توسط تمام ما از طریق تصمیم گیری برای خرید اشیا تمرین می شود. به یاد داشته باشید که ارزش، توسط خریدار و نه فروشنده، مصرفکننده و نه تولیدکننده تعیین می شود. این موضوع شاید مهمترین اصل ارزش باشد.[[۲۷]]
لی و همکاران در « بازیابی: به خاطر سپردن ابزار برای استفاده مجدد از ایده ها در مدیریت ارزش تکاملیافته[۲۸]» به بررسی و تحلیل نقش مهندسی ارزش در صنعت ساختوساز پرداختهاند. از زمانی که مهندسی ارزش به صنعت ساختوساز معرفی شد، تعدادی از ایده ها تولیدشدهاند، اما فاقد تلاش برای جمعآوری سیستماتیک این اطلاعات و استفاده مجدد از آنها بودند. توجه به این شرایط مهندسی ارزش که ممکن است درروند ساخت پروژه ها رخ دهد نامحدود نیست (محدود است)، ایدههای که تاکنون تولیدشده ممکن است برای استفاده در ساختوساز پروژه ها فعلی کافی نباشد. بر این اساس، مطالعه مذکور بهمنظور توسعه سیستم بازیابی انجام شد، که با بهره گرفتن از موارد مهندسی ارزش گذشته، می تواند به بهبود بهرهوری مطالعات مهندسی ارزش کمک کند .
مسائل عمدهای که در این مطالعه بهمنظور توسعه بازیابی بررسی شد ، بهشرط زیر است:
ساختمان و ترکیب مجموعه موردی با ساختاری که ممکن است عملکرد بازیابی از موارد مهندسی ارزش قدیمی را بهبود بخشد.
توسعه یک الگوریتم تطبیقی و یک الگوریتم رتبه بندی برای بازیابی موارد قدیمی که شبیه شرایط و مشکلات توسعه سیستم است.[[۲۹]]
با بررسیهای بهعملآمده از تاریخ ادبیات گذشته نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند مهندسی ارزش، مطالعات صورت گرفته در این حوزه به صورت کتابخانهای بوده و نتایج از طریق توزیع پرسشنامه در بین جامعه آماری تعیینشده بهدستآمده است. در پژوهش مذکور علاوه بر تکمیل مطالعات میدانی، نتایج از طریق انجام مهندسی ارزش مطالعه موردی مزرعه دانش به دست خواهد آمد.