۵۷
ارزشیابیملاکمدارتاچهاندازهدرکاهشاضطراب و استرسدردانشآموز در موقع امتحانپایانیموثر میباشد؟
۷/۴
۱۶
۴/۷
۲۵
۴/۳۲
۱۱۰
۸/۳۶
۱۲۵
۸/۱۸
۶۴
ارزشیابیمعلمساختهتاچهمیزاندرکاهشاضطراب واسترسدردانشآموز در موقعامتحان پایانیموثر میباشد؟
۷/۴
۱۶
۷/۴
۱۶
۴/۲۷
۹۳
۶/۴۰
۱۳۸
۶/۲۲
۷۷
ارزشیابیاستانداردتاچهمیزان درکاهشاضطراب و استرسدردانشآموز در موقع امتحان پایانیموثر میباشد؟
عنصر معنایی مهم در گویه اول، بکارگیری ارزشیابی توصیفی در کلاس و نقش آن در تقویت نگرش مثبت به مدرسه را در دانشآموزان و ایجاد انگیزه مشارکت در فعالیت گروهی را در دانشآموزان. یافته های تجربی نشان دهنده آن است که۴/۱۷درصد خیلی زیادی از معلمان مورد پژوهش معتقدند که بکارگیری ارزشیابی توصیفی در کلاس و نقش آن در تقویت نگرش مثبت به مدرسه را در دانشآموزان و ایجاد انگیزه مشارکت در فعالیت گروهی را در دانش آموزان و ۵/۳۸ درصد در حد زیاد، ۴/۲۷ درصد نقش آن را در حد متوسط،۶/۷ درصد نقش آنرا در حد کم و نهایتا ۱/۹ درصد از معلمان مورد پژوهش معتقدند که بکارگیری ارزشیابی توصیفی در کلاس و نقش آن در تقویت نگرش مثبت به مدرسه را در دانشآموزان و ایجاد انگیزه مشارکت در فعالیت گروهی را در دانشآموزان می باشد
عنصر معنایی مهم در گویه دوم، استفاده از آزمونهای کتبی، و نقش آن قراردادن اطلاعات جامع و کاملیدر مورد ویژگیها، علایق و خواسته ها و توانمندیهای دانشآموزان در اختیار معلم. یافته ها نشان دهنده آن است که ۹/۲۰ درصد از معلمان مورد پژوهش استفاده از آزمونهای کتبی و نقش آن در قراردادن اطلاعات جامع وکاملی در مورد ویژگیها و علایق و خواسته ها و توانمندیهای دانشآموزان در اختیار معلم در حد خیلی زیاد و، ۳/۳۰ درصد نقش آن را در حد زیاد،۹/۳۰ درصد نقش آن را در حد متوسط، ۱/۱۲ درصد نقش آن را در حد کم و نهایتا ۹/۵ درصد نقش آن را در حد خیلی کم ارزیابی نموده اند.
در گفتار سوم عنصر معنایی بکارگیری ارزشیابی توصیفی و نقش آن در دادن ْآگاهی از نقاط ضعف و قوت به دانش آموز می باشد .یافته ها دلالت بر آن دارد که ۲/۱۶ درصد از معلمان مورد پژوهش معتقدند که بکارگیری ارزشیابی توصیفی میتواند در حد خیلی زیادی فراهم کننده شرایطی برای آگاهی دانشآموز که از نقاط ضعف و قوت خود باشد،۵/۳۶ درصد نقش آن رادر حد زیاد ارزیابی نموده اند،۸/۲۸ درصد نقش آن را در حد متوسط، ۹/۱۰درصد نقش آن را در حد کم و نهایتا ۷/۷ درصد نیز نقش آن را در حد خیلی کم ارزیابی نموده اند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
عنصر معنایی در گفتار چهارم این است که بکارگیری ارزشیابی میزانشده توسط معلم در کلاسدرس و نقش آن در اصلاح آموختههای دانشآموز شود،. یافته های تجربی نشان دهنده ان است که ۱/۱۹ درصد از معلمان بکارگیری ارزشیابی توصیفی را در حد خیلی زیادی در اصلاح آموخته های دانش آموز می دانند،۶/۳۷ درصد تاثیر آن را در حد زیاد،۷/۲۹ درصد نقش آن را در حد متوسط، ۱۰درصد تاثیر آن را در حد کم و ۵/۳ درصد تاثیر آن را در حد خیلی کم ارزیابی نموده اند.
در گفتار پنجم عنصر معنایی مهم ،استفاده از آزمونهای معلمساخته و نقش آن کمک به دانشآموزان در کسب مهارتها و نگرشهایی که در زندگی واقعی،. یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که ۵/۱۸ درصد از معلمان مورد پژوهش از آزمونهای معلم ساخته و نقش آن کمک به دانشآموزان در کسب مهارتها و نگرش هاییکه در زندگی واقعی را در حد خیلی زیاد ارزیابی نموده اند،۳/۴۰ درصد نقش آن را در حد زیاد می باشد،۸/۲۶ درصد در حد متوسط ،۵/۸ درصد در حد کم و نهایتا ۹/۵ درصد در استفاده از آزمونهای معلم ساخته و نقش آن کمک به دانش آموزان در کسب مهارتها و نگرشهایی که در زندگی واقعی در حد کمی ارزیابی نموده اند.
آزمونهای عملکردی، و نقش موثر آن در بروز استعدادها و توانایهای نهفتهی دانشآموزان عنصر معنایی مهم در گفتار ششم میباشد یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که ۱/۱۷ درصد از معلمان مورد پژوهش بکارگیری آزمونهای عملکردی، و نقش موثر آن در بروز استعدادها و توانایهای نهفتهی دانشآموزان در حد خیلی زیادی میدانند، ۸/۳۴ درصد آن را در حد زیاد، ۳۰ درصد آن را در حد متوسط ،۸/۱۱ درصد بکارگیری آزمونهای عملکردی، و نقش موثر آن در بروز استعدادها و توانایهای نهفتهی دانشآموزان در حد کم و نهایتا ۵/۶ درصد آن را در حد خیلی کم ارزیابی نموده اند.
عنصر معنایی مهم در گفتار هفتم بکارگیری آزمونهای هنجار مدار و نقش آن در دستیابی خود دانشآموز به کشف مفاهیم، قوانین و مبانی و اطلاعات دانش لازم یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که ۵/۱۶ درصد از معلمان در پاسخ به این سوال گزینه خیلی زیاد را اظهار نموده اند،۵/۳۶ درصد گزینه زیاد،۵/۳۱ درصد متوسط، ۷/۹ درصد کم و ۹/۵ درصد گزینه خیلی کم را در پاسخ به این سوال انتخاب نموده اند.
گویه معنایی مهم در گفتار هشتم بکارگیری آزمونهای عملکردی و نقش آن در ایجاد شرایط لازم برای تقویت تفکر و استدلال و استنتاج مفاهیم در فعالیتهای کلاسی دانشآموز، یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که ۲/۱۶ درصد از معلمان در پاسخ به این سوال گزینه خیلی زیاد را اظهار نموده اند،۸/۳۳ درصد گزینه زیاد، ۸/۳۴ درصد متوسط، ۷/۹ درصد کم و ۶/۵درصد گزینه خیلی کم را در پاسخ به این سوال انتخاب نموده اند.
ارزشیابی ملاک مدار و نقش آن در کاهش اضطراب و استرس در دانشآموز در موقع امتحان پایانی عنصرمعنایی مهم در گفتار نهم میباشد یافته های پژوهش نشان دهنده آن استکه ۸/۱۶ درصد از معلمان مورد پژوهش بکارگیری ، ارزشیابی ملاکمدار و نقش آن در کاهشاضطراب و استرس در دانشآموز در موقع امتحان پایانی حد خیلی زیادی میدانند ،۲/۳۸ آن را در حد زیاد،۸/۳۱ درصد آن را در حد متوسط،۲/۸ درصد بکارگیری ارزشیابی ملاکمدار و نقش آن در کاهش اضطراب و استرس در دانشآموز در موقع امتحان پایانی ،در حد کم و نهایتا ۵ درصد آن را در حد خیلی کم ارزیابی نموده اند.
ارزشیابی معلم ساخته و نقش آن در کاهش اضطراب واسترس در دانشآموز در موقع امتحان پایانی موثر عنصر معنایی مهم در گفتار دهم می باشد یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که ۸/۱۸ درصد از معلمان مورد پژوهش بکارگیری، ارزشیابی معلم ساخته و نقش آن در کاهش اضطراب و استرس در دانشآموز در موقع امتحان پایانی حد خیلی زیادی میدانند، ۸/۳۶ آن را در حد زیاد، ۴/۳۲ درصد آن را در حد متوسط،۴/۷ درصد بکارگیری ارزشیابی معلم ساخته و نقش آن در کاهش اضطراب و استرس در دانشآموز در موقع امتحان پایانی، درحد کم و نهایتا ۷/۴ درصد آن را در حد خیلی کم ارزیابی نموده اند.
ارزشیابی استاندارد و نقش آن در کاهش اضطراب و استرس در دانشآموز در موقع امتحان پایانی موثر عنصر معنایی مهم در گفتار یازدهم میباشد یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که ۶/۲۲ درصد از معلمان مورد پژوهش بکارگیری ، ارزشیابی استاندارد و نقش آن در کاهش اضطراب و استرس در دانش آموز در موقع امتحان پایانی حد خیلی زیادی میدانند، ۶/۴۰ آن را در حد زیاد، ۴/۲۷ درصد آن را در حد متوسط،۷/۴ درصد بکارگیری ارزشیابی استاندارد و نقش آن در کاهش اضطراب و استرس در دانشآموز در موقع امتحان پایانی، در حد کم و نهایتا ۷/۴ درصد آن را در حد خیلی کم ارزیابی نموده اند.
.۴-۲-۱-آزمون سوال اول بکارگیری اهداف آموزشی حیطه عاطفی در برنامه ریزی درسی تا چه اندازه میتواند در غنی سازی برنامه ریزی درسی موثر باشد ؟
برای آزمون بکارگیری اهداف آموزشی حیطه عاطفی در برنامه ریزی درسی در جهت غنی سازی برنامه ریزی درسی از آزمون آماری T تک نمونهای استفاده شده است. برای هر پرسشنامه امتیاز سوالات باهم جمع شده و به عنوان نمره پاسخ هر شخص در نظر گرفته شده است. میانگین پاسخِ پاسخ گویان بامقدار ۹(به خاطر اینکه بکارگیری اهداف آموزشی حیطه عاطفی در برنامه ریزی درسی با ۳ سوال در طیف لیکرت سنجیده شده است) و آزمون رابطه معناداری که نشان دهندهی وجود رابطهای معنیداری است، مقایسه شد. میانگین نمره مجموع سوالات برای ۳۴۰ نفربرابر۱۹۱۴/۱۲و با خطای معیار ۱۴۳۷۳/۰می باشد که طبق آزمون T با مقدار ۹ اختلاف معنا داری نشان میدهد و از آن بزرگتراست .آزمون داده های پژوهش در مجموع نشان دهنده آن است که با توجه به رابطه معناداری(۰۰۰/۰) بدستآمده در جدول۴- ۹و۴-۱۰، از نگاه معلمان،بکارگیری اهداف آموزشی حیطه عاطفی در برنامه ریزی درسی نقش زیادی در جهت غنیسازی برنامه ریزی درسی از نظر ایجاد انگیزش شادی و نشاط در دانشآموزان در کلاس، بروز استعدادها و توانایی های نهفته در دانشآموزان و کاهش و اضطراب در دانش آموزان را دارد.
نتایج مفصل آن در جدول ۴-۹ و ۴- ۱۰ نشان داده شده است.
جدول۴-۹: میانگین بکارگیری اهداف آموزشی حیطه عاطفی دربرنامه ریزی درسی